نگاهی به تفاوت‌های وابستگی و دلبستگی در میان همسران

همسرم می‌گوید: ارتباط با خواهرزاده‌هایت موقوف!

روش‌هایی برای تقویت و بهینه کردن آداب فردی و اجتماعی

۱۰ راهکار: ساختن زندگی بهتر برای خود و دیگران

جام جم سرا: وقتی به روابط دوستانه فکر می‌کنیم، در وهله اول خانواده، اقوام و دوستان خود را تصور می‌کنیم، اما ایجاد رابطه دوستانه و رفتار توام با ملاطفت تنها مربوط به افراد نزدیک شما نیست.
کد خبر: ۷۷۸۸۲۱
۱۰ راهکار: ساختن زندگی بهتر برای خود و دیگران

در طول روز در مکان‌های مختلفی رفت و آمد می‌کنید مانند فروشگاه، اتوبوس، مترو، سینما و... سازگاری با افراد مختلف در محیط‌های متفاوت یکی از مهارت‌های مهم است که تکنیک‌های مربوط به خودش را دارد. آنها را با یکدیگر مرور می‌کنیم.


۱-شرط اول احترام به دیگران است

از دیگران انتظار دارید که از حق و حقوق شما آگاه باشند و حریم شما را رعایت کنند؟ در وهله اول این شما هستید که باید به دیگران احترام بگذارید تا احترامی متقابل را دریافت کنید. وقتی به دیگران احترام می‌گذارید آنها را مجاب به این رفتار متقابل کرده‌اید اما یک اصل دیگر را هم از خاطر نبرید و آن احترام به خودتان است.
اگر دوست دارید در محیط بیرون از خانه به شما احترام بگذارند خودتان نیز این احترام را برای خود قائل شوید. وقتی با لباس مرتب و سر و وضع مناسب در مکان‌های عمومی حاضر می‌شوید و مراقب رفتار خود هستید به دیگران این پیغام را می‌رسانید که شایسته احترام هستید.


۲-به دیگران کمک کنید

در طول روز با توجه به نیازتان از مکان‌های مختلفی رد می‌شوید. این بار با نگاهی متفاوت به اطرافتان بنگرید. کمک به یک فرد نابینا یا معلول، راهنمایی شخصی که دنبال یک آدرس سردرگم شده یا کودکی که راهش را گم کرده و صدها مورد مختلف از اتفاقاتی است که ممکن است در طول روز با آن مواجه شوید.
اگر تا دیروز به این وقایع بی‌اعتنا بوده‌اید از امروز سعی کنید زاویه نگاهتان را تغییر دهید و در این تغییر جهت به کمک کردن دیگران نیز فکر کنید. با این کار هم حس خوبی به دیگران خواهید بخشید و هم خودتان را سرشار از انرژی مثبت می‌کنید.


۳-لبخند بزنید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که نگاه شما و حالت چهره‌تان چقدر می‌تواند روی دیگران تاثیر مثبتی بگذارد؟ اتوبوسی را تصور کنید که تمامی مسافران آن با اخم و قیافه‌ای ناراحت و خسته روی صندلی نشسته‌اند.
این جو غم‌آلود روی شما و احساساتتان تاثیر مخربی خواهد گذاشت اما اگر به جای این مسافران غم‌زده، مسافرانی با لبخند و چهره‌ای مهربان با شما رودررو شوند شما چه حسی خواهید داشت؟ تمرین کنید که به یکی از آن گروه از افراد شاد تبدیل شوید و با لبخند شور و هیجان را وارد دنیای دیگران کنید.


۴-کار درست را انجام بدهید

جهان مکان چندان منصفانه‌ای نیست. در طول روز ممکن است با مواردی روبرو شوید که به نوعی آن را بی‌انصافی لقب می‌دهید اما هرگز دنبال تلافی نباشید. در هر شرایطی که قرار دارید شما کار درست را انجام دهید.
اگر پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید و همه جز شما از خیابان رد شده‌اند، شما رفتار دیگران را کپی نکنید بلکه بر انجام کار درست اصرار کنید و همیشه متفاوت باشید. مطمئن باشید این رفتار شما به‌تدریج روی افراد دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشت.


۵-انسان خوب بودن به معنای بد نبودن نیست

بعضی از افراد تصور می‌کنند که با آزار نرساندن به دیگران حق خود را در سازگاری و دوست داشتن افراد ادا کرده‌اند اما انسان خوب بودن به معنای این نیست که تنها به دیگران آزار نرسانید. به این بیندیشید که برای بهتر شدن شهر و کشوری که در آن زندگی می‌کنید باید دست به چه کاری بزنید تا از دیگران متفاوت شوید. این کارها را در محیط خانه، محل کار و در هر جایی که در طول روز با آن سروکار دارید انجام دهید.
اگر قرار است تنها زباله کوچکی را از سر راه خود بردارید حتما این کار را انجام دهید و به زباله‌هایی که در مسیر افراد دیگر است فکر نکنید. با مسئولیت‌پذیری و تعهد به انجام بخشی از وظایفی که بر دوش شماست، دنیای زیباتری خواهید داشت.


۶-نیمه پر لیوان را ببینید

افراد به دلیل شرایط مختلفی که در آن رشد کرده‌اند با یکدیگر متفاوت هستند. از سوی دیگر هر شخص با توجه به روزی که پشت سر گذاشته رفتار متفاوتی خواهد داشت.
اگر در وسایل نقلیه عمومی یا در پارک، سینما یا پیاده‌رو با کسی برخوردید که رفتار ناخوشایندی داشت هرگز به صورت مطلق در مورد او قضاوت نکنید. به این فکر کنید که شاید این فرد لحظه بدی را پشت سر گذاشته و در آن زمان نمی‌توانسته به درستی روی رفتارش تسلط داشته باشد.
وقتی با دیگران همدردی کنید بهتر آنها را درک می‌کنید و رفتارهای ناخوشاند آنها را با دید متعصبانه و بدبینانه قضاوت نخواهید کرد.


۷-دیگران را بپذیرید

مهم نیست که از چه نژاد و طایفه یا متولد کدام شهر یا روستا هستید. برای اینکه بهترین سازگاری را با افراد داشته باشید در قدم اول باید آنها را به‌عنوان یک انسان بپذیرید. بپذیرید که هر انسانی دارای احساس است و باید با احترام با او برخورد شود. وقتی چنین دیدی نسبت به افراد محیط خود داشته باشید می‌آموزید که با آنها همانند برادران و خواهران خود رفتار کنید.


۸-دیگران را تصحیح نکنید

برای خیلی‌ها اتفاق افتاده که در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس، مترو یا در اتاق انتظار مطب پزشک یا جاهای مختلف شنونده اظهارنظر یک فرد قرار بگیرند. گاهی ممکن است فرد مقابل شما زبان به بدگویی یا سرزنش شخص یا اشخاصی کند.
در این مواقع لازم نیست به این افراد درس اخلاق بدهید و آنها را سریع اصلاح کنید. به حرف‌هایشان گوش دهید و شنونده خوبی باشید و مسائل را از زاویه نگاه آنها ببینید. به این فکر کنید که ممکن است این فرد را تا آخر عمرتان نبینید بنابراین به درددل‌ها و احساسات آنها گوش دهید و اگر قصد دارید نصیحتشان کنید به صورت غیرمستقیم روی احساسات منفی‌شان تاثیر مثبت بگذارید. در محیط‌های بیرون از منزل سعی کنید بیشتر شنونده باشید.


۹-همه مانند شما نیستند

هرگز رفتار دیگران را با خودتان مقایسه نکنید. برای مثال نگویید اگر من جای آن شخص بودم رفتار بهتری داشتم. شما هرگز نمی‌توانید جای شخص دیگری باشید چون در واقعیت واقعا شخص دیگری هستید. به جای برداشت‌های منفی از دیگران و برتری دادن خودتان نسبت به آدم‌های اطرافتان، سعی کنید کمتر به مقایسه بپردازید و رفتار هر شخصی را با توجه به شرایط خودش بسنجید.


۱۰-عجله نکنید

تنها به مقصدی که پیش رو دارید توجه نکنید بلکه سعی کنید با آرامش مسیر روزانه‌تان را طی کنید و نگاه عمیق‌تری نسبت به وقایع اطراف خود داشته باشید. هر تصویری در طول روز می‌تواند دنیایی درس و معنا را در خود داشته باشد پس از آن استفاده کنید. عجله کردن تنها مربوط به لحظاتی است که واقعا اتفاق اضطراری برایتان افتاده است. غیر از این‌گونه موارد سعی کنید با آرامش به کارهای روزانه‌تان بپردازید و افراد دیگر را هم ببینید. (ترجمه فاطمه شاهانی/زندگی مثبت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها