اگر فقط با کمی پول نقد از خانه بیرون بروید، کمتر پیش می‌آید دست به خرید کالایی غیرضرور بزنید

راه‌های ساده برای پس‌انداز

گاهی سخت‌ترین کار پس‌انداز کردن است. اما با هر میزان درآمدی که کسب می‌کنید باید برای آینده‌تان پس‌انداز داشته باشید. هرگز نباید تمام درآمد ماهانه‌تان را خرج کنید.
کد خبر: ۷۷۰۹۱۲

اولین گام در پس‌انداز کردن، دانستن این است که چقدر خرج می‌کنید. به مدت یک ماه هرچه خرج کردید، یادداشت کنید، یعنی این‌که حتی اگر یک روزنامه، یک بسته بیسکویت و هرچیز دیگر هم خریدید در دفترچه‌ای بنویسید. وقتی به این ارقام دست پیدا کردید، آنها را سازماندهی کنید؛ مثلا بنزین، مواد غذایی، اجاره خانه و... به این ترتیب رقم کلی هزینه‌های هر بخش را به‌دست می‌آورید.

اکنون شما بخوبی می‌دانید هزینه ماهانه‌تان چقدر است. بنابراین می‌توانید برای هزینه‌های مورد نیازتان بودجه‌ای تعیین کنید. از خرج‌های اضافی بکاهید و بدون شک برای مواقع ضروری پول پس‌انداز کنید. برخی از هزینه‌هایی را که هرازگاهی نیاز دارید نیز به حساب آورید؛ مانند هزینه‌های مربوط به معاینه فنی خودرویتان یا تعمیرات برخی از وسایل منزل.

با درنظر گرفتن هزینه‌ها و درآمدهای ماهانه، می‌توانید یک بخشی هم برای پس‌انداز در نظر بگیرید و سعی کنید این بخش حداقل 10 تا 15 درصد درآمدتان باشد. اگر هزینه‌های زندگی به شما اجازه پس‌انداز این مقدار پول را نمی‌دهد، پس باید تا جایی که می‌توانید از هزینه‌های اضافی بکاهید و بیش از گذشته صرفه‌جویی کنید. در واقع هزینه کردن روی اقلام غیرضروری را حذف کنید؛ مثلا تفریح کردن یا در رستوران غذا خوردن و بیشتر روی مشکلات و هزینه‌های مربوط به خودرویتان توجه نشان دهید.

اهدافی برای پس‌انداز

وقتی برای پس‌انداز کردن اهدافی داشته باشید، این کار را آسان‌تر شروع می‌کنید. اهداف بلندمدت یا کوتاه‌مدت یک تا سه ساله درنظر بگیرید. مثلا:

اهداف کوتاه‌مدت:

* پس‌انداز برای داشتن پیشاپیش هزینه‌های شش‌ماه تا یک سال زندگی. (که در شرایط از دست دادن شغل یا موارد اورژانسی دیگر به کارتان بیاید.)

* برای مسافرت

* خرید خودرو

اهداف بلندمدت:

* برای دوران بازنشستگی

* هزینه‌های تحصیل فرزندتان

* خرید خانه

اولویت‌هایتان را در نظر بگیرید

وقتی صحبت از پس‌انداز به میان می‌آید، مردم اولویت‌های گوناگونی دارند، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد تصمیم بگیرید که کدام یک از اهداف پس‌انداز، برای شما مهم‌تر از بقیه است. بخشی از این فرآیند تصمیم‌گیری در این باره است که چه مدت طول می‌کشد تا برای رسیدن به آن هدفتان پس‌انداز کنید و چقدر می‌توانید هر ماه برای آن پول کنار بگذارید. هنگام تصمیم‌گیری برای پس‌انداز، تمام اهدافتان را در نظر گرفته و آنها را اولویت‌بندی کرده و طبق بودجه ماهانه‌تان پس‌انداز کنید. در واقع اولویت‌بندی یعنی انتخاب‌کردن چیزی که بیش از بقیه موارد برایتان مهم است. ممکن است شما به دوران بازنشستگی فکر کنید و دیگری به خرید خودرو. این میان مساله مهم انتخاب بهترین اولویت است.

اگر پس‌اندازتان برای اهداف کوتاه‌مدت است، می‌توانید از موارد زیر پیروی کنید:

*باز کردن یک حساب پس‌انداز کوتاه‌مدت که براحتی در دسترس باشد.

* بازکردن حسابی نسبتا بلندمدت که برایتان نرخ سود بانکی بهتری به همراه داشته باشد.

* خرید اوراق بهادار که شما را در سرمایه‌گذاری‌ها شریک کرده و بابت آن سود دریافت کنید. البته باید مراقب باشید که در چه بخشی سرمایه‌گذاری می‌کنید.

چند روش ساده برای صرفه‌جویی و پس‌انداز

* عابربانک‌تان را همیشه در دسترس نداشته باشید

اگر فقط با کمی پول نقد از خانه بیرون بروید، کمتر پیش می‌آید دست به خرید کالایی غیرضرور بزنید. همه انسان‌ها در مواقعی هوس می‌کنند خریدی که اصلا ضرورت ندارد، انجام دهند. وقتی پول کافی نداشته باشید، از این موضوع در امان می‌مانید.

* تخفیف بخواهید.

بیشتر شرکت‌ها و مراکز خرید بخشی از قیمت کالایشان را برای چانه زدن می‌گذارند و اگر شما هنگام خرید تقاضای تخفیف نکنید، نمی‌توانید از این امکان بهره‌مند شوید. مطمئن باشید در بیشتر مواقع می‌توانید روی خرید کالا یا دریافت خدمات تخفیف بگیرید.

* در پس‌اندازهای گروهی شرکت کنید.

با دوستان یا همسایه‌هایتان صندوق محلی به راه بیندازید. با این کار علاوه بر این‌که می‌توانید وام از صندوق بگیرید، انگیزه خوبی برای پس‌انداز پیدا خواهید کرد.

‌Rd.com / مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها