کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند. آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند.
کد خبر: ۷۹۳۹۹۳
باجگیری اعراب از توافق هسته ای

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در ازای حمایت از توافق هسته ای با ایران تسلیحات و تضمین می خواهند.

این روزنامه نوشت: سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، قصد دارند از نشست سران عالی رتبه با باراک اوباما، استفاده کرده و از آمریکا بخواهند تا جنگنده ها، توپخانه های موشکی و تجهیزات نظارتی بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

آنها همچنین قصد دارند اوباما را برای توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت فشار قرار دهند که در آن بر بندها و مفادی تصریح شده باشد که اگر آنها با تهدیدی از سوی ایران مواجه شوند،‌آمریکا به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس مداخله می کند.

برخی از مقامات عرب در دیدارهای اخیر خود با مقامات دولت اوباما، احتمال انعقاد معاهده دفاعی متقابل آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس شبیه معاهده ای که آمریکا با ژاپن یا کره جنوبی دارد،‌را مطرح کرده اند. براساس این معاهده در صورتی که این کشورهای عربی از سوی ایران یا هر کشور دیگری تهدید شوند، آمریکا به نفع آنها مداخله خواهد کرد.

مذاکره به جای مناقشه

نتیجه ی یک نظرسنجی در آمریکا نشان می دهد بیشتر مردم این کشور گفت وگو با ایران را بر اقدام نظامی ترجیح می دهند. این ترجیح برآمده از علت های گوناگونی چون تجریه های تلخ گذشته ی مردم آمریکا و نیز رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، نتیجه ی یک نظرسنجی از مردم سه ایالت «کلورادو»، «آیووا» و «ویرجینیا» آمریکا نشان می دهد بیشتر آنان پس از انتشار «بیانیه ی سوییس» و قرار گرفتن تهران و غرب در مسیر دستیابی به توافق، نظر مساعدی نسبت به گفت وگو با جمهوری اسلامی ایران دارند.

بر اساس این نظرسنجی که اواخر فروردین ماه از سوی دانشگاه «کوینیپیاک» آمریکا انجام شده است، 75 درصد از شرکت کنندگان مخالف اقدام نظامی علیه ایران بوده و از روش های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلاف های هسته ای حمایت کرده اند.

لطف ولی ‌عهد جدید برای بیعت عربستانیها

مقامات سعودی که برای گرفتن بیعت مستقیم از بیشترین تعداد ممکن از شهروندان عربستانی تلاش می‌کنند، با فراهم کردن "تسهیلات" مختلف مردم را به بیعت "آسان" تشویق می‌نمایند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، بنا به فرمان پادشاه عربستان برای انتصاب "محمد بن نایف" به عنوان ولیعهد و "محمد بن سلمان" به عنوان جانشین ولیعهد و لزوم گرفتن بیعت برای این دو، "فیصل بن بندر" امیر ریاض از سوی ولی عهد مکلف شد تا به نیابت از آنها از مردم بیعت بیگرد.

به نوشته روزنامه سعودی "الحیات" چاپ لندن، امیر ریاض باید این مساله را به اطلاع استاندارها و روسای مراکز استان ها برساند تا روز یکشنبه برای ولیعهد و جانشین او بیعت بگیرند.

به همین علت امیر منطقه ریاض برای تشویق مردم به بیعت، و برای این که "مردم برای سفر به ریاض و انجام بیعت دچار مشکل نشوند"، بر مردم منت نهاده و استانداران و فرمانداران شهرها را مکلف به انجام این ماموریت کرده و دستور داده است که استقبال از بیعت کنندگان از ساعت 11صبح فردا یک شنبه آغاز شود.

شهروندان عربستانی که در انتخاب هیچ یک از مقامات این کشور نقشی ندارند، تنها باید با بر زبان آوردن عبارت "بیعت می کنیم که هر چه شما می فرمایید، بشنویم و اطاعت کنیم"؛ پیروی بی چون و چرای خود از فرمان پادشاه و جانشینانش را مورد تاکید قرار دهند.

توصیه انتخاباتی کرباسچی به اصلاح‌طلبان

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص انتخابات اگر گروه‌هایی که در طیف اصلاح‌طلبان می‌گنجند مثل سال 92 وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند می‌توانند موفقیت خود را در تعیین مجلسی همراه دولت جهت تحقق وعده‌های دولت رقم بزنند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان علاوه بر وحدت و یکپارچگی درونی باید چهره‌هایی را معرفی کنند که با همین شرایط موجود بتوانند در انتخابات به موفقیت برسند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت اظهار کرد: برون‌رفت از شرایط بحرانی حاصل از تحریم‌ها مهم‌ترین مانع پیش روی دولت برای دست‌یابی به اهداف اقتصادی است و چنانچه وضعیت تحریم‌ها به همان شکل ادامه می‌یافت مخاطرات جدی برای کشور در برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها