پدر و مادر شدن نعمتی است که شاید کمتر زوجی را بتوان پیدا کرد که دوست نداشته باشد این حس خاص و دوست‌داشتنی را تجربه کند اما کم نیستند زوج‌هایی که از این حس ویژه محروم شده‌اند و اتفاقا تعدادشان هم اصلا کم نیست.
کد خبر: ۷۷۱۹۰۰
2 میلیون زوج نابارور؛ قید بچه‌دار شدن را زده‌اند

براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون حدود سه میلیون زوج نابارور داریم که بچه‌دار شدن، آرزوی مشترک اغلب آنهاست.

در این بین، زوج‌های ناباروری که توان مالی مناسبی دارند، شانس بچه‌دار شدنشان هم بالاست و در صورتی که فرآیند درمان را پیگیری کنند، اغلب آنها می‌توانند حس پدر و مادر شدن را بچشند.

اما از آنجا که هزینه‌های درمان ناباروری، اصلا کم نیست و خارج از توان بسیاری از خانواده‌هاست، خیلی از زوج‌های نابارور از ترس همین هزینه‌های بالا، قید پدر و مادر شدن را زده‌اند.

حالا تازه‌ترین آمارهای وزارت بهداشت، حاکی است که بیش از دو میلیون زوج نابارور ایرانی به دلیل مشکل مالی و تامین نشدن هزینه‌های درمان، عملا امکان بچه‌دار شدن ندارند.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت به ایسنا گفته است که دو میلیون و 300 هزار زوج نابارور به دلیل مشکلات اقتصادی، امکان درمان ندارند.

این اظهارنظر به وضوح به این معنی است که اغلب زوج‌هایی که بچه‌دار نمی‌شوند، به دلیل مشکلات مالی پیگیر درمانشان نمی‌شوند، اما اگر از آنها حمایت شود و حمایت مالی از آنها در اولویت قرار بگیرد، خیلی از آنها تمایل به فرزندآوری دارند و در عین حال هم این حمایت‌ها به‌طور مستقیم به افزایش جمعیت منجر خواهد شد.

نباید فراموش کرد که درمان‌های ناباروری مثل درمان رایج برای بسیاری از بیماری‌ها نیست. مشکلی که در درمان ناباروری وجود دارد این است که امکان نتیجه نگرفتن از فرآیند درمان، هدر رفتن هزینه‌ها و تکرار مراحل درمان وجود دارد.

به همین دلیل هم تنها در صورت حمایت مالی از زوج‌های نابارور و بیمه شدن داروهای گران‌قیمت درمان ناباروری است که می‌شود توقع داشت این زوج‌ها پا پیش بگذارند و برای درمان ناباروری اقدام کنند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها