امروز 15 آذر 1393 هجری شمسی؛ 13 صفر 1436 هجری قمری؛6 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۶۲۵۵
15  آذر،  شهادت سرتیپ احمد کشوری

هجری شمسی

15 آذر 1304

مجلس مؤسسان با نطق رضاخان پهلوی افتتاح شد. در پی نطق رضاخان، مستشارالدوله صادق به عنوان رئیس، عدل‌الملک دادگر و سهام‌السلطان بیات به عنوان نواب رئیس تعیین شدند.

15 آذر 1305

سید علی موسوی بهبهانی در بهبهان متولد شد. تحصیلات خود را در مکتبخانه های زادگاهش گذراند و قرآن، ادبیات فارسی و شرعیات را فرا گرفت. در 1322 همراه پدر به زیدون، از دهات بهبهان، رفت و در آنجا نزد پدر صرف و نحو و ادبیات عرب و مقدمات را فراگرفت. بعد به دنبال تأسیس حوزه­های طلبگی در بهبهان، به مدرسه امامزاده ابراهیم رفت و جزو طلاب آنجا به تحصیل علم پرداخت. در 1325 در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل شد و محضر استادانی چون حاج میرزا عبدالجواد سدهی، آقا شیخ محمدعلی کرمانی، آقا سید محمد داماد معروف به محقق داماد،آقا شیخ محمدعلی شاهرودی و آیت الله بروجردی را درک کرد. بهبهانی تا 1329 در قم ساکن بود، اما طی این مدت به تهران نیز رفت وآمد می کرد و همچنین در دانشکده علوم معقول و منقول نیز به فراگیری دروس دانشگاهی مشغول بود. او در 1328 در رشته علوم قضایی تحصیلات خود را ادامه داد و در 1332 از دانشکده حقوق فارغ التحصیل گردید. از 1328 به حرفه معلمی روی آورد و در 1336 در امتحان وکالت دادگستری قبول شد و موفق به اخذ پروانه وکالت دادگستری گردید و همراه با دکتر موسی عمید به وکالت پرداخت. موسوی بهبهانی در 1344 به جمع مؤلفان لغت­نامه دهخدا پیوست و تا 1350 با آن مؤسسه همکاری خود را ادامه داد، قسمت عمده حرف «ج» تألیف ایشان است. او همچنین در تألیف فرهنگ فارسی معین نیز سهمی بسزا داشت. دکتر موسوی از 1342 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در گروه زبان و ادبیات عرب به تدریس پرداخت و از 1347 رسماً عضو هیأت علمی شد و در همان سال پروفسور ایزوتسو آشنا گردید و در تصحیح «قبسات» میرداماد با او همکاری کرد. در1350جهت تدریس زبان فارسی و اسلام شناسی به هلند رفت و در دانشگاه اوترخت به تدریس این علوم پرداخت. موسوی بهبهانی سرانجام پس از سال ها تدریس در 1379 بازنشسته گردید. از این استاد برجسته مقالات و کتب ارزشمندی در زمینه تألیف و تصحیح باقی مانده است که از آن جمله می توان به «کلیات معارف اسلامی» و تصحیح کتاب های «الدرة الفاخرة»، «قبسات» و «عیار دانش» اشاره کرد. علی موسوی بهبهانی در 25 اسفند ماه 1389 در تهران درگذشت.

15 آذر 1334

بازجویی از سیدمجتبی نواب صفوی رهبر جمعیت فدائیان اسلام در دادگاه نظامی آغاز شد.

15 آذر 1357

دکتر عیسی صدیق محقق معاصر درگذشت. وی تحصیلاتش را در رشته ریاضی در فرانسه به پایان رساند و در آمریکا در رشته فلسفه دکتری گرفت و به ایران بازگشت. دکتر صدیق از موسسان دانشگاه تهران به شمار می رود و مدتی نیز ریاست و استادی دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات و دانشکده علوم را بر عهده داشت. پیشنهاد اعزام دانشجو به اروپا، تجدید سازمان و برنامه های درسی مدارس کشور، وارد کردن روش های جدید آموزشی در دانشسرای عالی و تاسیس بیش از دو هزار مدرسه از خدمات فرهنگی دکتر عیسی صدیق به شمار می رود.

15 آذر 1359

سرتیپ خلبان "احمد کشوری" در چنین روزی به شهادت رسید. شهید احمد کشوری در تیرماه 1332ش در شمال به دنیا آمد. وی در سال 1351 وارد هوانیروز شد و دوره‏های آموزش خلبانی با هلی‏کوپتر را با موفقیت به پایان رساند. او از سال‏های قبل از انقلاب فعالیت‏های ضدرژیم خود را آغاز کرده بود و در دوران نخست‏وزیری بختیار با همراهی دوستان خود، قصد انجام کودتا و ساقط کردن حکومت پهلوی را داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی، این نقشه عملی نشد. شهید کشوری پس از پیروزی انقلاب فعالیت‏های مختلفی در پاکسازی کردستان از لوث عناصر ضدانقلاب انجام داد. وی پس از آغاز جنگ، فرماندهی هوانیروز منطقه ایلام را به عهده گرفت و با دل و جان به انجام وظیفه پرداخت. این شهید بزرگوار سرانجام در 15 آذر سال 1359 در حالی که از یک مأموریت بسیار مشکل، اما پیروز بازمی‏گشت، در منطقه میمک در ایلام، مورد حمله مزدوران بعثی قرار گرفت. در این میان، در حالی که هلی‏کوپترش در اثر اصابت راکت هواپیما، به شدت می‏سوخت، آن را تا موضع خودی هدایت کرد و آنگاه در خاک وطن سقوط کرد و به آرزوی دیرینه‏اش دست یافت و شربت شهادت را مردانه سرکشید. پیکر پاک او را به تهران انتقال داده و در بهشت زهرا به خاک سپردند.

هجری قمری

13 صفر 1193

کریم خان زند مشهور به وکیل الرعایا سرسلسله زندیه درگذشت. او فرزند ایناق خان بود و در سال 1119 در نزدیکی ملایر متولد شد. ناردشاه افشار خاندان زند و قبایل آنها را به دره گز کوچ داد و برخی از آنها ازجمله کریم خان را به خدمت سپاه خود درآورد. کریم خان زند در جنگ هند مورد توجه نادرشاه قرار گرفت. پس از مرگ نادرشاه و آشوب های ناشی از این رخداد، کریم خان زند در 1162 به حکومت سید و خود را وکیل الرعایا نامید. کریم خان پس از مرگ در شیراز به خاک سپرده شد. مسجد، بازار و حمام وکیل از آثار دوران حکمرانی اوست.

میلادی

6 دسامبر 1921

استقلال "ایرلند" از انگلستان در این روز اتفاق افتاد. کشور جزیره‏ای ایرلند از قرن دوازدهم میلادی به اشغال انگلستان درآمد و طی قرون متمادی به استعمار آن پرداخت. در این میانْ جنبش‏های استقلال طلبانه ایرلند، بارها توسط قوای انگلیسی سرکوب شد تا این که نهضت استقلال طلبِ شین‏فِین از اوایل قرن بیستم، تلاش پیگیری را جهت کسب استقلال ایرلند آغاز نمود. سرانجام در نتیجه مذاکرات رهبر شین‏فِین و نخست وزیر انگلستان، در 6 دسامبر سال 1921م کشور آزاد ایرلند تشکیل گردید که ضمن آن، ایرلند، عنوان دومینیونِ امپراتوری بریتانیا را داشت. بر این اساس، دمینیون یا قلمرو حکومتی ایرلند، در عین خودمختاری، همچنان تحت سرپرستی انگلستان قرار گرفت. در این میان 6 ایالت پروتستان‏نشین شمال ایرلند همچنان متعلق به انگلستان باقی ماند. قانون اساسی سال 1937، کشور آزاد ایرلند را به جمهوری مستقل تبدیل کرد و در سال 1949 از زیر هر گونه نفوذ انگلستان خارج گردید. این کشور در غرب قاره اروپا، در اقیانوس اطلس، در غرب دریای ایرلند و در همسایگی آبی انگلستان واقع شده است. نام این کشور از عنوان نژاد مردم آن گرفته شده که "ایر" یا "ایره" بود و با پسوند "لند" به معنای مکان کلمه "ایرلند" را شکل داده است. مساحت ایرلند 70/285 کیلومتر مربع است و جمعیت آن نزدیک به 4 میلیون نفر می‏باشد. پیش‏بینی می‏شود که جمعیت ایرلند تا سال 2025م کمتر از 4/5 میلیون نفر خواهد بود. اکثریت مردم ایرلند پیرو مذهب مسیحیت و عمدتاً کاتولیک هستند. هم‏چنین اتباع این کشور ملیّت ایرلندی دارند و زبان رسمی آن‏ها ایرلندی و انگلیسی است. پایتخت ایرلند دوبلین است و واحد پول آن پوند ایرلند بود که با رواج یافتن پول واحد اروپایی، یورو جای‏گزین پوند گردید. از شهرهای مهم ایرلند می‏توان از کُرک و لیمریک نام بُرد. حکومت این کشور جمهوری چند حزبی با دو مجلس قانون‏گزاری است. (ر.ک: 17 مارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها