نوروز امسال مجموعه تاریخی طاق‌بستان با ظاهری زیباتر از سال گذشته به استقبال مسافران نوروزی می‌رود به طوری که به گفته معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، با اتمام فاز اول ساماندهی این پروژه تاریخی،گردشگران با فضا ومحیط تازه‌ای از طاق‌بستان روبه‌رو می‌شوند.
کد خبر: ۷۸۰۷۴۱
ظاهر متفاوت طاق‌بستان در نوروز

پروژه نجات بخشی مجموعه تاریخی طاق‌بستان سال 89 با جاری‌شدن آب در خانه اردشیر آغاز شد به طوری که شکل و شمایل قدیمی این محوطه تاریخی را دستخوش تغییرات زیادی کرد.مشکلی که اگر برای آن چاره‌اندیشی نمی‌شد به یخ‌زدگی آب پشت طاق‌ها و در نهایت به تخریب این بنای تاریخی می‌انجامید. چراکه به دلیل مسدود شدن چشمه‌های مقابل نقش اردشیر از سالیان دور تاکنون آب‌ها مانند مخزنی در پشت طاق‌های سنگی کوچک و بزرگ جمع و در فصل سرما با یخ زدن و انبساط آب باعث ترک خوردن طاق‌ها می‌شد.

آغاز پروژه ساماندهی طاق‌بستان در ابتدا با نگرانی‌هایی همراه بود. زیرا چهره زیبای طاق‌بستان را به یک زمین شخم خورده.تبدیل می‌کرد.لذا قرار بر این شد این پروژه تا نوروز 93 به پایان برسد ولی به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره باقی ماند.با وجود این در آن به روی گردشگران بسته نشد و با یک ساماندهی اولیه و ظاهری، برای بازدید مهمانان نوروزی آماده شد.

علیرضا مرادی بیستونی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که امسال این مجموعه تاریخی ظاهری بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته دارد اظهار کرد: فاز اول این پروژه اکنون به پایان رسیده است و فاز دوم نیز تا تیر ۹۴ به پایان می‌رسد.

وی در باره مشکلات این مجموعه تاریخی و بحث ساماندهی آن افزود: اولین هدف ما در این پروژه دفع آب‌های سطحی است. زیرا کف مجموعه تاریخی طاق‌بستان از سال‌ها پیش بالا آمده و به خاطر این اتفاق، ورودی چشمه‌ها مسدود شده بود لذا هر آن احتمال داشت آب به پشت طاق‌ها نفوذ کند از این رو اقدامات لازم برای دفع این آب‌ها صورت گرفت.

به گفته مرادی ، هم‌اکنون کف به حالت اولیه برگشت داده شده و با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که طاق از نظر نفوذ آب استحکام یافته کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات انجام شده دراین مجموعه تاریخی، می‌توان گفت حدود ۶۰ درصد ساماندهی انجام شده است و در ضلع جنوبی نیز باید تملکی صورت گیرد که مطالعاتی در این زمینه انجام داد‌ه‌ایم.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که پس از این مرحله نوبت مبلمان محیطی و نورپردازی مجموعه است که در مرحله اجرا قرار دارد، افزود: جمع‌آوری کبابی‌ها و دنده‌کبابی‌های محدوده طاق‌بستان نیز از اولویت‌های ماست البته بساط این کبابی‌ها فعلا در نوروز برپاست ولی در سال آینده از این محل انتقال داده می‌شوند

وی به اصلاح مسیرهای ورودی به این مجموعه تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون مسیر‌های ورود به طاق‌بستان شن‌کوبی شده است، اما در فاز دوم کف‌سازی، احداث المان‌های ورودی، ایجاد مسیرهای دسترسی، تملک اراضی زیردریاچه و آزادسازی و بازگرداندن تصرفات زیردریاچه، تهیه طرح برای اراضی زیر دست دریاچه، کف‌سازی طرح مطالعاتی مربوط به طاق‌، پروژه بررسی سنگ‌های پر مخاطره و تهیه طرح مرمتی جلوی طاق در دستور کار و در دست اقدام است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام فاز دوم ساماندهی تا پایان تیرماه ۹۴ خبرداد و گفت: همان‌گونه که گفته شد فاز اول این مجموعه آماده است و محوطه‌سازی آن نیز برای نوروز انجام شده است.

ساماندهی طاق‌بستان با همکاری دیگر دستگاه‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با مهر در باره چگونگی روند ساماندهی طاق‌بستان، افزود: کار ساماندهی طاق‌بستان در حال انجام است و برای ادامه کار دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید تعامل و همکاری داشته باشند.

علی فعله‌گری یادآور شد: در ضلع جنوبی طاق‌بستان ساماندهی‌ دنده‌کبابی‌ها وکبابی‌ها ضروری است. و برای این کار باید دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز ورود پیدا کنند چون تمامی بار سنگین این مجموعه را اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمی‌تواند به تنهایی به دوش بکشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در اطراف طاق‌بستان چندین هکتار اراضی متفرقه وجود دارد و افراد ی بدون مجوز در آنجا ساخت و ساز انجام داده اند که باید با کمک شهرداری و شورای شهر جمع‌آوری شود.

فعله گری تاکید کرد: مجموعه طاق‌بستان هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است، اما ساماندهی کامل آن حداقل تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد البته این کار درصورتی به پایان می‌رسد که کار تملک اراضی اطراف آن نیز انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به برنامه ثبت جهانی این مجموعه تاریخی اشاره کرد و گفت: اعتبارات ساماندهی طاق‌بستان عمدتا ملی است و برنامه ثبت جهانی آن نیز در حال پیگیری است، امید وار بودیم سال 2014 تصویب شود، اما به دلیل وجود پرونده‌هایی چون شهر سوخته سیستان، تصویب این مجموعه تاریخی برای ثبت جهانی به تاخیر افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها