با خوراک وب (web feed) و آر‌اس‌اس (RSS) آشنا شوید

از آر‌اس‌اس و وب‌فید چه می‌دانید؟

به‌صورت معمولی چگونگی کاربرد یک خوراک بدین‌گونه‌است که تولیدکنندگان محتوا، یک پیوند به کاربر می‌دهند تا کاربر با معرفی پیوند به برنامهٔ خوراک‌خوان خود، هنگام به‌روز شدن خوراک، درونمایه‌های تازه‌ای که به خوراک افزوده شده‌است را دریافت کند.
کد خبر: ۷۵۱۷۴۱
از آر‌اس‌اس و وب‌فید چه می‌دانید؟

به گزارش جام جم کلیک به نقل از ویکی‌پدیا: خوراک وب یا به اختصار خوراک (به انگلیسی: web feed) یا فید، یک قالب داده است که به کاربران اجازه می‌دهد محتویاتی که مرتباً به‌روز می‌شوند را به‌راحتی پیگیری نمایند.

به‌صورت معمولی چگونگی کاربرد یک خوراک بدین‌گونه‌است که تولیدکنندگان محتوا، یک پیوند به کاربر می‌دهند تا کاربر با معرفی پیوند به برنامهٔ خوراک‌خوان خود، هنگام به‌روز شدن خوراک، درونمایه‌های تازه‌ای که به خوراک افزوده شده‌است را دریافت کند.

هم‌اکنون بسیاری از وبلاگ‌ها و تارنماها، خوراک اختصاصی خود را پخش می‌کنند.

آراس‌اس یا خوراک فید سایت جام جم کلیک از این لینک قابل دسترسی است

مزایای فیدهای وب:

پیگیری محتوا بدست خوراک، نسبت به پیگیری به‌وسیلهٔ ایمیل فوایدی دارد که در زیر به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

  • نیازی نیست تا کاربر نشانی رایانامهٔ خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد، از این رو می‌تواند از هرزنامه‌ها، ویروس‌ها و دیگر خطرات افشا شدن رایانامه در امان بماند.
  • اگر کاربر بخواهد از دریافت درونمایهٔ تازه خودداری کند نیازی نیست تقاضای «لغو عضویت» بفرستد، بلکه به سادگی می‌تواند خوراک مورد نظر را از خوراک‌خوان خود پاک کند.
  • نوشته‌های به‌روز شدهٔ خوراک‌ها در دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌گیرند و هر خوراک دسته‌بندی ویژهٔ خود را داراست که از این دید نسبت یه رایانامه که نامه‌های رسیده بدون دسته‌بندی در یک فضای بزرگ صندوق‌های وارده قرار می‌گیرند برتری محسوسی دارد.

خوراک‌خوان‌ها:

از خوراک خوان‌های اینترنتی می‌توان به خوراک‌خوان گوگل و Bloglines اشاره کرد.
یکی از مشهورترین خوراک‌خوان‌های بر پایه میزکار هم FeedDeamon است.

همچنین برخی از مرورگرها مانند اپرا، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر ۷ سافاری به‌صورت توکار از این امکان بهره‌مند هستند.

تعریف تخصصی خوراک یک سند:

خوراک یک سند (اغلب بر پایهٔ ایکس‌ام‌ال) است که شامل گزینه‌های کوتاه درونمایه به‌همراه یک پیوند به نسخه بلندتر آن‌ها است. دو نوع اصلی خوراک، آراس‌اس و اتم می‌باشند. هم‌اکنون وب‌نوشت‌ها و وب‌گاه‌های خبری، منابع اصلی خوراک‌ها به شمار می‌روند، همچنین خوراک‌ها برای پیگیری وضعیت آب‌وهوا، فهرست‌های برترین‌ها و آخرین نتایج جست‌وجو نیز کاربرد دارند.

آر‌اس‌اس:

هم‌نشری براستی ساده یا آراس‌اس (به انگلیسی: Really Simple Syndication یا RSS) خانواده‌ای از قالب‌های خورد فید در وب است که برای انتشار محتویاتی که در بازه‌های زمانی خاص به‌روزرسانی می‌شوند (مانند وب‌نوشتها، عناوین اخبار، و پادکستها) استفاده می‌گردد.

ساختار یک فید آراس‌اس از زبان اکس‌ام‌ال تشکیل شده‌است. بسته به نسخهٔ آرس‌اس‌ای که استفاده می‌شود، ساختار فیدها متفاوت خواهد بود.

استفاده از آر‌اس‌اس:

برای استفاده از آراس‌اس‌ها شما نیاز به یک گردآورنده‌ی آراس‌اس (به انگلیسی: RSS Aggregator) دارید. گردآورنده‌های آراس‌اس بر چند دسته هستند:

  1. گردآورنده‌هایی که مبتنی بر دسکتاپ هستند. یعنی به صورت نرم‌افزار نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. گردآورنده‌هایی که مبتنی بر وب هستند. یعنی وب‌گاههایی وجود دارند که شما در آنها عضو شده و از خدمات آنها مثل دسترسی به فیدهای موردعلاقه‌ی خود، استفاده می‌کنید.
  3. گردآورنده‌هایی که به صورت پلاگین در مرورگرهای وب نصب می‌شوندو شما فیدهای خود را بدون استفاده از نرم‌افزار دیگر می‌توانید بخوانید. البته در نسخه‌های اخیر موزیلا فایرفاکس شما نیازی به نصب پلاگین اضافه ندارید
  4. گردآورنده‌هایی که شما می‌توانید فید وب‌گاه‌های مورد علاقه‌ی خود را در آن ثبت کرده و نه تنها خود از آنها استفاده می‌کنید بلکه محتوای فیدها را با کاربران دیگر اینترنت به اشتراک بگذازید و همینطور آراس‌اس‌های ثبت‌شده‌ی دیگران را هم می‌توانید به علاقه‌مندیهای خود اضافه کنید و یا اینکه همه آنها را یک جا ببینید حتی اگر آراس‌اس ثبت نکرده باشید. خصوصیت این گردآورنده‌های آراس‌اس این هست که آنلاین هستند و عنوان‌های وب‌گاه‌هایی که بروزرسانی زیادی دارند را برای شما ذخیره می‌کنند.


البته می‌توان آراس‌اس‌ها را از طریق ایمیل نیز دریافت کرد.

منبع: ویکی‌پدیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها