بعد از درخشش وزنه‌برداران کره‌شمالی و چین در چهار وزن نخست رقابت‌های جهانی قزاقستان، حالا نوبت به کیانوش رستمی است تا با هنرنمایی در آلماتی، نخستین مدال کاروان وزنه‌برداری ایران را به‌دست بیاورد.
کد خبر: ۷۳۷۸۷۷
انگیزه‌های رستمی برای پاک کردن خاطرات بد

رستمی را بدون شک باید باانگیزه‌ترین وزنه‌بردار تیم اعزامی به قزاقستان نامید. کسی که بعد از دو سال دوری از مسابقات جهانی دوباره به صحنه این رقابت‌ها بازمی‌گردد، تا هم اتفاق تلخ بازی‌های آسیایی را به دست فراموشی بسپارد و هم یک بازگشت پرشکوه را در صحنه رقابت‌های جهانی جشن بگیرد. این انگیزه‌ها را در صحبت‌های سرمربی تیم، بهتر می‌تون لمس کرد.

بهمن زارع در گفت‌وگو با جام‌جم، درباره کیانوش رستمی گفت: من طی ده سال اخیر ندیدم وزنه‌برداری با انگیزه کیانوش، بعد از رقابت‌های دشواری چون بازی‌های آسیایی، این‌گونه خود را برای رقابت‌های جهانی آماده کند. در مورد کیانوش باید گفت او در این دو ماه هم باید از لحاظ روحی تقویت می‌شد و هم از لحاظ بدنی. اتفاقی که برای او در بازی‌های آسیایی افتاد اتفاق کوچکی نبود. همه کیانوش را قهرمان آسیا می‌دانستند، اما او با مدال نقره از اینچئون برگشت. شاید هر وزنه‌بردار دیگری در این شرایط روحیه و انگیزه خود را از دست می‌داد، اما پس از آن‌که با او صحبت کردم، فهمیدم مصمم است تا در قزاقستان به آنچه که استحقاقش را دارد دست پیدا کند.

رستمی که آخرین بار در سال 2011 در رقابت‌های جهانی شرکت کرد و با حدنصاب مجموع 382 کیلوگرم قهرمان جهان شد. پس از آن او در حالی که شایسته کسب مدال طلای المپیک بود وزنه 214 کیلویی را از دست داد تا به مدال برنز بسنده کند. بعد از دو سال دوری از صحنه بین‌المللی، رستمی در بازی‌های آسیایی اینچئون هم در حالی که شایسته کسب مدال طلا بود، وزنه 212کیلویی را از دست داد تا وزنه‌بردار چینی با مهار وزنه 218 کیلویی مدال طلا را از چنگ او دربیاورد. حالا کیانوش سرشار از انگیزه است تا همه آن اتفاقات بد را با یک اتفاق خوب جبران کند. این وزنه‌بردار کرمانشاهی در آستانه رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم به جام‌جم گفت: طی این دو سالی که از صحنه رقابت‌های جهانی به دور بودم، سختی‌های زیادی متحمل شدم و چیزهای زیادی آموختم. من چند بار خواستم وزنه‌برداری را کنار بگذارم، اما یک فکر مرا از این تصمیم سخت بازداشت؛ این‌که هنوز خیلی چیزها هست که باید در وزنه‌برداری به آنها برسم.

رستمی در ادامه با اشاره به بازی‌های آسیایی افزود: در اینچئون بدترین اتفاق زندگی برای من رخ داد. من هنوز هم دوست ندارم به آن بازی‌ها فکر کنم. مدال طلا از آن من بود، اما به یکباره سکوی قهرمانی من جایش را به سکوی نایب قهرمانی داد. آن بازی‌ها تجربه بزرگی برای من داشت؛ این‌که حتی در صورت مسجل شدن قهرمانی هم وزنه‌های بعدی را دست‌کم نگیرم. با این تجربه به قزاقستان آمده‌ام تا بهترین اتفاق‌ها را برای خودم رقم بزنم.

قهرمان سال 2011 جهان درباره آخرین وضع خود نیز گفت: اتفافات زیادی دست به دست هم داد تا در روزهای منتهی به رقابت‌های جهانی با انگیزه فراوان به برطرف کردن نقاط ضعفم بپردازم. خوشبختانه با کمک بهمن زارع که بمب روحیه و انرژی است، تمرینات خوبی را در این 40 روز پشت‌سر گذاشتم. در کنار آن رژیم غذایی‌ام را هم با جدیت بیشتر رعایت کردم تا در تمام طول این مدت سر وزن باشم. من سال 2011 به رکورد دنیا حمله کردم و اگر یک ثانیه بیشتر وزنه 219 کیلویی را بالای سر نگه می‌داشتم رکورد جهان را به نام خودم ثبت می‌کردم. حالا با گذشت سه سال آماده‌ام تا با دعای خیر مردم بار دیگر به رکورد دنیا حمله کنم.

رستمی با بیان این‌که سطح رقابت‌های امسال واقعا بالاست، خاطرنشان کرد: پنج رقیب سرسخت دارم که همگی عنوان‌دار جهان و المپیک هستند. بدون شک حضور این مدعیان باعث جذاب‌تر شدن رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم می‌شود. چیزی که به من انگیزه می‌دهد. من معتقدم مدال گرفتن در چنین فضایی ارزش آن بسیار بیشتر از وقتی است که شما رقیبی ندارید.

رستمی از آبتی آکادوف به عنوان سرسخت‌ترین مدعی دسته 85 کیلوگرم نام برد و گفت: آبتی واقعا وزنه‌بردار ششدانگ و قدرتمندی است؛ البته ایوان مارکوف و تائو تیان هم حریفان سرسختی هستند، اما من می‌خواهم با وجود آنها بهترین عملکرد را داشته باشم. مدال گرفتن و شکستن رکورد جهان شاید ایده‌آل باشد، اما آنچه برای من از همه مهم‌تر خواهد بود این است که با تمرکز بالا روی تخته جهانی حاضر شوم. این تمرکز مرا به هدفم نزدیک خواهد کرد.

رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم قهرمان جهان ساعت 16 و 30 دقیقه امروز (پنجشنبه) از شبکه 3 سیما پخش می‌شود.

6 طلایی در یک وزن

رقابت‌های دسته 85 کیلوگرم را می‌توان در ردیف جذاب‌ترین رقابت‌های آلماتی قرار داد. حضور چهار قهرمان جهان و المپیک به همراه قهرمان امسال اروپا و همین‌طور پدیده جدید وزنه‌برداری چین که در بازی‌های آسیایی اینچئون با مهار وزنه 218 کیلویی در دوضرب، همه را شگفت‌زده کرد، کافی است تا فردا شب همه نگاه‌ها به تخته جهانی دوخته شود.

باسابقه‌ترین وزنه‌بردار این وزن آندره ریباکوف است که نخستین‌بار 11 سال پیش در جهانی 2003 ونکوور، جایی که کورش باقری هم بود در صحنه رقابت‌های بزرگسالان بود، شرکت کرد. مدال نقره المپیک 2004 آتن، دو مدال طلای رقابت‌های جهانی 2006 و 2007 و مدال نقره المپیک 2008 پکن همه عناوین مهم ریباکوف در این 11 سال است. در کنار این افتخارات باید به رکوردهای یکضرب و مجموع جهان هم اشاره کرد؛ رکوردهایی که همچنان به نام ریباکوف ثبت شده.

گرچه ریباکوف باسابقه یکی از بهترین‌های دسته 85 کیلوگرم است، اما بدون شک آبتی آکادوف روس حریف سرسخت‌تری برای کیانوش رستمی به شمار می‌رود. آغاز درخشش آکادوف، همچون رستمی در رقابت‌های جهانی 2010 بود؛ جایی که وزنه‌بردار روس قهرمان دسته 85 کیلوگرم شد و وزنه‌بردار کشورمان نیز مدال طلای دسته 77 کیلوگرم را به دست آورد. سال بعد که کیانوش به دسته 85 کیلوگرم رفت، این دو رقابت نزدیکی برای کسب مدال طلای جوانان جهان در مالزی داشتند، اما زور آکادوف به رستمی نرسید. نماینده کشورمان برای دومین سال متوالی قهرمان جهان شد تا آکادوف با ناراحتی از سکوی نایب قهرمانی بالا برود. همان سال در رقابت‌های بزرگسالان جهان، آبتی یک بار دیگر طعم شکست از رستمی را چشید. او در پاریس پنجم شد، در حالی که نماینده کشورمان با هشت کیلوگرم برتری نسبت به او عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

آخرین رقابت مشترک آکادوف و رستمی هم در المپیک 2012 لندن بود، که این‌بار وزنه‌بردار روس به مدال نقره رسید و رستمی هم مدال برنز را به گردن آویخت. آبتی پس از آن در سال 2013 سه عنوان قهرمانی اروپا، قهرمانی یونیورسیاد جهانی و قهرمانی بزرگسالان جهان را به‌دست آورد که این آخرین در غیاب کیانوش رستمی بود. حالا او برای دفاع از عنوان قهرمانی خود، باید برای چهارمین بار با کیانوش رستمی رقابت کند.

دیگر مدعی این وزن ایوان مارکوف است؛ وزنه‌بردار بلغارستانی که چند ماه پیش با رکورد مجموع 385 کیلوگرم قهرمان اروپا شد. مارکوف سال گذشته نیز بعد از آبتی آکادوف، روی سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد. در رقابت‌های گروه A دسته 85 کیلوگرم جایه یوک سا از کره‌جنوبی هم هست که با مدال طلای المپیک 2008 پکن نام خود را در میان مدعیان قرار داده است؛ البته این کره‌ای ارزشمندترین مدال دوران ورزشی خود را در دسته 77 کیلوگرم به دست آورد.

در آخر هم به تائو تیان می‌رسیم. در کارنامه این‌ چینی بیست ساله فقط یک طلای بازی‌های آسیایی دیده می‌شود، اما شاید در آینده بیشتر از او بشنویم. وزنه 218 کیلویی در دوضرب دسته 85 کیلوگرم وزنه‌ای نیست که هر وزنه‌برداری قادر به مهار آن باشد. با این حال تیان یک ماه پیش و در بازی‌های آسیایی آن را بالای سر برد تا نوید ظهور یک مدعی جدید را بدهد.

رضاپورعالی/ خبرنگار اعزامی جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها