گفت‌وگو با کیارش اسدی‌زاده، کارگردان فیلم «شکاف»

تماشاگر را سردرگم نمی‌کنم

یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره امسال فجر، فیلم «شکاف» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده است. اسدی‌زاده پیشتر با فیلم «گس» استعداد خود را در فیلمسازی نشان داده بود.
کد خبر: ۷۶۷۷۴۸
تماشاگر را سردرگم نمی‌کنم

هرچند فیلم گس رنگ اکران عمومی را ندید، اما موفق به حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی و کسب جوایز مختلف شد.

فیلم شکاف در ادامه جنس سینمای گس و در بستر اجتماعی روایت می‌شود، منتهی در فضایی متفاوت که گرایش بیشتری به سینمای داستانگو دارد. هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی از بازیگران این فیلم هستند.

به خاطر این ‌که فیلم اول شما نتوانست رنگ اکران را ببیند، فیلم شکاف را متفاوت‌تر از گس ساختید؟ منظورم این است آیا کمی محافظه‌کارانه گام برداشتید تا فیلم رنگ‌پرده را ببیند؟

نه، واقعیت این است که من فیلم خودم را ساختم. این ‌که گس اکران نشد، ربطی به این‌که من فیلمی مناسب اکران ساختم یا نساختم ندارد. با این‌ که گس در شرایط قانونی ساخته شد، اما مدیران سینمایی دولت دهم با آن مشکل داشتند، اما فیلم شکاف در دوران مدیریت سینمایی این دوره ساخته شده است. من همان پروسه را برای فیلمسازی طی کردم؛ نه جنس سینمایم عوض شده و نه محافظه‌کارانه پیش رفتم. در این فیلم هم یک رفتار اجتماعی را به نقد کشیدم.

در فیلم شکاف چه نوع روایتی را انتخاب کردید؟

برخلاف گس که ساختار اپیزودیک داشت و اپیزودها زنجیروار به هم منتقل می‌شد، شکاف فیلمی کاملا قصه‌گوست.

سازمان سینمایی پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود میانه خوبی با فیلم‌هایی که پایان باز داشته باشد، ندارد. فیلم شما که پایان باز ندارد؟

(می‌خندد) نه، فیلم من پایان باز ندارد و مخاطب را سردر گم نمی‌کند.

درباره فضای قصه هم توضیح می‌دهید؟

این فیلم مسئولیت پدر و مادر را در قبال فرزندشان روایت می‌کند.

پس فیلمی است در تکریم بنیاد خانواده؟

صددرصد. معتقدم خانواده به خاطر اعضای مختلف خود است که معنا پیدا می‌کند، اما چیزی که این روزها نسبت به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، نقش فرزند در کانون خانواده است. ولی ما در این فیلم نشان می‌دهیم که فرزند سالاری وجود ندارد و به نقش فرزند در خانواده توجه نمی‌شود.

در این فیلم تقریبا برای تمام شخصیت‌ها از بازیگران شناخته شده استفاده کردید.

بله، اعتقادم این است که سینمای حرفه‌ای که متعلق به مردم است باید توسط بازیگران حرفه‌ای ساخته شود. در گس هم ما از نابازیگران استفاده نکردیم و از ترکیبی از بازیگران تئاتری و بازیگران سینما بهره گرفتیم، اما از آنجا که در گس حجم بازیگران زیاد بود ناگزیر از بازیگران سینما و تئاتر استفاده کردیم. ولی در شکاف با تعداد بازیگران محدودی روبه‌رو بودیم، بنابراین از بازیگران چهره استفاده کردیم. البته برایم مهم بود که بازیگران، پیشینه تئاتری داشته باشند.

راجع به موفقیت در جشنواره چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید فیلمتان در چه بخشی موفق به کسب جایزه شود؟

به این مساله خیلی فکر نمی‌کنم، اما تصورم این است که بازی‌ بازیگران این فیلم دیده می‌شود. به اعتقاد من در این فیلم بازیگران بخوبی توانستند مسئولیت خود را انجام دهند، اما در مورد بخش‌های دیگر فیلم پیشداوری نمی‌کنم و اجازه بدهید نظری ندهم.

جشنواره فیلم فجر امسال را چگونه می‌بینید؟

به نظر من جشنواره فیلم فجر امسال تفاوت جدی با سال‌های قبل دارد. اکثر فیلم‌ها باکیفیت است و سازنده‌های این فیلم‌ها صاحب تفکر و ایده‌اند و به کارشان واردند. من به شخصه خوشحالم و مفتخرم که فیلمم در کنار این فیلمسازان رقابت می‌کند.

فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌اید به لحاظ کیفی چگونه بود؟

در این مدت کوتاه فیلم‌هایی که دیدم برایم بسیار قابل اهمیت بود.

معصومه جلالی‌ / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها