کاپیتانی ملی در گذر ایام

نکونام مثل قالی کرمان

جواد نکونام با یک رکورد فوق‌العاده از فوتبال ملی ایران جدا شد تاثیری که او روی فوتبال ملی ایران گذاشته، یک تاثیر غیرقابل انکار است، نکونام که در شناسنامه متولد پانزدهم مهر 1359 است.
کد خبر: ۷۸۵۰۴۰
نکونام مثل قالی کرمان

برای فوتبال ملی ما موفق عمل کرده است، کسوت او در فوتبال ملی خاتمه یافته و حالا ما باید در موقعیت قدرشناسی از تلاش‌های بی‌دریغ او برای فوتبال ملی ایران تقدیر کنیم. زمانی در برنامه تلویزیونی هر روز ورزش، کارشناس برنامه در توصیف اوضاع تیم ملی، از بالا بودن میانگین سنی تیم ملی حرف زده، توضیح داد که در فوتبال امروز آمادگی بدنی حرف می‌زند و فوتبالیست سی و پنج ساله و بیست و پنج ساله فقط‌ یک معیار می‌شناسد؛ آمادگی بدنی و دیگر هیچ.

جواد نکونام سال‌ها نفر اول خط میانی تیم ملی ایران بود و مربیان تیم ملی هیچ‌کدام نتوانستند از کنار نام او براحتی عبور کنند. جواد، نماد تداوم در فوتبال ایران است. او 15 سال به عنوان هافبک برای تیم ملی ایران بود و در تمام این سال‌ها اگر گاهی در رده باشگاهی حاشیه‌هایی هرچند کم تعداد داشت، در رده ملی بدون کوچک‌ترین حاشیه‌سازی کمک حال مربیان تیم ملی بود. نکونام که فوتبال را بسیار ساده و به دور از نمایش داشت، در همه این سال‌ها با شوت‌ها و ضربات سر خود شادی را به خانه‌های ما آورد. نکونام یکی از موفق‌ترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران است و در لالیگای اسپانیا آنچنان خوش درخشید که مردم پمپلونا و هواداران باشگاه اوساسونا بارها و‌به احترام او سرپا ایستادند. شاید این صحنه کمتر از خاطره‌ها برود که وقتی جواد پس از مدت‌ها مصدومیت به ترکیب تیم اوساسونا بازگشت، مورد تشویق تمام حاضران در ورزشگاه قرار گرفت و همه او را تحسین کردند. جواد تا آخرین روزها هم سرحال بازی کرد و توانست در سی و چهار سالگی به تیم ملی شیلی و سوئد گل بزند. می‌توان تا این سن به تیم‌های لیگ اسپانیا رفت و برای ایران عزیز سفیری دوست‌داشتنی و مایه افتخار و مباهات بود. یادتان باشد نکونام به تیمی چون شیلی گل زد که در جام‌جهانی گذشته، اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی جهان را برد و برابر برزیل در خانه‌اش به تساوی رسید.

اما از افتخارات نکونام بگوییم، افتخاراتی که بیشتر آنها فردی است.

1 ـ جواد نکونام با تیم ملی بزرگسالان و امید به جام‌های جهانی 2006 آلمان و2014 برزیل صعود کرد، در بازی‌های آسیایی بوسان قهرمان شد و در جام ملت‌های آسیا بدون شکست عنوان سومی را تجربه کرد. نکونام در فوتبال ایران بارها در جام ملت‌های غرب آسیا هم عنوان قهرمانی را تجربه کرد.

2 ـ جواد نکونام صاحب 151 بازی ملی است، اما در فهرست بازی‌های ملی او 157 بازی ملی انجام داده است، اما فیفا شش بازی را در این بین به رسمیت نمی‌شناسد که اگر این سه بازی از این شش بازی برای فیفا بدرستی معرفی شود چه‌بسا که در مدت زمانی کوتاه تعداد بازی‌های ملی نکونام باز هم بالا برود. بازی‌های تیم ملی در دوران حضور نکونام از جمله بازی برابر الجزایر در اسفند 1380 در جام ال‌جی کازابلانکا، کویت در جام غرب آسیا و در فروردین 1381، مراکش در جام ال‌جی تبریز در شهریور 1381، کامرون در جام ال‌جی ابوجا در نیجریه و در تابستان 1382، بار دیگر کامرون در جام ال‌جی تهران و در تابستان 1382 و بالاخره بازی برابر غنا هیچ‌کدام بازی ملی در نظر گرفته نشده‌ است.

3 ـ جواد نکونام 53 بار در عرصه‌های مختلف کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است، او در بازی‌های سال 88 کاپیتان تیم ملی شد واین بازوبند را تا یازدهم فروردین 94 در بازی بین دو تیم ملی ایران و سوئد حفظ کرد.

4 ـ جواد نکونام اولین بازی ملی خود را در بیست و سوم دی 78 برابر تیم ملی فوتبال اکوادور انجام داده است، او از این تاریخ تا امروز 15 سال و77 روز در تیم ملی بوده است در حالی که کریم باقری 15 سال و180 روز برای تیم ملی فوتبال کشورمان بازی کرده است.اگر بخواهیم با نگاهی صرفا آماری به برترین‌ها در تاریخ فوتبال ملی بپردازیم نکونام موقعیتی کاملا شاخص در فوتبال ایران دارد.

الف ـ بازی‌های ملی

1 ـ جواد نکونام 151 بازی

2 ـ علی دایی 149 بازی

3 ـ علی کریمی 127 بازی

همه صحبت‌های اخیر فوتبال ملی ما درباره همین تعداد بازی‌های ملی بوده است، نکونام در مدت زمان حضورش در تیم ملی فوتبال ایران همواره آماده بوده که توانسته است در تیم ملی حضور یابد. ‌در دو سال اول حضورش در تیم ملی جایگاه کریم باقری آن‌قدر محکم بود که معمولا کمتر کسی را ولو برای چند دقیقه به جایش بازی می‌دادند.

ب ـ گل‌های ملی

1 ـ علی دایی 109 گل

2 ـ کریم باقری50 گل

3 ـ جواد نکونام 39 گل

علی دایی 109 گل زده و بهترین گلزن فوتبال ملی ماست، اما کریم باقری به عنوان هافبک پشت مهاجم برایمان بازی می‌کرد در حالی که نکونام این 39 گل را در حالی زده که هافبک دفاعی فوتبال ما بوده است.

ج ـ طول مدت زمان حضور در تیم ملی

1 ـ کریم باقری

2 ـ جوادنکونام

3 ـ محمد پنجعلی

در همین مطلب درباره ‌ مدت زمان حضور باقری و نکونام در تیم ملی حرف زدیم، بعد از این دو مرد پنجعلی فرد سوم این عرصه است.

د ـ تعداد بازی در جام‌جهانی

1‌ـ آندرانیک تیموریان و مهدی مهدوی‌کیا

2 ـ جواد نکونام و علی دایی

فرق عملکرد دایی ونکونام این است که در سال2006 نکونام دو اخطاره شد و بازی سوم را انجام نداد در حالی که دایی به خاطر مسائل فنی در آن سال بازی نکرده بود.

هـ ـ تعداد کاپیتانی

1 ـ علی دایی

2 ـ جواد نکونام

3 ـ احمدرضا عابدزاده

دایی در حالی کاپیتان تیم ملی شد که براساس یک شانس جالب، استیلی بازوبند را تقدیم کرد و زرینچه و عابدزاده تحت شرایط خاصی از تیم ملی جدا شدند، اما نکونام با وجود حضور مرد بزرگی مثل علی کریمی و با حضور او کاپیتان تیم ملی فوتبال بود.

و...

موفقیت‌های باشگاهی

جواد نکونام برای هوادران اوساسونا، یادآور مهم‌ترین گل تاریخ این باشگاه است. او با گلی که مقابل بوردو به ثمر رساند، این باشگاه کوچک اسپانیایی را به جمع چهار تیم نهایی جام یوفا رساند. جواد سابقه دو قهرمانی در لیگ ایران با تیم‌های پاس و استقلال را دارد و یک‌بار هم با تیم الکویت قهرمان لیگ کشور کویت شد. جواد سابقه گل زدن به هردو تیم رئال‌مادرید و بارسلونا را در لالیگا دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها