والیبال ایران در تدارک لیگ جهانی، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و همچنین رقابت‌های انتخابی برای ورود به المپیک 2016 ریودوژانیرو است، اما در این بین فعالیت‌های رده‌های دیگر را به حال خود رها نکرده است.
کد خبر: ۷۹۳۱۸۱
سهمیه المپیک بدون توقف

در حال حاضر تمام گروه‌های سنی فدراسیون والیبال سرگرم تمرینات و انجام دادن بازی‌های متعدد هستند. تیم‌های جوانان و زیر 23 سال ایران در تورنمنت ساری شرکت کردند و تیم ب ایران نیز برای پیدا کردن استعداد برتر و راهیابی نفرات به تیم ملی در این رقابت‌ها رصد شد. همزمان با فعالیت‌های همه گروه‌ها، والیبال ایران از رایزنی برای افزایش سهمیه آسیا در المپیک غافل نیست و مذاکرات خود را تا زمان آغاز مجمع عمومی امسال برای افزایش سهمیه قاره آسیا در المپیک ادامه می‌دهد. هر چند با توجه به نفوذ ژاپنی‌ها در فدراسیون جهانی (FIVB) چنین تصمیمی دور از ذهن است، اما محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال علاوه بر پیگیری این موضوع به دنبال گرفتن پست ریاست فدراسیون والیبال آسیای مرکزی است.

پیش از این ریاست فدراسیون آسیای مرکزی به‌عهده یک هندی بود، اما با درگذشت وی قرار است انتخابات دوباره در مجمع بیست و سوم اردیبهشت برگزار شود. رئیس فدراسیون آسیای مرکزی همزمان نایب رئیس کنفدراسیون آسیا و به احتمال زیاد یکی از نواب رئیس FIVB می‌شود. به هر حال با رشد والیبال ایران و گسترش دامنه مذاکرات مسئولان این فدراسیون در آسیا و فدراسیون جهانی، انتخاب محمدرضا داورزنی محتمل است.

غول اقتصادی والیبال

بازی‌های انتخابی برای گرفتن سهمیه المپیک در ژاپن برگزار می‌شود تا این کشور بتواند آخرین بخت خود را برای حضور در جمع بزرگان والیبال در برزیل آزمایش کند. ژاپنی‌ها به خاطر تبلیغات محیطی، پوشش تلویزیونی و جذب اسپانسر و همین‌طور تولید انبوه البسه و توپ والیبال غول اقتصادی این ورزش به‌شمار می‌آیند و مورد توجه فدراسیون جهانی قرار دارند.

آنها با گرفتن میزبانی‌های مهم رقابت‌های جهانی و توسعه زیرساخت‌های ورزش خود از رقبای دیگر در این زمینه فاصله گرفته‌اند و طبیعی است FIVB علاقه خود را به برگزاری رقابت‌ها در ژاپن نشان دهد. در بازی‌های انتخابی امسال علاوه بر سه تیم برتر آسیا که رتبه‌بندی آن در جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران مشخص می‌شود، تیم‌های دوم و سوم قاره‌ها شرکت دارند که در نهایت تیم‌های اول و دوم رقابت‌های انتخابی به همراه بهترین تیم آسیا از این بازی‌ها روانه المپیک می‌شود.

بر این اساس ژاپنی‌ها با گرفتن میزبانی تلاش زیادی دارند تا ایران ـ قهرمان دو دوره جام ملت‌های آسیا ـ را در راه رفتن به برزیل پشت‌سر بگذارند. در آخرین دوره این رقابت‌ها تیم ملی والیبال با وجود در اختیار داشتن خولیو ولاسکو مربی سرشناس آرژانتینی، نتوانست به المپیک لندن صعود کند. در آن سال ایران و استرالیا رقابت پایاپایی داشتند، اما سرانجام تیم استرالیا با معدل امتیازی بهتر به المپیک رفت. والیبال ایران در صورت صعود به المپیک ریو، بعد از لیگ جهانی و رقابت‌های جهانی این بار با صعود به نخستین المپیک در تاریخ این ورزش، به یک نتیجه تاریخی دیگر دست می‌یابد.

بی‌نظم مثل آسیای مرکزی

رقابت‌های والیبال آسیای مرکزی، به عنوان بازی‌های بی‌نظم در سطح قاره مطرح است. از زمانی که کنفدراسیون آسیا، قاره پهناور را به چهار منطقه تقسیم کرد، آسیای مرکزی رنگ ثبات به خود ندید و تیم‌های زیر 23 سال آن در بازی‌ها حضور مداوم نداشتند. در عوض بازی‌ها در مناطق دیگر به مراتب بهتر برگزار می‌شود؛ مانند شرق آسیا که تیم‌های با کیفیتی نظیر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در آنجا حضور دارند یا بازی‌های غرب آسیا که تیم‌های عربی برای برپایی آن دعوا دارند! تیم‌های متوسط جنوب شرق آسیا هم بازی‌های خود را با ترتیب بهتری از آسیای مرکزی برگزار می‌کنند.

قرار بود در رقابت‌های امسال آسیای مرکزی تیم‌های هندوستان و پاکستان حضور پیدا کنند، اما پاکستان انصراف داد و هندی‌ها بعد از ثبت‌نام، روز قبل از مسابقه‌ها اعلام کردند به ساری نمی‌روند. به این ترتیب بازی‌های آسیای مرکزی با فقط یک تیم خارجی برگزار شد؛ قزاقستان. آن هم در شرایطی که تیم زیر 23 سال این کشور قدرت زیادی ندارد و همان‌گونه که کادر فنی قزاق‌ها اعلام کرده‌اند برای به‌دست آوردن تجربه به ایران آمده است. قزاق‌ها دوست دارند سازماندهی ایران را در والیبال از نزدیک مشاهده کنند بر این اساس بازی‌های زیر 23 سال آسیای مرکزی فرصت خوبی برای این تیم است. والیبال قزاقستان سال‌هاست به خاطر ساماندهی و ساختار ضعیف در افت کامل به‌سر می‌برد.

جمع خانوادگی ایرانی‌ها

ایرانی‌ها در بازی‌های ساری با تشکیل جمع خانوادگی یکدیگر را در کوران رقابت‌ها ارزیابی می‌کنند. این بازی‌ها بهانه‌ای هر چند مختصر شد برای تیم‌هایی که نفرات آنها سودای بزرگی در والیبال ایران دارند.

یکی از تیم‌هایی که در جریان بازی‌های ساری نقاط ضعف و قوت خود را کاملا شناخت، تیم زیر 23 سال ایران است که آخر همین ماه به میانمار می‌رود تا در بازی‌های بیست و سه ساله‌های آسیا شرکت کند. تیم پیمان اکبری سرمربی تیم زیر 23 سال، بدون استرس و هیجانات ناشی از نتایج این دوره از رقابت‌ها می‌تواند نقاط ضعف و قوت خود را در بازی‌های ساری ارزیابی کند. موفقیت این تیم با توجه به حملات منتقدان به نحوه پشتوانه‌سازی فدراسیون در رده ملی برای اهالی اداره کننده والیبال اهمیت دارد.

از سوی دیگر، حضور تیم ب ایران با مربی خارجی به همراه تیم جوانان ایران، جمع زیادی از بازیکنان والیبال را از کوران رقابت‌ها عبور داد که از این منظر آمادگی تیم‌ها بویژه جوانان در فصل تمرینات و اردوهای مقدماتی محک زده شد.

جوانان والیبال بعد از قهرمانی در آسیا به عنوان نماینده اول قاره رهسپار رقابت‌های جهانی می‌شوند. این رقابت‌ها مرداد در مکزیک برگزار خواهد شد و رویارویی با تیم‌های بزرگ‌تر به جوانان فرصت می‌دهد زور و بازو و قدرت فنی خود را برابر تیم‌های قوی‌تر بسنجند.

فرهاد نفرزاده، سرمربی بابلسری تیم جوانان که در ساری نخستین ارزیابی‌ها را در دوره جدید اردوها و مسابقه‌های تیمش آغاز کرده است این برنامه را در ادامه برنامه دوساله‌ای می‌داند که تیم باید تا رسیدن به بازی‌های قهرمانی جهان طی کند. او و تیمش می‌خواهند در بین چهار تیم برتر جهان قرار بگیرند؛ بنابراین شروع کار با بازی‌های آسیای مرکزی خوب است، اما رسیدن به این هدف، بازی‌های سخت‌تر می‌خواهد که فدراسیون والیبال از آن غافل نیست.

درباره تیم ب والیبال با حضور مربی خارجی جدید والیبال ایران باید گفت هدف این تیم پشتوانه‌سازی و پیدا کردن استعدادهای برتر برای جایگزینی نفرات در تیم ملی است.

دراگان، هموطن و دستیار کواچ سرمربی تیم ملی، انسجام و وحدت رویه تمرینی مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده را به اعضای جوان تیمش منتقل می‌کند تا جابه‌جایی‌ها در کمترین زمان ممکن نتیجه بدهد.

گروه‌بندی والیبال قهرمانی آسیا به میزبانی ایران

گروه ‌A

ایران، قزاقستان، کویت،‌ عمان، چین‌تایپه

گروه B

استرالیا، هند، ترکمنستان، قطر

گروهC

کره‌جنوبی، تایلند، پاکستان، عربستان

گروه D

چین، ژاپن، سریلانکا، بحرین

این هجدهمین دوره مسابقه‌های والیبال قهرمانی آسیاست که نهم مرداد به میزبانی تهران برگزار می‌شود. برخلاف گفته قبلی مسئولان فدراسیون والیبال ایران، قهرمان قاره آسیا به‌طور مستقیم به المپیک نمی‌رود. با وجود رایزنی‌های بسیار مسئولان ایران و چند کشور آسیایی، فدراسیون جهانی والیبال همچنان خود را متعهد به قرارداد با کمپانی‌های ژاپنی می‌داند و به همین دلیل یک دوره مسابقه‌های انتخابی المپیک را به میزبانی این کشور برگزار می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها