نمایش پرتره‌ای تازه از امام (ره)

می‌گویند کمال الملک هر چقدر هم که استاد باشد، باز هم آثارش فقط در ایران خریدار دارد. البته این جمله ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید، چون بی‌شک محمد غفاری ملقب به کمال‌الملک انقلابی در نقاشی ایران پدید آورد.
کد خبر: ۷۷۳۲۱۱
نمایش پرتره‌ای تازه از امام (ره)

تا پیش از آن هنر ایرانیان را در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، نقاشی‌های قجری و کارهای هنری روی فرش و کاسه و سفال دیده بودیم. کاری که کمال الملک کرد، این بود که نقاشی به مفهوم غربی آن را به ایران آورد البته او زمانی نقاشی واقعگرا را به کشور آورد که دنیای هنر آن روز، از نقاشی واقعگرا عبور کرده بود.

به همین دلیل نقاشی‌های کمال‌الملک و شاگردانش، گرچه بسیار به واقعیت نزدیک‌اند، اما بیشتر در داخل کشور طالب دارد.

این سبک نقاشی فقط در کمال‌الملک خلاصه نمی‌شود، بلکه او در مدرسه صنایع مستظرفه شاگردانی تربیت کرد که راه او را ادامه دادند و به شاگردان مکتب کمال‌الملک شهره شدند.

شاگردان کمال‌الملک نیز به تبعیت از استاد، به نقاشی‌های واقعگرا پرداختند و آنان نیز شاگردانی در این سبک تربیت کردند.

یکی از معروف‌ترین شاگردان این مکتب کیخسرو خروش است که در روزگار ما زندگی می‌کند و آثارش مورد استقبال قرار گرفته است البته خروش را بیشتر به عنوان خوشنویس می‌شناسند، آنچنان که در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار رشته خوشنویسی برگزیده شد.

با این حال نقاشی‌های او نیز طرفداران بسیاری دارد. به خصوص که او چند پرتره از امام خمینی (ره) را هم نقاشی کرده است. یکی از این آثار او که در ابعاد صد در ۱۲۰ سانتی‌متر طراحی شده است، در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قرار دارد.

این روزها نمایشگاه آثار کیخسرو خروش در گالری شکوه برپا شده است. این نمایشگاه جدا از نمایش نقاشی‌های خروش از طبیعت، یک اثر ویژه هم دارد: پرتره جدیدی از امام خمینی (ره) که به دست توانای او روی بوم نقش بسته است.

خروش درباره این نقاشی می‌گوید: پرتره تازه با رویکرد ساده‌تر و رهاتر اجرا شده است. برخلاف بقیه پرتره‌های امام، در این اثر آگاهانه به جزئیات، توجه کمتری کرده‌ام. در مجموع، هر پرتره‌ای که از امام (ره) کشیده‌ام، حال و هوای خاص خود را دارد. نمایشگاه کیخسرو خروش تا ششم اسفندماه در گالری شکوه برپاست و این می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا علاقه‌مندان به هنر هم از آثار او دیدن کنند و هم تازه‌ترین پرتره بنیانگذار جمهوری اسلامی را در بوم نقاشی به تماشا بنشینند.

سجاد روشنی‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها