روز گذشته این اتفاق به نوعی دیگر برای روحالله حجازی افتاد. با این دو تفاوت مهم؛ اول اینکه فیلم حجازی، اثر بهمراتب بهتری از «خوابزدهها» بود و دوم اینکه کارگردان در اظهارنظری کوتاه، فیلمِ «مرگ ماهی» خود را اثری معمولی خواند.
حجازی با علم به فضای سنگین سینمای رسانه که در آن منتقدان به کمتر فیلمی رحم میکنند، توپ را به زمین تماشاگران انداخت و بازی را آنطور که میخواست پیش برد.
حجازی وقتی متوجه شد توقع تماشاگران باتوجه به بازیگران پرشمار چهره فیلمش همچون نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و بابک حمیدیان از «مرگ ماهی» بالا رفته است، در ترفندی پیش از نمایش فیلم به تماشاگران اعلام کرد که فیلمی معمولی خواهند دید.
او از مردم خواست توقعهایشان را از دیدن این فیلم پایین بیاورند. او گفت شب قبل، از استرس نمایش امروزِ فیلم در سینمای رسانه خوابش نبرده و همان حال و هوای زمان شروع فیلمبرداری را دارد. حجازی همچنین گفت که شب کلید زدن فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» از استرس خوابش نبرده و تبخال زده است.
اتفاقا نکته بامزهای که باعث پیوند عمیق دنیای واقعی کارگردانِ «مرگ ماهی» و دنیای خیالیاش، یعنی خود اثر شد، همین «تبخال» است! تهمینه با بازی نیکی کریمی در «مرگ ماهی» هم شخصیتی است جوشی و عصبی که پس از مرگ مادرش، تبخال میزند.
اطرافیانش هم مدام عادت پدر مرحومشان را به او یادآوری میکنند و میگویند قاشقی را برای چند ساعتی در فریزر بگذارد و بعد روی تبخال لبش قرار دهد تا بهبود پیدا کند. درمانی که میتوان آن را برای خود حجازی هم تجویز کرد.
نکته و نتیجهگیری اخلاقی ماجرا، وجدانِ کاری و مسئولیتپذیری مقوله مهم کارگردانی و بازیگری و هر شاخه فرهنگی و هنری دیگر است.
ما طرفدار استرس و تبخال زدن هیچ بنی بشری نیستیم، اما کاش همه کارگردانهای سینما و تلویزیون و دیگر هنرمندانِ ما فقط اندکی نگران نتیجه کارشان باشند و بدانند که در قبالِ اندیشه، فهم و درک و سلیقه مردم مسئولند.
علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد