تعداد باربرها در بازار تهران بیشتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد. باور نمی‌کنید رجوع کنید به گفته‌های شهردار منطقه 12 تهران در جلسه خرداد ماه شورای شهر که برای بررسی موضوع ساماندهی باربران بازار تهران تشکیل شده بود.
کد خبر: ۷۴۰۸۸۹
چه خبر از بیمه باربرهای بازار تهران؟

علی محمدنژاد در آن جلسه با ارائه گزارشی در مورد باربرهای بازار گفته بود: «موضوع باربری در بازار سال‌های متمادی به روش‌های سنتی انجام می‌شده و تقریبا سه، چهار سال گذشته 12، 13 هزار چرخ دستی وجود داشته است. با همکاری شرکت بادپا و نیروی انتظامی آنها را ساماندهی کرده‌ایم و برای هرکدام از آنها لباس مخصوص، کارت شناسایی، شماره پلاک و... فراهم شده که باعث کاهش مشکلاتی چون ترافیک، سرقت و... شده است. با این ساماندهی، گاری‌ها می‌توانند وارد محدوده بازار شوند و گاری‌هایی که فاقد پلاک هستند، حق ورود ندارند و در صورتی که وارد شوند توسط پیک بادپا شناسایی می‌شوند. آمار همه باربران در سامانه الکترونیکی پیک بادپا وجود دارد. مکان‌هایی برای این چرخ دستی‌ها مشخص شده است و تعدادی از بازاری‌ها این چرخ دستی‌ها را تضمین کرده‌اند.»

جالب است بدانید که این 12، 13 هزار فقط مربوط به باربرهایی است که چرخ دستی دارند، تعدادی هم هستند که فقط کوله‌بری‌ می‌کنند و چرخ دستی ندارند. تعدادشان هم کم نیست. علاوه بر این، بخشی از باربرها هم با موتور در محدوده بازار کار می‌کنند و قاعدتا آنها هم در عددی که ذکرش رفت محاسبه نشده‌اند. در پاتوق‌های مخصوص باربرها هم اگر سرک بکشید، معمولا به ازای هر هفت، هشت چرخ دستی، یکی دو موتورسوار هم آماده حمل بار شما هستند. با احتساب این توضیحات سرانگشتی تعداد باربرها قطعا در 12 یا 13 هزار خلاصه نمی‌شود.

گفته شده طی عملیات ساماندهی، باربرها یونیفرم مخصوص گرفته‌ و چرخ‌دستی‌ها پلاک‌دار شده‌اند. در ازای این کار هم همه‌شان ماهانه 20 هزار تومان به پیک بادپا که مسئول ساماندهی باربرها است می‌پردازند. یک گشت ساده در پاتوق‌های باربرهای بازار هم نشان می‌دهد که اکثریت آنها مشمول طرح ساماندهی شده‌اند و ماهانه پس از پرداخت مبلغ مربوط، کارت‌شان تمدید می‌شود. مساله مهمی که در حرف‌های باربرها خودنمایی می‌کند، این که آنها در ازای این مبلغ بجز تمدید کارت، هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنند. در یکی از برنامه‌های تهران‌گردی رئیس سابق شورای شهر تهران، یکی از باربرها همین مساله را با وی در میان گذاشته بود و یکی از مسئولان منطقه‌ای همراه مسجدجامعی، گفته بود مبلغ مربوط برای تامین هزینه‌های ستادی که برای ساماندهی تشکیل شده، دریافت می‌شود. اگر آمار ارائه شده توسط شهردار محترم منطقه 12 را ملاک بگیریم، رقم دریافتی ماهانه از 12، 13 هزار باربر ساماندهی شده، چیزی بالغ بر 250 میلیون تومان می‌شود که رقم قابل توجهی است.

اما از سوی دیگر باربرها مطالبات مهمی دارند و مهم‌ترین‌شان مساله بیمه است که با تاکید و قول مسجد جامعی و پیگیری شورای شهر هنوز محقق نشده است. برای افرادی که در طول روز مدام در معرض آسیب‌های جسمانی‌اند و کارشان کلکسیونی از بیماری‌ها را برای‌شان به ارمغان می‌آورد، مساله بیمه اهمیت بسزایی دارد. موضوع اسکان شهرستانی‌ها و مواردی از این قبیل هم هست که می‌توان ردشان را در حرف‌های خیلی از باربرها جست. حرف‌هایی که اغلب به یک سوال واحد ختم می‌شود؛ خدماتی که در ازای دریافت هزینه ساماندهی به باربرها ارائه می‌شود، چیست؟

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها