«لحظه اوبر» صنعت بانکداری چه زمانی فرا می‌رسد؟

نوآوری‌های برهم زننده

مدیرعامل بانک انصار در مصاحبه با رادیو گفتگو از عدم تناسب رشته های آکادمیک حوزه بانکداری با این صنعت انتقاد کرد.
کد خبر: ۷۵۸۸۶۴
مباحث دانشگاهی پاسخگوی نیاز صنعت بانکداری نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، برنامه «حلقه مفقوده» در ادامه سلسله مباحث مرتبط با صنعت و دانشگاه، به بررسی نقش متقابل صنعت بانکداری و دانشگاه پرداخت.

آیت الله ابراهیمی، بانک و دانشگاه را دو نهاد کلیدی در توسعه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: رشد و توازن همزمان این دو نهاد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی به عدم تناسب رشته های تحصیلی در دانشگاه و نیازهای صنعت بانکداری اشاره کرد و افزود: خروجی این نقص، دانش آموختگانی اند که در عرصه عمل با موضوعات بانکداری ناآشنا هستند.

ابراهیمی با تاکید مجدد بر ارتباط گسسته صنعت بانکداری و دانشگاه های مرتبط، اظهارداشت: از جمله دلایل این مسئله بی انگیزگی مدیران بانک ها و دانشگاه هاست، به نحوی که وقتی بانک از درآمدهای نفتی ارتزاق می کند، بدنبال خودگردان شدن نخواهد بود؛ همینطور وقتی دانشگاه های غیرانتفاعی از محل درآمد شهریه ها منتفع می شوند، نیازی به تحقیقات بیشتر نمی بینند.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه حوزه پول و بانک نیازمند فعالیت های عملگراست، گفت: واحدهای آموزشی متناسب با شبکه بانکی وجود ندارد؛ دانش آموختگان نیز در عمل چنین مباحثی را لمس نکرده اند. در حوزه پول و بانک شدیدا عملگرا هستیم؛ اما این اشکالات همگی نسبی است.

ابراهیمی با انتقاد از طرح درس های برگرفته از متون غربی و مغایر با بانکداری اسلامی گفت: دانشگاه ها مسیری دیگر را در پیش دارند؛ صنعت نیز همواره چند پله عقب تر از این متون آکادمیک حرکت می کند.

وی قدیمی ترین قانون مربوط به بانکداری بدون ربا را مربوط به سال 62 دانست و افزود: این قانون بصورت موقت تصویب شد ولی تا امروز، بیش از سی دهه دست نخورده باقی مانده است که در دانشگاه ها نیز ظهور و بروز ندارد.

ابراهیمی ایجاد درک سودمند و متقابل میان صنعت بانکداری و محافل آکادمیک را مهم برشمرد و افزود: اگر فعالان حوزه صنعت مطمئن باشند از پژوهش های محوله به دانشگاه سود می برند، مطمئنا این ارتباط دو سویه را حفظ می کنند.

در ادامه، دکتر عبدالحمید انصاری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران ضمن ارتباط تلفنی با رادیو گفتگو، تاسیس دانشگاه از سوی برخی نهادها از جمله بانک را اقدامی نادرست خواند و گفت: حوزه صنعت هزینه های دانشگاه را تامین نمی کند و این بودجه از محلی دیگر تامین می شود، بنابراین دانشگاه تصور می کند تنها باید پاسخ گوی نهاد تامین کننده هزینه هایش باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به استاندارد سه گانه بانکداری، اظهار داشت: کمیته بازل، استاندارهایی را برای بانک ها توصیه می کند و بانک های معتبر دنیا به این مقررات پایبند هستند؛ چنین مقرراتی به منظور رفع مشکلاتی است که فعالان حوزه بانکداری در رابطه با اقتصاد جهانی با آن مواجه هستند.

انصاری، رعایت استاندارد کمیته بازل را معطوف به اقدامات حمایتی از ذی نفعانی دانست که مستقیما در اداره بانک حضور ندارند.

وی افزود: بانک های داخلی نیز دچار چنین مشکلاتی می شوند؛ بانک مرکزی کمیته هایی را به منظور صیانت از حقوق سرمایه گذاران تعیین کرده ولی بانکداران اعلام می کنند اجرای این مقررات عملا مقدور نیست.

انصاری از مدیریت سنتی بانک ها در کشور انتقاد کرد و گفت: لازمه ارتباط صنعت و دانشگاه، نیازسنجی صنعت و پرداخت هزینه برای پروژه های دانشگاهی است؛ در این صورت صنعت احساس نیازی معقول را به دانشگاه منعکس می کند.

وی همچنین به لزوم تولید محصولات کاربردی دانشگاه ها برای شبکه بانکی تاکید و افزود: بسیاری از پژوهش های ارائه شده از سوی دانشگاه ها، ضمن ارزشمندی با واقعیت موجود شبکه بانکی همخوانی ندارند.

این برنامه با تهیه کنندگی منیر خیاط فراهانی یکشنبه ها از ساعت 17:30 از رادیو گفتگو پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهرنوش
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
۰
۰
باعث تأسفه كه بانكداری اسلامی در كشور اسلامی وجود نداشته و دستاورد های دانشجویان و علما هم در این زمینه به زعم مدیر بانك ...كفایت نمی كند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها