جهشی در جاده‌ هیجان

نگاهی به بازی Evolve

بازی Evolve را می‌توان به‌نوعی فرزند سری بازی محبوب Left4Dead دانست. در این عنوان نیز به‌مثابه قسمت دوم L4D، بازیکنان هم در هیبت کاراکترهای مثبت و هم منفی (که از قضا هویتی غیربشری دارند) ظاهر شده و رقابت‌های نفسگیری را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۷۷۸۳۵۹
نگاهی به بازی Evolve

تغییر بین این دو ظاهر زیاد و سریع صورت می‌گیرد؛ اما این تازه اول ماجراست. بازی Evolve جزئیات متغیر فراوانی دارد که آن را به‌عنوان یک بازی مولتی‌پلیر متمایز تثبیت کرده و در عین حال موفقیت آن را با دیگر عناوین باکیفیت و مشابه قابل قیاس می‌کند.

نام بازی: Evolve
پلتفرم: PS4، XOne، PC
ناشر: 2K Games
سازنده: Turtle Rock Studios
سبک: ماجرایی
امتیاز: 8

افت‌و‌خیز در Evolve بسیار است. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه آن را توصیف کنیم، می‌توانیم با بازی تایتان‌فال مقایسه‌اش کنیم. فشردگی و عمق گیم‌پلی در کنار کنترل و ارائه‌ خوب و جذاب، جملگی آن بازی را یادآور می‌شود. یک دسته از بازیکنان در نقش شکارچیان هیولا ظاهر می‌شوند. برای آنها حضور در بازی، یعنی تعقیب؛ خواه این تعقیب به قصد یک هیولا باشد یا وظیفه‌ای دیگر. در این میان موقعیت‌های تنفسی نیز برای برنامه‌ریزی، سر به سر گذاشتن یا استراحت گنجانده شده است. یک چنین برنامه‌ریزی زمانی برای بازی، همان چیزی است که دوست داریم بیشتر در بازی‌های مولتی‌پلیر شاهدش باشیم. البته با این که تاخت‌و‌تازهای Evolve بخوبی بازیکن را سرگرم می‌کند، اما آن خاصیت و خاطره‌انگیزی عناوینی مانند Left4Dead را ندارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که Evolve از نظر اثبات هویت و چفتی ساختار به‌عنوان یک بازی مولتی‌پلیر رقابتی، در سطحی بالاتر از بازی L4D می‌ایستد و شاید قوی‌ترین گیم‌پلی نامتقارن را از Rising Storm تا الان دارد. بازی دوجین شخصیت دارد (هر کلاس چهار کاراکتر) و شخصیت‌های جدیدتر نیز به‌صورت محتوای قابل دانلود در راه است. این تنوع کاراکتر به گستردگی استراتژی‌ها و مکانیک‌های گیم‌پلی منجر شده که ارزش تکرار بازی را بشدت بالا می‌برد. یکی از شخصیت‌ها از موشک هدایت‌شونده و مسلسل ثابت استفاده می‌کند، دیگری با تفنگ مخصوصش قادر است دشمنان پشت دیوار را هم هدف قرار بدهد و شخصیت دیگری افراد خودی را احیا می‌کند. امکانات و مهارت‌ها با یک عنوان مولتی‌پلیر هجومی قابل مقایسه است، اما برخلاف آن بازی‌ها بین چند کاراکتر پخش نشده‌اند.

جدا از تنوع ذکر شده، هر سلاح، مانورها و شلیک‌های مهارتی را ارائه می‌کند که احاطه یافتن بر آنها لذت خاص خود را دارد. یکی از شخصیت‌ها نارنجکی احیاگر دارد که به‌خودی خود چندان جذاب نیست، اما با مدتی تمرین و دقت، تازه قلق آن دستتان می‌آید که چطور با یک پرتاب چند نفر از همراهانتان را احیا کنید. سیاست «یادگیری آسان، احاطه‌ مشکل» در این بازی به کار گرفته شده است. مکانیک‌های بازی سرراست و ساده است، اما چگونگی استفاده از آنهاست که فاصله‌ بین بازیکنان مبتدی و حرفه‌ای را روشن می‌کند. به‌طور کلی حتی حرکت کردن در Evolve به مهارت نیاز دارد. هم هیولاها هم شکارچیان نیازمند مدیریت انرژی هستند تا به دام شکست نیفتند. جت‌پک‌های شکارچیان همیشه انرژی کمی دارد و اشراف بر این‌که کجا و چطور از آن انرژی استفاده کنید، اثر مستقیمی بر پیامد فعالیت خواهد داشت. فرض کنید دشمن شما هیولایی است که به‌طور عادی از شما سریع‌تر است؛ برای غلبه بر چنین دشمنی، به عکس‌العمل سریع و در عین حال مدیریت صحیح انرژی نیاز خواهید داشت.

