بی توجهی به ساختار زمین شناسی در شهرک المهدی معمولان از توابع شهرستان پلدختر موجب ایجاد خیابان و خانه های مسکونی در کنار یال یک ناودیس شده است تا با تخریب پاشنه این ناودیس خانه های مردم در زیر آوار سنگ و ریزش کوه مدفون شده و مردم این شهرک آواره شوند.
کد خبر: ۷۴۰۶۲۹
خانه هایی که زیر «ناودیس» مدفون شد + عکس

در جریان اجرای طرح هادی در شهرک المهدی معمولان بخشی از این منطقه به دلیل اشتباه فنی صورت گرفته از سوی مشاور به عنوان منطقه مسکونی تعیین و ضمن تعبیه یک خیابان ۱۶ متری نسبت به ساخت و ساز در این محل اقدام شده است.

این در حالیست که این منطقه مطابق اعلام مسئولان سازمان زمین شناسی در کنار یال یک «ناودیس» قرار داشته که شیب آن به سمت خانه های مسکونی این منطقه است.

انجام ساخت و ساز در این محل موجب شده که با تخریب پاشنه این ناودیس و دستکاری آن به میزان حدود ۴۰ متر نقطه ثقلی این ناودیس دچار عدم ثبات شده و به دلیل بارندگی های اخیر و جنس خاک منطقه این عدم ثبات منجر به ریزش کوه و تخته سنگ ها شده است.

بی توجهی مشاور به تشکیلات زمین شناسی منطقه در طرح هادی پیشنهادی موجب شده که با ریزش کوه برخی خانه های مردم زیر آوار رفته و در نهایت تعدادی از خانه های مسکونی نوساز در این منطقه تخلیه شود.

شهروندان: آواره شده ایم!

یک شهروند ساکن منطقه شهرک المهدی (عج) معمولان گفت: بیش از یک هفته است که خانه های خود را به دنبال ریزش و رانش کوه تخلیه کرده ایم و زن و فرزندانمان سرگردان و آواره شده اند.

جهانگیر ایمانی افزود: خانه ام به علت آسیب کامل قابل سکونت نیست و مجبور به انتقال وسایل و اسباب و لوازم خانه به منازل اقوام شده ایم.

وی گفت: سه باب منزل مسکونی در اثر این حادثه دچار آسیب جدی شده و در معرض خطر قرار دارند.

شهروند دیگر ساکن شهرک المهدی (ع) معمولان گفت: ساختمان مسکونی من بر اثر ریزش کوه ترک برداشته و خاک و ماسه ناشی از ریزش و رانش کوه به درون خانه ام نفوذ کرده و ستون های ساختمان جابجا شده و قابل استفاده نیست.

احمد اکبری افزود: ساختمان مسکونی زیر تلی از خاک و شن کوه قرار دارد و از دریچه و پنجره آشپزخانه که در مجاورت کوه قراردارد خاک و شن وارد آن شده و کاشی های آشپزخانه نیز تخریب شده اند.

ترس اجازه برگشت به خانه ها را نمی دهد

یک شهروند دیگر نیز گفت: ساختمان مسکونی ام ترک برداشته و ترس و وحشت زن و فرزندم را در برگرفته به طوری که نمی توان به خانه بازگشت.

وحید محمودی مهر افزود: مقداری از وسایل خانه را به محل امن برده وبه دلیل کمبود جا مابقی وسایلمان را در خانه گذاشته ایم که ترس و هراس اجازه رفتن به خانه را نمی دهد.

وی با بیان اینکه برخی دیگر از خانه های این شهرک نیز با مجوز شهرداری معمولان تخلیه شده اند از مسئولان خواست هر چه زودتر و تا فصل زمستان فرا نرسیده شهروندان را از این وضعیت و سرگردانی نجات دهند.

بخشدار معمولان: عدم رعایت مسائل فنی دردسرساز شد

بخشدار معمولان نیز اظهار داشت: در بررسی های اولیه معلوم شد، ریزش کوه شهرک المهدی (عج) واقع در ضلع شرقی شهر معمولان ناشی از رعایت نکردن مسائل فنی در تهیه طرح هادی این شهر توسط مشاور بوده است.

صمد چراغی پور افزود: رعایت نکردن مسایل فنی موجب شده که متولیان امر نسبت به برداشت پاشنه کوه و ایجاد ترانشه غیر ایمن اقدام کنند.

وی گفت: در اثر بارندگی های مستمر و به مرور زمان ترک هایی در دامنه کوه ایجاد و لغزش اتفاق افتاده است.

بخشدار معمولان گفت: به محض وقوع این حادثه ماموران شهرداری و شهردار در محل حضور یافته و کنترل اوضاع را در دست گرفته و وضعیت محل به طور کامل مدیریت می شود.

وی افزود: با دستور استاندار و معاون عمرانی استانداری و با هماهنگی مدیریت بحران استان، فرماندار پلدختر و بخشدار معمولان توسط شهرداری و نیروی انتظامی معمولان نسبت به تخلیه ساختمان های در معرض خطر و ساکنان و لوازم خانگی آنها اقدام شد.

چراغی پور افزود: با توجه به احتمال ریزش مجدد کوه هم اکنون ساختمان های در معرض خطر کاملا تخلیه شده و ساکنان آنها در مکان های امن استقرار یافته اند.

وی گفت: تیم های مختلف کارشناسی از سوی مراجع ذی ربط در حال بررسی چگونگی تثبیت خاک و رفع نقاط حادثه خیز هستند.

بخشدار معمولان افزود: با پایان یافتن بررسی های فنی و کارشناسی در آینده نزدیک تصمیمات نهایی در راستای ایمن سازی محیط و رفاه حال شهروندان گرفته می شود.

چراغی پور افزود: با توجه به کمبود منابع مالی شهرداری با مساعدت فرماندار و مدیریت ارشد استان اقدامات لازم در موعد مقرر به عمل خواهد آمد.

شهردار: منتظر نظریه علمی و اصولی برای رفع مشکل هستیم

شهردار معمولان نیز به جزئیات حادثه اشاره کرد و گفت: با واحد آتش نشانی شهرداری معمولان تماس حاصل شد که بر اثر ریزش و رانش کوه در منطقه شهرک المهدی (عج) ۲۳ هکتاری بخشی از یک باب منزل مسکونی در معرض خطر قرار گرفته است.

مسعود شاکرمی افزود: نیروهای آتش نشان در اسرع وقت و بلافاصله در محل حادثه مستقر و اقدامات اولیه برای ایمن سازی و نجات افراد و ساکنان منطقه و کاهش خطرات احتمالی را انجام دادند.

وی گفت: خوشبختانه این حادثه هیچگونه تلفات جانی در بر نداشته و با توجه به این که در قسمت بالا دست ترانشه شکاف عمیقی ایجاد شده و هر لحظه خطر ریزش بیشتر و رانش دوباره وجود دارد به اهالی منطقه اخطار و تذکرات لازم داده شد و هفت واحد مسکونی که احتمال بیشترین آسیب را داشتند توسط شهرداری تخلیه کامل شدند.

شهردار معمولان گفت: شهرداری برای صاحبان واحدهای تخلیه شده محل جدیدی را برای اسکان اختصاص داده است.

شاکرمی افزود:با پیگیری های معاون عمرانی استانداری و همکاری مدیرکل ستاد حوادث استانداری و فرماندار پلدختر تخلیه منازل مسکونی در معرض خطر انجام شده است.

اهالی منطقه در مضیقه قرار دارند

وی گفت: یک گروه فنی متشکل از کارشناسان مجرب استانداری با همکاری سازمان زمین شناسی در محل حادثه حاضر و بررسی های لازم را برای تثبیت ترانشه و طراحی و ارائه راهکارهای اجرایی را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری منتظر نظریه علمی و اصولی جهت رفع مشکل ایجاد شده است.

شاکرمی در رابطه با علت حادثه به وقوع پیوسته در شهرک المهدی معمولان گفت: با توجه به توپوگرافی و تشکیلات زمین شناسی منطقه، شیب زیاد زمین و جنس خاک منطقه که از شیل و مارن است این اتفاق رخ داده است.

وی افزود:با توجه به هوازدگی و از هم پاشیدگی این نوع خاک در اثر بارندگی های اخیر و همچنین به دلیل خاکبرداری و حذف خاک پاشنه ترانشه در این محل، ترانشه رانش کرده و دچار از هم گسیختگی و ریزش شده است.

شهردار معمولان گفت: با توجه به این که اهالی این منطقه در مضیقه قرار دارند از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

دیواره حفاظتی در منطقه احداث خواهد شد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر به دنبال مشکل رخ داده و به منظور جلوگیری از حوادث بعدی شش منزل مسکونی به طور کامل تخلیه شده تا در بارندگی یا زلزله احتمالی حرکت و ریزش کوه برای ساکنان مشکل ساز نشود.

رضا آریایی با بیان اینکه باید پاشنه را تثبیت کنیم چون با توجه به موقعیت توپوگرافی و جنس خاک منطقه این لایه رانشی است افزود: اگر بخواهیم رسوب برداری و واریزه ها را جمع کنیم بلافاصله لایه های بعدی جای آن را می گیرند.

وی افزود: با هماهنگی استاندار لرستان و معاون عمرانی استاندار پیگیری ها در این زمینه در حال انجام است و مقرر شد که از طریق شورای فنی استان مشاور پروژه مورد بازخواست قرار گیرد و پاسخگوی کار خود باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه مشاور باید پاسخ بدهد که چطور در یک ترانشه خیابان ۱۶ متری ایجاد و این منطقه را مسکونی اعلام کرده است، گفت: در حال حاضر برای رفع مشکل به دنبال ایجاد دیواره حفاظتی در منطقه هستیم تا از حرکت این ترانشه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای احداث دیواره حفاظتی مجبور خواهیم بود که تعداد دو خانه مسکونی را تملک کنیم، افزود: اگر این خانه ها تملک نشود امکان احداث دیواره و جلوگیری از حرکت ترانشه و ایمن سازی منطقه وجود ندارد.

آریایی افزود: همچنین نامه ای با امضای معاون امور عمرانی استاندار لرستان برای دفتر فنی استانداری ارسال شده تا هرچه سریع تر ابعاد موضوع و کار مشاور را بررسی و گزارش کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها