آموزش تهیه شیرینی و بیسکوئیت در خانه

طرز تهیه ۳ نوع شیرینی خانگی تمام‌عیار برای عید نوروز

جام جم سرا: سال نو دارد از راه می‌رسد. اگر دارید برای روزهای باقیمانده آخر سال برنامه‌ریزی می‌کنید، حتـما ۳-۲ روز آخر را برای یک مراسم شیرینی‌پزان خالی کنید تا از مهمانان خود در روزهای عید نوروز با شرینی‌های خانگی دست‌پخت خودتان پذیرایی کرده باشید.
کد خبر: ۷۸۰۱۰۵
طرز تهیه ۳ نوع شیرینی خانگی تمام‌عیار برای عید نوروز

یکی از رسم‌های شیرینِ آمدن سال نو، همین پختن شیرینی توی خانه است که خستگی خانه‌تکانی را هم از تنتان بیرون می‌برد.
وقتی عطر شیرینی‌ها در فضای خانه می‌پیچد، مست می‌شوید؛ مهم‌تر از آن شاید بتوانید باری را از روی دوش هزینه‌های خانواده کم کنید. شما می‌توانید با هزینه خرید یک کیلو شیرینی نسبتا‌ گران، مواداولیه بخرید و ۵ برابر حجم آن شیرینی را خودتان در خانه تهیه کنید. برای شیرینی درست‌کردن باید حالتان خوب باشد؛ با بی‌حوصلگی و بداخلاقی شیرینی‌های خوبی نخواهید پخت. پس لبخند بزنید و پیش‌بند‌هایتان را ببندید‌.

دستور پخت شیرینی محلی با فر: نان چای قزوینی

مشهور است که قزوینی‌ها به کسی که دستپخت خوبی دارد می‌گویند «فلانی دستش مزه داره!» اگر شما هم علاقه‌مندید که دستتان مزه داشته باشد، دست به‌کار شوید و سفره عیدتان را به شیرینی نان‌چای قزوینی مزین کنید.
برای درست کردن این شیرینی به ۱۰۰گرم روغن جامد، ۶۰گرم پودر شکر الک شده، نصف قاشق چایخوری پودر هل، ۳عدد زرده تخم مرغ، ۲قاشق ماست، یک‌چهارم قاشق بکینگ‌پودر، ۲۵۰گرم آرد نول قنادی و کمی زعفران و کنجد و گل‌سرخ (برای تزئین) احتیاج دارید.
برای شروع، روغن جامد و پودر شکر را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود. ۲زرده تخم‌مرغ، هل و بکینگ‌پودر و نیمی از ماست را هم اضافه کنید. در آخر آرد را به مایه‌تان بیفزایید و با همزن هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. خمیر را یک ساعت استراحت دهید و بعد از آن بین ۲کاغذ روغنی بگذارید و با وردنه، به قطر ۳ تا ۵ میلی‌متر باز کنید. فر را روی ۱۸۰درجه بگذارید. کاغذ روغنی رویی را بردارید و خمیر را قالب بزنید. باقیمانده ماست، یک زرده تخم‌مرغ و زعفران دم کرده را با هم مخلوط کنید و روی شیرینی‌ها بمالید و روی آن کمی کنجد بپاشید. شیرینی را به‌مدت ۱۳تا ۱۵دقیقه بپزید و بگذارید خنک شود، سپس آن‌ را درون ظرف بچینید و با گل محمدی تزئین کنید.

پخت شیرینی بدون نیاز به فر: قطاب سرخ کردنی

اگر خیلی تازه‌کار هستید یا اینکه در خانه فر ندارید، قطاب سرخ‌کردنی را انتخاب کنید. قطاب شیرینی مورد علاقه و نوستالژیک عیدانه است.
برای درست کردن این شیرینی، ابتدا مواد زیر را تهیه کنید: روغن جامد ۶۵گرم، ماست ۶۵گرم، بکینگ‌پودر یک‌دوم قاشق چایخوری، نمک یک‌هشتم قاشق چایخوری، آرد حدود ۱۳۰گرم و روغن مایع سرخ کردنی به‌میزان لازم.
برای مواد میانی هم به این موارد احتیاج دارید: گردوی نیمکوب حدود ۷۰گرم، پودرقند ۳۵گرم، پودر هل نصف قاشق چایخوری، پودر دارچین یک‌چهارم قاشق چایخوری و گلاب ۲قاشق.
روغن را کمی با همزن بزنید تا کرم رنگ شود، سپس ماست و نمک و بکینگ‌پودر را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. آرد را تا آنجایی اضافه کنید که خمیر لطیفی به‌دست بیاید. اگر به آرد بیشتری احتیاج داشتید، کم‌کم و با احتیاط اضافه کنید، سپس روی خمیر را بپوشانید و نیم‌ساعت به آن استراحت دهید. حالا مواد میانی را درست کنید.
پودر‌قند و هل و دارچین و گردوی نیمکوب و گلاب را مخلوط کنید. خمیر را روی سطح کار به ضخامت ۵تا ۳میلی‌متر باز کنید. با کا‌تر گرد یا یک لیوان به قطر ۶-۵سانت قالب بزنید و از مواد میانی توی آن بگذارید. لبه‌ها را با چنگال یا با فشار دست به‌هم بچسبانید. اگر تعداد شیرینی‌ها زیاد است روی آن‌ها نایلون بکشید تا خشک نشوند. سپس روغن را داغ کنید و شیرینی‌ها را حدود ۲دقیقه سرخ کنید. قطاب‌ها را بعد از خنک‌شدن در ظرف در بسته نگه‌دارید یا آن‌ها را فریز کنید. برای تزئین، کمی پودر قند و پودر پسته روی شیرینی‌ها بریزید. یادتان باشد از این شیرینی‌ها کمی برای پدر و مادرتان هم درست کنید تا دست‌خالی به‌دیدنشان نرفته باشید.

روش تهیه بیسکویت کوکی خانگی: کوکی گل‌های بهاری

برای تهیه بیسکوئیت‌های لطیف بهاری مواد زیر را آماده کنید: کره یک پیمانه، آرد قنادی حدود ۲پیمانه، نشاسته ذرت یک‌چهارم پیمانه، پودر قند دو‌سوم پیمانه، زرده تخم‌مرغ ۲عدد، عصاره بادام و وانیل ۴قطره. مقداری مارمالاد، شکلات ذوب‌شده، ترافل رنگی و آجیل خردشده (برای تزئین).
فر را روی ۱۷۵درجه سانتی‌گراد روشن کنید. کف سینی کاغذ روغنی بگذارید. برای اینکه کاغذ به سینی بچسبد، پشت کاغذ را چرب کنید. آرد و نمک را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه بزرگ، کره و پودر قند را با همزن بزنید تا کرم رنگ شود. عصاره بادام و وانیل و زرده‌ها را اضافه کنید و تا حد مخلوط شدن هم بزنید. همزن را روی دور کند بگذارید و آرد و نشاسته ذرت را اضافه کنید. اگر خمیر چسبناک بود، کمی دیگر آرد را کم‌کم اضافه کنید. اگر دستگاه کوکی پرس (یک نوع ابزار شیرینی‌زنی که با فشار خمیر را به اشکال مختلف در می‌آورد) دارید، خمیر را داخل آن بریزید و روی کاغذ روغنی، با فاصله قالب بزنید. اگر نه، خمیر را بین ۲کاغذ روغنی بگذارید و به ضخامت ۵میلی‌م‌تر با وردنه باز کنید. سپس به کمک قالب‌، گل‌ آن را قالب بزنید و با احتیاط روی کاغذ روغنی بچینید.
از کنار فر تکان نخورید! شیرینی‌ها را حدود ۱۰تا ۱۲دقیقه فقط تا حدی که زیر آن کمی طلایی شود، بپزید. بعد از خنک شدن، نیمی از بیسکوئیت را در شکلات آب شده فرو ببرید و روی آن را با ترافل تزیین کنید. می‌توانید وسط شیرینی‌ها کمی مارمالاد بگذارید یا اینکه یک گردو را به‌وسیله چند قطره شکلات، به سطح بیسکوئیت بچسبانید.

چند فوت کوزه‌گری برای پخت شیرینی و بیسکوئیت

در برنامه‌ریزی برای پخت شیرینی یک روز آرام و کم‌دردسر را انتخاب کنید.
از قبل چند شیرینی را انتخاب و مواداولیه آن را طبق دستور خریداری کنید.
هیچ‌وقت به صلاحدید خودتان در دستور پخت یک شیرینی دست نبرید. چیزی را کم و زیاد نکنید، مثلا میزان شکری که در یک دستور داده می‌شود، علاوه بر شیرین یا کم‌شیرین شدن، روی نوع بافت بیسکوئیت یا شیرینی‌هایتان تأثیر می‌گذارد.
اگر در دستوری که مقابلتان گذاشته‌اید از کره استفاده شده، ‌ آن را با روغن مایع یا سایر چربی‌ها جایگزین نکنید.
دستور پخت را جلوی رویتان بگذارید، همه مواد را اندازه‌گیری کنید و هرگز چشمی مواد را با هم مخلوط نکنید.
اگر در دستورتان از پیمانه استفاده شده، حتما یک بسته پلاستیکی آن را که مجموعه همه پیمانه‌ها و قاشق‌های استاندارد است، بخرید؛ قیمت آن کمتر از ۳هزار تومان است و حتما در سال جدید هم به‌کارتان می‌آید.
مواد اندازه‌زده را روی میز کارتان بچینید. از روی لیستتان بخوانید و برای هرکدام از مواد، علامت حاضری بزنید. در این حالت دیگر در انتهای پخت این جمله را از خودتان نمی‌شنوید که «وای یادم رفت شکر بریزم!»
برای پخت شیرینی‌ها باید یک فر خوب داشته باشید و یا قلق فرتان، دستتان باشد. البته منظور از فر خوب، فر گرانقیمت نیست. منظورمان این است که فر مورد نظر درست کار کند. اگر فرتان بیش از حد گرم باشد، قبل از اینکه شیرینی‌ها بپزد، ته شیرینی می‌سوزد و اگر دمای فر خیلی خوب گرم نباشد، شیرینی‌هایتان وا می‌رود و روی سینی پهن می‌شود.
بهترین کار و یکی از اصولیترین کارهایی که حتی شیرینی‌پزان حرفه‌ای هم آن را رعایت می‌کنند، این است که باید بعد از درست‌کردن خمیر ۲تا از شیرینی‌ها را توی فر بگذارید و ببینید چه اتفاقی برایشان می‌افتد. اگر دما بالا یا پایین بود، آن را تنظیم کنید.
اگر فاصله شیرنی‌ها توی سینی کم بود، فاصله چیدن آن‌ها را رعایت کنید.
اگر دما مناسب بود اما شیرینی‌ها پهن شدند و شکلشان را از دست دادند، احتمالا باید کمی آرد به خمیر اضافه کنید. مراقب باشید که آرد بیش از حد هم شیرینیتان را سفت و خشک می‌کند. بعد از اینکه کمی آرد به خمیر اضافه کردید، دوباره پختن ۲عدد شیرینی را آزمایش کنید.
بیسکوئیت‌ها، شیرینی‌های مناسبی برای پذیرایی هستند که برخلاف ذهنیت ما از بیسکوئیت‌های صنعتی، شیرینی‌های جانانه‌ای محسوب می‌شوند. بیسکوئیت‌ها از ترکیب آرد و کره و شکر و مواد انتخابی مانند انواع آجیل یا میوه‌ها درست می‌شوند. بعد از درست‌کردن خمیر بیسکوئیت حتما باید آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود؛ یعنی خمیر قالب زده یا بریده شده بیسکوئیت‌ها باید سرد، داخل فر گرم بروند.
حتما روی سینی فر‌ کاغذ روغنی بگذارید. معمولا در پخت بیسکوئیت‌ها و شیرینی‌ها سینی فر را چرب نمی‌کنند‌ چون میزان کره مناسبی در خمیر وجود دارد برای همین هم هیچ‌وقت خمیر بیسکوئیت یا شیرینی را ورز نمی‌دهند، چون حتما روغن می‌اندازد و بافت شیرینی را خراب می‌کند.
اگر سینی فرتان نازک است، مراقب باشید که شیرینی‌ها نسوزند.
به‌هیچ‌وجه سینی را در طبقه‌ پایین فر قرار ندهید. طبقه وسط یا روبه‌بالا بهترین مکان برای پخت شیرینی است. (فاطمه علیزاده/همشهری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
یاس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۰
بسیار بسیارقطاب سرخ كردنی جالب بود درست كردم خوب شد
سمیرا
-
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
۰
۰
زیاد جالب نبود اصلا خوشم نیومد
شهلا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
۱
۰
خیلی عالی بود دستتون درد نكنه.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۱
۰
ممنون خیلی خوب بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
ممنون خوب بود .
می تونید شیرینی های جدیدی هم بذارین ؟؟؟
با تشكر
نفس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
خیلی خوشمزه اند دهنم اب افتاد
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
۰
۰
اموزش های بیشترلطفا

نیازمندی ها