هیولاها سیستم حرکتی و چالشی خاص خود را دارند. Wraith شاید یکی از بهترین هیولاهای بازی باشد که سیستم حرکتی آن شامل شناوری و خیزش است. این هیولا به مهارت طعمه‌ مصنوع (Decoy) مجهز است و می‌تواند از خود یک نمونه‌ مصنوعی ساخته، حواس شکارچیان را پرت کند. همچنین مهارت خیزش این هیولا که آدم را یاد کاراکتر Smoker در بازی L4D می‌اندازد، به بازیکن اجازه می‌دهد در بحبوحه‌ نبرد یکی از شکارچیان را از میان همراهانش دزدیده و به نقطه‌ خیزش برگرداند. این قابلیت حس هیولایی را تداعی می‌کند که از دل یک فیلم ترسناک بیرون آمده است.

در این میان بعضی ناموزونی‌ها مشاهده می‌شود. مثلا کاراکتر Wraith بیش از حد خوش‌کنترل و هدف‌گریز است. اگر بازیکنی ماهر کنترل این کاراکتر را به دست بگیرد، از بین بردن آن بشدت برای شکارچیان سخت می‌شود. در طرف مقابل، فرار از احاطه‌ نارنجک یکی از شکارچیان واقعا سخت است و امکان از بین بردنش هم وجود ندارد. دارت ردیاب این شخصیت نیز مدت پایداری و بُرد بیش از حدی دارد.

بهترین حالت بازی Evacuation است که طی آن بازیکنان در ترکیبی پنج قسمتی از مپ‌ها و مدهای مختلف رقابت می‌کنند. شاید بتوان گفت این مد بهترین لحظات بازی را فراهم می‌کند. اما حقیقت این است که با وجود این مد باز هم خیلی کم پیش می‌آید که بازیکن با صحنه‌ای به یادماندنی رو‌به‌رو شده و آن را برای دیگران تعریف کند.

علاوه بر مد Hunt، سه مد دیگر Evacuation (که امکان بازی هرکدام بتنهایی وجود دارد) نیز بخوبی سیستم‌های مختلف بازی و استراتژی را به نمایش می‌گذارند. یکی از جالب‌ترین مدها Nest است که در آن شکارچیان باید شش تخم هیولا را که در نقشه پراکنده شده، از بین ببرند. از نکات جالب این مد این است که شکارچیان می‌توانند تصمیم بگیرند آیا از هم جدا شوند؟ و اگر شدند چه زمانی و چطور؟ جدایی بازیکنان به معنی از بین بردن تخم‌های بیشتر در زمان کمتر است. اما در عین حال آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

با وجود سادگی ظاهری، مدهای Nest ،Rescue و Defend هرکدام موقعیت‌های استراتژیک جالبی را رقم می‌زنند. بازیکنی که در نقش هیولاست می‌تواند یکی از تخم‌هایش را فدا کرده و در عوض یک هیولای دیگر کنترل‌شده به‌وسیله هوش مصنوعی را با خود همراه کند. بازیکن کنترل‌کننده‌ هیولا می‌تواند از همان ابتدا به شکارچیان حمله کند یا به چند تا از آنها اجازه‌ فرار دهد و پس از ارتقا، با آنها رودررو شود. متاسفانه اگر بازیکن گزینه‌ دوم را انتخاب کند، بازی برای شکارچیان عاری از لذت می‌شود و مقدار زیادی از هیجان بازی از دست می‌رود. همین مساله و موارد مشابه باعث شده بعضی مخاطبان و منتقدان از بازی شکایت کنند. به‌طور کلی Evolve یک بازی رقابتی مولتی‌پلیر آنلاین است که خیلی خوب ظاهر شده و بنا به سلیقه‌ بازیکن لذت فراوانی را پدید می‌آورد. اگر به امکانات بازی آنلاین مجهز هستید، این بازی را از دست ندهید.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
United States
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
حاجی دمت گرم ، خیلی با خوندن این برسیت حال كردم ، خودم این بازی رو خوب میشناسم و بازیم خوبه ولی نكات قشنگی رو گفتی مخصوصا اینكه اگه كسی كاراكتر وراید رو جا بیوفته شكست دادنش سخت میشه
بازم مرسی

نیازمندی ها