به دنبال ادامه آلودگی هوای خوزستان، وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت برای بررسی وضعیت به این استان سفر کرد

جلسه اضطراری برای حل مشکل ریزگردها

به دنبال ادامه روند آلودگی هوای استان خوزستان و دیگر استان‌های غربی کشور و نیز دستور ویژه رهبر معظم انقلاب به هیات دولت مبنی بر اتخاذ تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجل برای رفع این بحران، روز سه‌شنبه جلسه‌ای به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و شماری از اعضای هیات دولت و معاونان مربوط برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۹۶۴۹

به گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری در این جلسه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری و رسیدگی سریع به وضع هوای استان خوزستان، تاکید کرد: دولت برای رسیدگی و حل این موضوع هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست و مردم خوزستان باید بدانند دولت و مسئولان شرایط دشوار آنها را درک می‌کنند و با تمام توان به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه از استاندار، ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، جمعیت هلال احمر و دیگر نیروهای امدادی خواست با حداکثر توان این موضوع را دنبال کنند. همچنین از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواست به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و با اختیارات کامل به همراه شماری از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، سفری به استان داشته باشند و از نزدیک وضع را بررسی کرده و گزارش آن را در اختیار دولت قرار دهند تا بر اساس نظر رئیس‌جمهور در جلسه روز یکشنبه آینده دولت مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

به دنبال این تصمیم و به منظور بررسی وضع پدیده گردوغبار و رفع هرچه سریع‌تر این معضل، وزیر بهداشت روز سه‌شنبه به اهواز سفر کرد و در همان ابتدای ورود به این شهر، از بیماران اورژانس بیمارستان امام که در پی پدیده گرد و غبار دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، عیادت کرد.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمادگی اورژانس بیمارستان‌ها و اورژانس‌های سیار در استان خوزستان اعلام کرد این وزارتخانه تمامی امکانات خود را برای رفع این مشکل به کار خواهد گرفت و هر کمبودی را در اسرع وقت برطرف خواهد کرد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان این‌که یک بسته پیشنهادی دراین باره تدوین شده که در نخستین جلسه هیات وزیران برای تصویب ارائه خواهد شد، گفت: با تهیه و نهایی شدن برنامه‌های کوتاه و بلندمدت دستگاه‌های اجرایی کشور در این زمینه و تخصیص بودجه لازم، نتیجه اقدامات انجام شده به صورت مرتب به اطلاع مردم خواهد رسید.در همین حال مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار، از تنظیم برنامه‌ای به صورت ضرب‌الاجل برای مقابله با این پدیده خبر داد و با اشاره به نهایی شدن سند ملی مقابله با گردو غبار با منشاء داخلی گفت: تمام هم و غم ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این بود که این سند مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار بگیرد و اعتبارات لازم آن نیز در طول برنامه ششم توسعه دیده شود تا بتوانیم هر ساله به مردم از کنترل این پدیده گزارش دهیم.

ضیاءالدین شعاعی افزود: مهار گرد و غبار در این مناطق، اعتبار چند هزار میلیارد تومانی را می‌طلبد، اما برای امسال 500 میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم که با تخصیص آن بتوانیم عملیات مالچ پاشی در کانون‌های اصلی آغاز کنیم.

وی با تاکید براین‌که بخشی از گرد و غبار اهواز حاصل مجموع منشاء داخلی و خارجی است، تصریح کرد: مردم باید قبول کنند که با عملیات انسانی در کوتاه مدت نمی‌توانیم این پدیده را کنترل کرد، بلکه باید برنامه‌ای جامع و بلندمدت برای این کار از سال‌های قبل وجود داشته باشد.شعاعی با تاکید بر این‌که تعیین سهم و نقش منشاء داخلی و خارجی برای بروز پدیده گرد و غبار در شهر اهواز بسیار دشوار است، گفت: ما اطلاعات مربوط به شدت گرد و غبار را با استفاده از ماهواره‌ها به دست می‌آوریم که اکنون با وجود تشدید گرد و غبار، دید ماهواره‌ای اجازه رصد نخواهد داشت، اما می‌توانیم بگوییم به لحاظ وقوع حوادث گرد و غبار 70 درصد این حوادث با منشاء خارجی بوده است.

خوزستان همچنان نیمه تعطیل است

برگزاری جلسات و تصمیم‌گیری‌های کلان درباره رفع بحران گردوغبار در جنوب و غرب کشور باعث نشده تا این پدیده از فعالیت خود در این مناطق دست بکشد، به طوری که از این مناطق گزارش می‌رسد همچنان هوای بسیاری از شهرهای خوزستان و برخی استان‌های غربی کشور آلوده به گردوغبار است که این وضع به لغو بسیاری از پروازهای دیروز اهواز منجر شده است.به گفته مجید ملایانی، مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خوزستان روز گذشته بیش از هشت پرواز فرودگاه بین‌المللی اهواز و همچنین هشت پرواز فرودگاه آبادان به دلیل گرد و غبار و کاهش دید افقی در باند اصلی در این فرودگاه لغو شد. مجید ملایانی افزود: در چهار روز اخیر بسیاری از پروازهای فرودگاه اهواز به دلیل غلظت گرد و غبار و کاهش دید افقی تا کمتر از 50 متر لغو شده است. این وضع مشابه که در شهرستان ماهشهر هم وجود داشته است، سبب شد تا بسیاری از مسافران ساعت‌ها در فرودگاه‌های اهواز و ماهشهر سرگردان شوند.

هاشم بالدی، مدیر کل بحران استانداری خوزستان نیز از تعطیلی مدارس و دستگاه‌های اجرایی ده شهرستان این استان در روز سه‌شنبه به دلیل ادامه انتشار گرد و خاک خبر داد و گفت: روز سه‌شنبه تمام ادارات دولتی و مدارس شهرستان‌های اهواز، هندیجان، ماهشهر، رامشیر، بندر امام خمینی (ره)، کارون، باوی، حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان تعطیل اعلام شد.

در همین زمینه شهریار عسکری، رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان ریز گردها وذرات معلق در هوای اهواز در روز سه شنبه، به 9 هزار و 985 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 66 برابر حد مجاز رسید.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام این که تیم‌های امدادی به منظور ارائه خدمات به مردم متاثر از گرد و غبار و ریزگردها در خوزستان، در حال خدمت‌رسانی هستند، از آماده‌باش استان‌های همجوار خوزستان خبر داد.

ناصر چرخ‌ساز بر این اساس افزود: تاکنون در میان ۲۲۰ هزار نفر از مردم استان خوزستان ماسک و در میان ۲۰۰ هزار نفر دیگر بروشورهای آموزشی و هشدار دهنده درباره ریزگردها، توزیع شده است. از غرب کشور نیز خبر می‌رسد که گردوغبار دوباره بر سر استان‌های غربی همچون کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی طنین انداخته است.

آن‌طور که از کردستان خبر می‌رسد موج جدید گرد و غبار از ساعت‌های اولیه بامداد روز دوشنبه از طریق مرزهای غربی کشور وارد کردستان شده و طی روزهای گذشته بیشتر شهرهای استان را فرا گرفته و به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی استان کردستان تا اوایل هفته آینده در این استان باقی خواهد ماند.

گردوغبار در شهرستان‌های استان لرستان نیز موجب قطعی خطوط برق طی روز گذشته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان هم گفت: آلودگی هوای استان روز سه‌شنبه تحت تاثیرریزگردها به بیش از 31 برابرحد مجاز رسید که این آلودگی در شهرهای پلدختر، نورآباد، کوهدشت و خرم آباد چشمگیرتر بود.

فتحی افزود: هم‌اکنون وضع هوای مرکز استان تقریبا به حالت عادی برگشته، ولی میزان ذرات معلق گردوغبار در هوای شهرستان پلدختر3 برابرحد مجاز است.گرد و غبار روز سه‌شنبه و برای سومین بار در چند روز گذشته مردم شهرستان مرزی دهلران در جنوب غرب استان ایلام را هم خانه‌نشین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها