پس از مرگ حدود 8000 نفر در کشورهای آفریقایی بر اثر ابتلا به بیماری ابولا، اکنون دانشمندان یک درخت محل زندگی خفاش‌ها را عامل شیوع این بیماری معرفی کرده‌اند. این درخت در روستای کوچک میلیاندو در گینه است که کودکان زیادی اطراف آن مشغول بازی هستند.
کد خبر: ۷۶۲۹۳۵
خفاش؛ عامل احتمالی شیوع ابولا

امیل یکی از کودکانی بود که حدود یک سال پیش بر اثر ابتلا به بیماری ابولا درگذشت. او اولین قربانی این بیماری بود که تاکنون جان 7600 نفر را در این منطقه گرفته است. بتازگی دانشمندان متوجه شدند که شاید امیل با بازی کردن در اطراف آن درخت و تماس با خفاش‌ها به این بیماری مبتلا شده باشد. دانشمندان با بررسی خفاش‌ها به این نتیجه رسیدند که احتمالا آنها منبع این بیماری هستند.

این درخت در روستایی با 31 خانه و زمین زراعی و در فاصله 50 متری خانه امیل واقع شده است. دانشمندان از جمله لیندرتز و تیم تحقیقاتی وی از کشته شدن همه خفاش‌ها پس از آتش‌سوزی مطمئن نبودند. زمانی که آنها به روستا رسیدند متوجه شدند روستائیان تمام خفاش‌ها را از بین برده و نمونه‌ای برای آزمایش و بررسی ویروس ابولا وجود ندارد. البته محققان DNA گونه‌ای از خفاش‌ها به نام Mop condylurus را در آنجا یافتند. گزارش‌های حاصل از این تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است این خفاش‌های بدون دم که حشرات را می‌خورند عامل انتقال ویروس ابولا باشند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد ویروس ابولا می‌تواند در بدن خفاش‌هایی که از میوه و حشرات تغذیه می‌کنند، زندگی کند.

لیندرتز و تیم تحقیقاتی او چهار هفته در میلیاندو و روستاهای اطراف آن به تحقیق و بررسی پرداختند. یکی از فرضیه‌ها این بود که شاید ویروس ابولا از طریق یک پستاندار بزرگ مانند شامپانزه به امیل منتقل شده باشد، اما دانشمندان شواهدی درخصوص شیوع این بیماری در پستانداران مشاهده نکردند.

لیندرتز عنوان کرد که ممکن است یک اپیدمی کوچک نهفته وجود داشته باشد. او افزود که سراسر آن منطقه مورد بررسی قرار نگرفته، اما با اطمینان می‌توان گفت که اپیدمی وسیعی در میان حیوانات وحشی آنجا وجود ندارد. به علاوه، مقامات محلی، شکارچیان و ساکنان روستا اعلام کردند تعداد پستانداران منطقه جنوب شرق گینه بسیار اندک و شکار آنها کار دشواری است.

از آنجایی که روستاییان منطقه میلیاندو معمولا از گوشت خفاش تغذیه می کنند، امکان دارد این بیماری با خوردن گوشت خفاش که به خوبی پخته نشده یا تماس با مایعات عفونی بدن خفاش به آنها منتقل شده باشد. دانشمندان روی 169 خفاش آزمایش‌هایی انجام دادند، اما هیچ کدام از آزمایش‌ها نتیجه مثبت نداشت. هر چند در زمان بیماری امیل و همچنین پیش از آن فقط بزرگسالان از طریق غذا به بیماری ابولا مبتلا می‌شدند.

بنابراین به نظر می‌رسد عاملی به غیر از غذا باعث انتقال بیماری به امیل شده باشد. همه کودکان روستا ازجمله امیل با خفاش‌ها در تماس بودند و در اطراف درختی که محل زندگی خفاش‌ها بود بازی می‌کردند. محققان پس از صحبت با کودکان متوجه شدند آنها شکارچیان واقعی خفاش‌ها هستند.

علت آتش گرفتن درخت مشخص نیست، اما این درخت درست بعد از اعلام ممنوعیت خوردن و شکار خفاش توسط دولت گینه آتش گرفت. با وجود این موارد دانشمندان تاکید می‌کنند که خفاش‌ها در اکوسیستم نقش بسزایی دارند؛ خفاش‌های میوه‌خوار باعث گرده‌افشانی گل‌ها و پراکنده شدن دانه‌ها می‌شوند، همچنین خفاش‌های حشره‌خوار پشه‌ها را خورده و مانع شیوع مالاریا می‌شوند.

Livescience / مترجم: ندا ابوطالبی‌راد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها