«شکرستان» یکی از مطرح‌ترین مجموعه‌های انیمیشن ماست که کار ساخت آن از سال‌های گذشته آغاز و تولید آن همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۴۴۰۰۲
شکرستان؛ مجموعه‌ای که ما را می‌خنداند

از این مجموعه تاکنون ۱۰۸ قسمت تولید و در برنامه کودک و نوجوان شبکه دو و از شبکه پویا پخش شده است. کارگردانی مجموعه به عهده بابک نظری و سعید ضامنی و تهیه‌کننده آن نیز سیدمسعود صفوی بوده است و موسیقی کار هم ساخته استاد جلال ذوالفنون است. خواننده تیتراژ و راوی داستان‌ها نیز استاد مرتضی احمدی است. این مجموعه با روش «کات اوت» کامپیوتری ساخته شده است.

قسمت‌هایی از این مجموعه در جشنواره‌های خارجی ازجمله جشنواره چانگوی چین، جشنواره جیفونی ایتالیا و جشنواره فیلم کودک هند نمایش داده شده و با استقبال هم روبه‌رو شده است. شکرستان سال ۱۳۸۷ برنده جایزه بهترین پویانمایی سال در جشن خانه سینما شد. در جشنواره جام‌جم سال ۱۳۹۰ هم شکرستان در هشت بخش نامزد دریافت جایزه و درنهایت برنده بهترین کارگردانی پویانمایی شد.

ماجراهای شکرستان در یک شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد. راوی، قصه‌ای را آغاز می‌کند و شخصیت‌ها پس از گفت‌وگو با راوی (که عموما به جدل کشیده می‌شود) وارد ماجرا می‌شوند. هرقسمت داستانی مجزا دارد که مردم شکرستان بنا به نیازهای هر قصه، در هر قسمت نقشی متفاوت به عهده می‌گیرند و داستانی طنزگونه با زبانی امروزی را رقم می‌زنند. این قصه‌ها پس از هشت ماه تحقیق بر روی داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های قدیمی و عامیانه ایرانی ـ شرقی انتخاب و سپس با رویکردی مدرن و به روز به رشته تحریر در‌آمده‌اند. در این شهر قدیمی، هیچ کسی در جایگاه خودش نیست، ولی کوچک و بزرگ پس از خندیدن به طنز داستان‌ها می‌توانند تصویری از رفتارهای اجتماعی و فرهنگی خود را در آن ببینند. یکی از دلایل موفقیت این مجموعه شخصیت‌پردازی خوب آن است. شکرستان بیش از ۱۰۰ شخصیت گوناگون دارد که بنا به نیازهای داستان در هر قسمت سر و کله‌شان پیدا می‌شود و نقش‌های متفاوتی چون تاجر، کارگر، شهروند عادی، بچه‌های مدرسه، ریش سفید و... را به عهده می‌گیرند. این شخصیت‌ها باوجود ظاهر سنتی خود از همه نوع وسایل امروزی مثل لپ‌تاپ، موبایل، موتورسیکلت دوربین عکاسی و... استفاده می‌کنند.

چند شخصیت اصلی که نقش مهم‌تری در داستان‌ها دارند، عبارتند از:

بهلول: خردمندی که همه او را دیوانه می‌پندارند. او نماد خردورزی کودک درون است و شاید دوست‌داشتنی‌ترین شهروند شکرستان.

پادشاه و وزیر: پادشاه مانند تمام داستان‌های سنتی فردی ابله، خودرأی و خوشگذران است که همیشه تیرش به خطا می‌رود و ظلم او خنثی می‌شود. وزیر مکار و حیله‌گر نیز تلاش در کمک‌رسانی به ستم پادشاه دارد.

قاضی: این قاضی حکم خودش را براساس پول افراد می‌دهد و غیرقابل‌ اعتماد‌ترین شخص در شکرستان است.

ننه قمر: ننه قمر پیرزنی است با پشت خمیده و چادر گلدار که عینکی به چشم و ذهنی بیدار دارد.

اسکندر: اسکندر یک بچه کوچک است که ماجراهایی برای او اتفاق می‌افتد. عروسک‌های این دو شخصیت به بازار وارد شده است.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میزرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
۰
۰
واقعا فوق العاده است دستشون درد نكنه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها