مراسم ویژه‌ای به مناسبت فرود و مهاجرت زمستانی قوهای سفید و درنای سیبری به تالاب‌های مازندران با حضور گردشگران داخلی و خارجی فردا در فریدونکنار برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۵۷۷۰۵

به گزارش مهر، مهرداد ابراهیمی ‌فرماندار شهرستان فریدونکنار با اشاره به این‌که امسال تالاب‌های فریدونکنار میزبان بیش از 3000 قطعه قو سفید فریادکش و درنای سیبری بوده است، گفت: باید از ظرفیت مهاجرت پرندگان زمستان گذران به شکل اصولی و هدفمند برای جذب گردشگر در زمستان بهره برد که برگزاری چنین مراسمی در این زمینه موثر خواهد بود.

وی افزود: به همین منظور برنامه‌های خوبی برای فراهم کردن مقدمات حضور مسافران و گردشگران در قالب تورهای گردشگری برای بازدید از منطقه حفاظت شده قوهای سفید مهاجر زمستان گذران در این شهرستان تدارک دیده شده است.

ابراهیمی گفت: همچنین در این مراسم از شهرهای مختلف استان و خارج استان، خودروهای اهدایی ذرت و گندم به تالاب‌های فریدونکنار اعزام می‌شود تا مراسم غذا دادن دستی به قوها و دیگر گونه‌های نادر پرندگان توسط گردشگران داخلی و خارجی انجام شود.

فرماندار فریدونکنار درباره وضع بازار پرنده‌فروشان این شهرستان نیز گفت: صید پرندگان از دیرباز به عنوان یک منبع درآمد برای خانواده‌های فریدونکناری محسوب می‌شده است لذا نمی‌توان با برخوردهای چکشی این مقوله را حذف کرد بلکه نیازمند فرهنگسازی است و برگزاری چنین مراسم و آیین‌هایی در حمایت از پرندگان هم در جذب گردشگر و هم در ایجاد درآمد برای مردم منطقه موثر است.

این مراسم در حالی قرار است برگزار شود که هر روز شمار زیادی از این پرندگان نادر در تورها و دام‌های هوای و زمینی صیادان غیرمجاز گرفتار و در بازار پرندگان برای فروش عرضه می‌شوند.تالاب بین‌المللی فریدونکنار با بیش از 5000 هکتار وسعت یکی از تالاب‌های مهم ایران محسوب می‌شود که پنج سال قبل در فهرست تالاب‌های بین‌المللی جهان در سایت رامسر به ثبت رسیده و مورد پذیرش مجامع جهانی واقع شد. فریدونکنار هر ساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر از نوع چنگر، انواع مرغابی، حواصیل، کشیم و قو است و درنای باقیمانده از گله غربی درنای سفید سیبری به تالاب بین‌المللی فریدونکنار پاگشا شد.

علاوه بر درنا، چنگر، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی، ‌قو، غاز، باکلان، کشیم‌ها، ‌حواصیل‌ها، اگرت‌ها، پرستوهای دریایی، سلیم‌ها و کاکایی‌ها با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب‌های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در این مکان‌ها سپری می کنند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار فروش این پرندگان واقع در فریدونکنار همه روزه حدود هزار قطعه و گاهی تا بیش از دو برابر این تعداد از انواع پرندگان مهاجر، به شکل کاملا علنی و بدون نگرانی از هیچ ممانعتی عرضه می‌شوند.

به گفته کارشناسان، این روزها تورهای هوایی شبانه بیشترین خسارت زیست محیطی را به این پرندگان وارد می‌کند زیرا هنگام استفاده از این تورها در شکار پرندگان گزینشی صورت نمی‌گیرد و هر نوع پرنده ای ممکن است در این تور گرفتار شود.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران با اشاره به این‌که برای حفاظت از پرندگان همه باید همکاری داشته باشند، گفت: سازمان‌های مختلف و حتی مردم نگرانیشان را درباره وضع این پرندگان و صید غیرقانونی آنها اعلام کرده‌اند.

وی در عین حال افزود: برای این‌که برنامه خاصی برای ساماندهی صید و شکار داشته باشیم، محیط‌زیست اقدام به تدوین برنامه پنجساله کرده است که این برنامه تهیه و آماده شده و برای اجرای آن نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف داریم تا آن را عملیاتی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها