حداد عادل در جمع خبرنگاران :

رأی اعتماد به همه وزرا مشروط است

حاشیه‌های یک رأی اعتماد بالا به وزیر علوم

شنوا کننده گوش‌ها رأی آورد

رئیس جمهور امروز وزیر علوم کابینه دولت یازدهم را در شرایطی از نمایندگان تحویل گرفت که از آنان خواست به وزیری که گوش ها را شنوا می‌کند رأی اعتماد بدهند تا قلب ها به همدیگر نزدیک شود.
کد خبر: ۷۴۲۸۲۴
شنوا کننده گوش‌ها رأی آورد

حسن روحانی که برای پنجمین بار در صحن علنی مجلس برای دفاع از گزینه وزارت علوم حاضر شده بود نهایتاً توانست با 197 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر محمد فرهادی را از مجلس به عنوان وزیر تحویل بگیرد.

رئیس جمهور هر چند با گفتن کلماتی در ابتدای سخنانش موجبات ناراحتی برخی از نمایندگان را به دلیل این که مردم گفتمان دولت یازدهم را با اختلاف 13 میلیون رأی از فرد بعدی قبول کردند، موجب شد، اما باز هم نمایندگان رأی بالایی به وزیر پیشنهادی دادند.

وی هنگامی که تاکید داشت مردم مطالباتی از وی دارند و این مطالبات را با اختلاف رأی 13 میلیونی نشان داده اند، تأکید کرد: گفتمانی در این دوره از انتخابات رأی آورد که اختلاف رأی وی با رقیب سه برابر و 13 میلیون نفر بود و این امر نشان داد گفتمان اعتدال مورد تایید قاطع مردم است.

بعد از اعتراضات نمایندگان نسبت به این جمله رئیس جمهور که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شد، حسن روحانی گفت گفتمان اعتدال مورد قبول همه است و رهبری بر آن تاکید داشتند. ما امت وسط هستیم.

حاشیه ها

حسن روحانی رییس جمهور در ساعت 8:30 دقیقه در حالی وارد صحن علنی مجلس شد که تعداد کمی از وزرا وی را در این جلسه رأی اعتماد همراهی می کردند.

رئیس جمهور در دفاعیات خود از دکتر محمد فرهادی بدون نام بردن از تخصص وی (متخصص گوش و حلق و بینی)، عبارتی دو پهلو و معنادار بکار برد و گفت: ایشان خیلی از گوش ها را شنوا کرده است. البته دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) هم خیلی چشم ها را بینا کرده است که امیدواریم قلب ها به هم نزدیک شوند.

این سخن رئییس جمهور که با خنده بیان شد اشاره ای به مباحث سیاسی نیز داشت.

یکی از وزرایی که امروز در صحن علنی بیش از پیش با استقبال نمایندگان روبرو شد، دکتر هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم بود به طوری که هنگامی که رئیس جمهور در حال سخنرانی بود اکثر نمایندگان در کنار وی به صف ایستاده بودند و مشکلات خود و منطقه شان را مطرح می کردند.

این روند حتی تا زمان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم نیز ادامه داشت به طوری که وقتی زمان رأی گیری فرا رسیده بود و باید اعضای کابینه جلسه علنی را ترک می‌کردند علی لاریجانی رییس مجلس به نشانه اینکه وی باید جلسه علنی را ترک کند، مدام تکرار می کرد از آقای هاشمی تشکر می‌کنیم.

یکی از نکات تعجب برانگیز برای رسانه ها هنگامی بود که اسامی موافقان و مخالفان وزیر از تریبون مجلس قرائت شد و نام علی مطهری در میان مخالفین و الیاس نادران در میان موافقین وزیر بود چرا که این دو نماینده برای وزرای معرفی شده گذشته نقش متفاوتی در میان سخنرانان داشتند.

برای مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم علی مطهری نماینده تهران، علی محمد احمدی نماینده ایلام، حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده فیروزکوه و دماوند و برای موافقان با وزیر پیشنهادی علوم، محمد مهدی رهبری نماینده رودسر و املش، سید مهدی هاشمی نماینده تهران و الیاس نادران دیگر نماینده تهران سخن گفتند.

علی مطهری نماینده تهران در حالی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به مخالفت با وزیر پیشنهادی پرداخت که تأکید داشت دلیل مخالفتش به خطر افتادن گفتمان اصولگرایی است و لازم می داند از آن دفاع کند که این کلام مطهری با گفتن «دو دو» نمایندگان به معنای مخالفت با این سخن مواجه شد.

سخنان مطهری به صورت مداوم با مخالفت نمایندگان و اعتراضات آنها از جمله حمید رسایی نماینده جبهه پایداری در مجلس مواجه شد.

حسن روحانی ساعت 9:15 و در میان صحبت های علی مطهری که مخالف وزیر پیشنهادی دولت بود،جلسه علنی را ترک کرد. علی لاریجانی رییس مجلس هم در واکنش به سخنان این نماینده تاکید کرد: شما باید در نقد وزیر صحبت کنید اگر سخنرانی دارید بعداً وقت بگیرید. این کلام باعث شد که علی مطهری خطاب به رئیس مجلس بگوید وزیر طبق ملاک مجلس، فتنه گر است و نباید رأی بیاورد و من از مجلس می‌خواهم برای حفظ شأن خود به فرهادی رأی مخالف بدهد.

لاریجانی در اعتراض به اظهارات علی مطهری مجدداً خطاب به مجلس و این نماینده گفت: اینکه گفتید اگر مجلس به فرهادی رأی دهد معامله صورت گرفته، حرف نادرستی است و نمایندگان خودشان همه چیز را بررسی می‌کنند و هر طور برداشت نمایند رأی می دهند لذا این که هر طوری رأی دهند و برداشت نادرستی صورت بگیرد کار جوانمردانه‌ای نیست که این کلام با احسنت احسنت نمایندگان روبرو شد.

در ادامه، محمد مهدی رهبری نماینده رودسر که در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت می کرد خطاب به نمایندگان گفت: من از جو مجلس استنباط می کنم که آقای فرهادی بالای 200 رأی از مجلس کسب خواهد کرد که این صحبت با انشالله بلند نمایندگان همراه شد.

زمانی که محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه در موافقت با وزیر به صحبت پرداخته و وقتش تمام شده بود لاریجانی از وی خواست که کلام خود را پایان دهد اما این نماینده به صحبت های خود ادامه داد که این بار علی لاریجانی گفت با وقت غصبی نمی شود از کسی دفاع کرد.

سید مهدی هاشمی نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی در پایان اظهاراتش خطاب به نمایندگان از جمله علی مطهری گفت: اگر ما اهل معامله بودیم با رئیس جمهور معامله می کردیم که علی لاریجانی با خنده و جهت تلطیف فضای مجلس گفت حالا شما معامله را به هم نزنید.

الیاس نادران نماینده تهران که در جلسات رأی اعتماد گذشته به وزرای علوم یکی از مخالفان سرسخت آنان بود و این بار در موافقت با وزیر به صحبت پرداخت، در ابتدای سخنانش گفت: امیدواریم آقای مطهری هدایت و با مجلس همراه شود.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور که به اختلاف رأی خود با رقیبانش اشاره داشت، گفت: در دوره‌های قبل هم این اختلاف رأی وجود داشت اما در سال 88 عده ای فتنه کردند و به رأی مردم تمکین ننمودند.

وی افزود: ما می گوییم هر کس رأی آورد باید به آن تمکین کرد و از منتخبین اعتدال انتظار داریم به حلقه های انحرافی و تندروی اصلاح طلب اجازه ندهند در پست های مدیریتی قرار بگیرند.

الیاس نادران در ادامه مجددا به سخنان علی مطهری که درمخالفت با وزیر پیشنهادی سخن گفته بود، واکنش نشان داد و اظهارداشت: ایشان سخنانش معطوف به مجلس بود و در مورد آقای فرهادی مخالفت نکرد. ایشان در مجلس خواست نامه فتنه گران را بخواند.

نادران افزود: آقای مطهری کاری ندارد که داروخانه میخ می فروشد یا نه، او کار خودش را می کند.

به هنگام سخنان نادران مجلس سکوت کرده و از همهمه و ازدحام همیشگی خود خارج شده بود.

نادران در ادامه گفت: آقای فرهادی اعلام کرده که دست سربازان ولایت را می بوسم.

این کلام با احسنت بلند نمایندگان همراه شد.

نادران در پایان از نمایندگان خواست به حاشیه هایی که امروز در مجلس ایجاد شده و برخی حاشیه‌هایی که رسانه ها ایجاد می‌کنند توجه نکنند و به دکتر فرهادی رأی مثبت بدهند.

بعد از اظهارات مخالفان و موافقان، دکتر فرهادی هنگامی که قصد داشت پشت تریبون مجلس برای دفاع از خود قرار گیرد عمران علی محمدی نماینده ایلام با انداختن چفیه بسیجی بر شانه های این گزینه دولت وی را تا پشت تریبون بدرقه کرد و با صدای بلند خطاب به نمایندگان از آنان خواست برای سلامتی رهبری صلوات بفرستند که نمایندگان مجلس نیز با صلواتی بلند به پیشواز سخنان وزیر پیشنهادی علوم رفتند.

فرهادی در دفاعیات خود مجدداً تکرار کرد که در فتنه 88 هیچ نامه ای را امضا نکرده است و فصل الخطاب وی فرمایش‌های رهبری است و فتنه را خط قرمز خود می‌داند که این سخن نیز با احسنت بلند نمایندگان همراه شد.

بعد از پایان سخنان وزیر پیشنهادی علوم، اکثریت نمایندگان مجلس با استقبال از وزیر پیشنهادی و روبوسی با وی از فرهادی قدردانی کردند و وی را تا در خروجی مجلس بدرقه نمودند.

ساعت 10:30 دقیقه و پس از پایان سخنان دکتر فرهادی، مجلس وارد رأی گیری شد که بسیاری از نمایندگان با نشان دادن آراء خود به رسانه ها رأی مثبت خود را به آنان اعلام می‌کردند.

مهدی کوچک​زاده نماینده تهران هم کاغذ نوشته ای را به همراه داشت و آن را به رسانه ها نشان می داد.

بر روی این کاغذ نوشته شده بود «چون دانشمندی هستید که فتنه خط قرمز شماست با وزارتتان موافقم».

حمید رسایی دیگر نماینده منتقد دولت نیز با نشان دادن رأی خود به رسانه ها گفت: مطلبی که در کنار رأی موافقم نوشته ام را منعکس کنید.

در کنار این رأی اعتماد نوشته شده بود «مشروط به رعایت خط قرمز».

قاسم جعفری یکی از نمایندگان معترض به سخنان رییس جمهور در جلسه امروز مجلس هم با دادن تذکری به هیأت رئیسه خطاب به مجلس گفت: این جلسه رأی اعتماد به وزیر بود نه رأی شماری انتخابات سال 92 که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که اداره نیمه دوم جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: مذاکرات رأی اعتماد، مخالفان و موافقانی دارد و قرار نیست در مجلس خارج از آن صحبت کنید در مورد صحبت های رئیس جمهور و وزیر حتماً یک عده نظرات جدید دارند اما قرار نیست در قالب تذکر و اخطار جواب یکدیگر را بدهیم.

در پایان رأی گیری بسیاری از نمایندگان به نشانه پیروزی دستان خود را برای خبرنگاران و عکاسان تکان می دادند تا از آنها عکس گرفته شود.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها