در حالی که قرار بود تعرفه‌های پزشکی تا پایان سال 93 تصویب شود، بالاخره با تاخیری یک ماهه، روز گذشته این تعرفه‌ها به تصویب هیات وزیران رسید.
کد خبر: ۷۹۲۶۰۲
افزایش 9 درصدی تعرفه‌های پزشکی + جدول

معاون درمان وزیر بهداشت، میانگین افزایش نرخ تعرفه‌ها را 9 درصد و کمتر از نرخ تورم اعلام کرد.

دکتر محمد آقاجانی به ایسنا خبر داد که بر اساس مصوبه هیات وزیران، نرخ ویزیت پزشکان اعم از پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص در بخش دولتی و خصوص در سال جاری 15 درصد افزایش یافت که مابه‌التفاوت افزایش نرخ ویزیت‌ها در بخش دولتی نیز از سوی بیمه‌ها تامین می‌شود.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد که بر این اساس، نرخ ویزیت در بخش دولتی برای پزشکان عمومی 9 هزار و 200 تومان، متخصصان 11 هزار و 500 تومان و فوق تخصص‌ها 13 هزار و 800 تومان و در بخش خصوصی نیز برای پزشکان عمومی 19 هزار تومان، متخصصان 30 هزار تومان و پزشکان فوق تخصص 38 هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه، تعرفه نرخ اقامت در بیمارستان‌های دولتی (هتلینگ) 20 درصد افزایش داشته است و رقم ریالی ضریب حق‌الزحمه خدمات پزشکی در سال 94 در بخش دولتی و خصوصی نیز تغییر نمی‌کند.

همچنین نرخ خدمات پاراکلینیک در بخش دولتی هم ثابت خواهد بود.

با توجه به این‌که در نیمه دوم سال گذشته، تعرفه‌های جراحی افزایش پیدا کرد، به همین دلیل امسال تعرفه خدمات پزشکی ثابت مانده است، معاون درمان وزیر بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم نیز تاکید می‌کند که جزئیات دقیق افزایش تعرفه‌ها در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

این افزایش تعرفه‌های جدید را می‌توان دومین افزایش تعرفه پزشکی طی شش ماه اخیر به حساب آورد.

در نیمه دوم سال 93 و در راستای گام سوم طرح تحول سلامت، حق‌العلاج پزشکان (تعرفه جراحی) برای مقابله با زیرمیزی افزایش پیدا کرد، اما این بار حق ویزیت آنها افزایش یافته است.

البته آقاجانی تاکید دارد که با وجود افزایش میانگین 9 درصدی تعرفه‌های پزشکی، پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نخواهد کرد، زیرا منابع بیمه‌ای هم 14 درصد رشد داشته است که همین افزایش منابع بیمه‌ای، به عقیده این مقام مسئول، مانع از این می‌شود که مردم برای دریافت خدمات درمانی، پول بیشتری پرداخت کنند.

تعرفه‌های ویزیت؛ از قانون تا سلیقه

درست است که امسال نرخ ویزیت متخصصان 30 هزار تومان و پزشکان فوق تخصص 38 هزار تومان تعیین شده است، اما مشکل عمده اینجاست که در بسیاری از موارد، این حق ویزیت‌ها رعایت نمی‌شود و برخی پزشکان، حق ویزیت بیشتری از بیمار می‌گیرند.

پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که مثلا ویزیت یک متخصص داخلی در خیابان مطهری تهران، 38 هزار تومان است، اما نرخ حق ویزیت یک پزشک متخصص پوست در خیابان شریعتی، 30 هزار تومان است.

همان‌طور که می‌بینید جدای از این‌که تعرفه‌های ویزیت آنها شبیه هم نیست، حتی مبلغ ویزیت آنها در سال 93 بیشتر از تعرفه‌های اعلام شده در سال 94 است. یعنی آنها خیلی زودتر از این حرف‌ها، ویزیت خودشان را به طور خودسرانه افزایش داده‌اند.

برای پزشکان فوق‌تخصص هم نبود توازن بین حق ویزیت‌ها مشهود است. همین حالا یک پزشک فوق‌تخصص مغز و اعصاب در منطقه سعادت‌آباد پایتخت، 45 هزار تومان حق ویزیت می‌گیرد، در حالی که ویزیت یک پزشک فوق‌تخصص روماتولوژی در منطقه آیت‌الله کاشانی، 33 هزار تومان است.

یک پزشک فوق‌تخصص گوارش در منطقه جردن و یک فوق تخصص مغز و اعصاب در منطقه سعادت‌آباد نیز 45 هزار تومان حق ویزیت می‌گیرد. درواقع، حق ویزیت فعلی آنها که باید مطابق تعرفه‌های سال 93 باشد، حتی از تعرفه‌های سال 94 هم بیشتر است.

باید در مقابل بی‌قانونی ایستاد

شکی نیست که افزایش خودسرانه تعرفه‌های ویزیت، غیرقانونی است، حتی با وجود این‌که وزارت بهداشت از حل شدن مشکل زیرمیزی‌ها هم می‌گوید، اما روز گذشته سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با صراحت به مهر گفت: ممکن است ۲ تا ۳ درصد از میزان دریافت زیرمیزی کاهش یافته باشد، اما همچنان زیرمیزی دیده می‌شود و من به آقای وزیر، آدرس بیمار و بیمارستان می‌دهم که بروند ببینند از مردم پول غیرمتعارف گرفته‌اند یا خیر.

دکتر احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن انتقاد از مجموعه این بی‌قانونی به جام‌جم می‌گوید: باید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با متخلفان برخورد کنند و اجازه ندهند که هر پزشکی برای گرفتن حق ویزیت، سلیقه‌ای عمل کند.

وی بر این باور است که تا وقتی عدالت در جامعه گسترش پیدا نکند و همه مردم به یک نسبت از منابع ملی بهره‌مند نشوند، همیشه عده‌ای پیدا می‌شوند که با زور بخواهند از مردم، پول اضافی بگیرند.

جدای از این‌که این نماینده مجلس از رعایت نشدن تعرفه‌های ویزیت انتقاد می‌کند، او حتی معتقد است که افزایش 15 درصدی حق ویزیت هم عادلانه نیست، زیرا مردم توان مالی برای پرداخت این تعرفه‌ها را ندارند.

به عقیده او این‌که می‌گویند بیمه‌ها، این میزان افزایش حق ویزیت را پوشش می‌دهند، حرف درستی نیست، زیرا در سطحی کلان‌تر، منابع بیمه‌ها هم از بیت‌المال تامین می‌شود و در نتیجه افزایش 15 درصدی حق ویزیت، به طور غیرمستقیم از جیب مردم تامین می‌شود.

شهلامیرگلوی بیات، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تاکید دارد که باید جلوی بی‌قانونی‌ها ایستاد و اجازه نداد که ویزیت پزشکان در مناطق مختلف یک شهر، متفاوت باشد.

به باور او، این مشکل در شهرستان‌ها کمتر است و معمولا این بی‌قانونی در شهرهای بزرگی مثل تهران رایج‌تر است.

بیمه‌ها میدان را خالی نکنند

در سال گذشته، بسیاری از بیمه‌های تکمیلی برای پوشش خدمات درمانی در بخش خصوصی، همکاری لازم را با وزارت بهداشت و بیمارستان‌های خصوصی نداشتند و برخی از آنها به اجبار حاضر شدند که قراردادشان را با مراکز درمانی تمدید کنند.

به دلیل همین سوء‌سابقه‌هاست که رسول خضری، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جام‌جم می‌گوید فقط در شرایطی بار این افزایش تعرفه‌ها به مردم منتقل نخواهد شد که بیمه‌ها پای کار باشند و برای پوشش هزینه‌های درمانی مردم، شانه خالی نکنند.

امین جلالوند‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
sasy
United States
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰
تعرفه برخی پزشكان ازخود راضی كه تحمل یه طنز حاشیه رو ندارن باید 15 درصد اضافه شه ما كارمندای بدبخت 14 درصد اونم چی اینقدر بیمه وبازنشستگی كم میكنن كه به 10درصدم نمیرسه كسورات هم كه الكی میزنن بعد عید كه 20درصدم رو اجناس گذاشتن 1درصد مالیات رو خودرو بلافاصله اجرایی شدفقط ما بدبختا هستیم كه هنوز اون اففففزززززززززززززااااااااااااااییییییششششششششو ندیدیم
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰

نیازمندی ها