بیستمین نمایشگاه مطبوعات امروز آغاز می‌شود

نمایشگاهی با طعم سیاسی

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها پس از دو سال وققه در حالی امروز شنبه آغاز می شود که پیش از آن، رسانه های موافق و مخالف دولت یازدهم با گزارشهایی متفاوت به استقبال آن رفته اند. ایرنا - خبرگزاری رسمی دولت- از ویژگیها و "طعم تدبیر و امید" نمایشگاه بیستم سخن گفته و خبرگزاری فارس از آن به عنوان "بی برنامه ترین نمایشگاه مطبوعات" یاد کرده است.
کد خبر: ۷۳۵۸۶۰
نمایشگاهی با طعم سیاسی

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها عصر امروز با شعار "آزادی مسئولانه" بطور رسمی در مصلی تهران گشایش خواهد یافت و به مدت یک هفته یعنی تا روز جمعه آینده هر روز از ساعت 9 تا 20 شب پذیرای علاقمندان به دنیای خبر و رسانه خواهد بود.

روزنامه جام جم به همراه پایگاه اینترنتی اش- جام جم آنلاین - نیز همچون سالهای گذشته حضور پررنگی در این نمایشگاه خواهد داشت و با توجه به پیشرفتهایی که در حوزه اطلاع رسانی سایبر داشته است، تلاش می کند تا در نمایشگاه امسال بیش از گذشته به حوزه آنلاین، معرفی سایتهای تخصصی خود و پاسخ به پرسشهای مخاطبان توجه نشان دهد.

نگاه خبرگزاری دولت به نمایشگاه مطبوعات

ایرنا در گزارشی به مناسبت بیستمین نمایشگاه مطبوعات نوشته است: نمایشگاه نوزدهم در آخرین سال استقرار دولت دهم برگزار شد و در واقع امسال دولت تدبیر و امید برای نخستین بار این نمایشگاه را برگزار می کند.

بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با دو سال و 10 روز فاصله زمانی با نمایشگاه قبلی گشایش می یابد.

هر چند در مدت بین دو نمایشگاه نوزدهم و بیستم گمانه زنی های زیادی برای دلایل برگزار نشدن به موقع آن ابراز شد اما کمبود اعتبارات، مکان نمایشگاه و نوپا بودن دولت تدبیر و امید ازجمله علت های اصلی عنوان شده است.

با این حال این تاخیر فرصت مناسبی برای دست اندرکاران این نمایشگاه ایجاد کرد تا نمایشگاهی متفاوت از دوره های پیش برگزار کنند.

امسال به منظور تسهیل در امور اجرایی و غرفه سازی، محل برگزاری نمایشگاه از پنج روز پیش در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا نسبت به غرفه آرایی و آماده سازی اقدام کنند.

به گفته دست اندرکاران نمایشگاه بیستم اغلب فعالیت های این دوره از نمایشگاه با حضور و مشورت و همراهی تشکل های صنفی و مطبوعاتی و صاحبنظران بخش مطبوعات و اطلاع رسانی کشور انجام می شود.

ضوابط حضور رسانه ها، تعرفه واگذاری غرفه ها، متراژ اختصاصی رسانه ها و برخی مسائل جزئی اجرایی و برنامه های جنبی تدوین شده است.

همچنین در برگزاری این دوره نمایشگاه کارگروه های متعدد و متنوعی راه اندازی شده که تشکیل کمیته های مطبوعات و خبرگزاری ها، رسانه های خارجی، اطلاع رسانی و تبلیغات و کمیته نشست های تخصصی و جانبی و ...از جمله آنها است.

حضور جوانان و دانشجویان علاقه مند به حوزه مطبوعات و رسانه به خصوص از شهرستان ها و همچنین اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی نویسندگان و سردبیران مطرح کشور در این دوره پیش بینی شده است.

در نمایشگاه امسال مشارکت نشریات استانی به دو شکل پیش بینی شده به طوریکه آن دسته از نشریاتی که توان اجرایی متناسبی دارند، با غرفه ای مستقل در نمایشگاه شرکت خواهند کرد و دسته دیگر با همکاری ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز، در نمایشگاه فعال خواهند بود.

شمار بازدیدکنندگان از هیجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در همان زمان بیش از سه میلیون نفر برآورد شد و انتظار می رود نمایشگاه بیستم نیز با استقبال بالاتری روبرو شود.

در نمایشگاه نوزدهم 31 استان هر کدام با 50 نشریه حضور داشتند که در مجموع در بخش مطبوعات استان ها دو هزار و 380 نشریه محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

در بخش بین الملل نمایشگاه نوزدهم 50 غرفه طراحی شده بود که حدود 30 کشور آثار خود را به نمایش گذاشتند.

بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها از 17 تا 23 آبان ماه جاری در مصلای تهران دایر خواهد بود و علاقمندان و بازدید کنندگان می توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 20 شب از غرفه های این نمایشگاه دیدن کنند.

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور مقام های کشوری در مصلی امام خمینی(ره) تهران گشایش می یابد.

نگاه متفاوت به نمایشگاه مطبوعات

فارس در گزارشی به مناسبت بیستمین نمایشگاه مطبوعات که با تصاویری از آن همراه شده، نوشته است: پس از گذشت یک سال از تعطیلی نمایشگاه مطبوعات و تغییرات مکرر در زمان برپایی آن، بالاخره بیستمین دوره این نمایشگاه امروز با کاستن از روزهای برگزاری‌اش افتتاح می‌شود.

از آخرین باری که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در کشور برگزار شد بیش از 740 روز می‌گذرد، نمایشگاهی که طی 19 دوره، یکبار در سال وعده‌گاه تمامی اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود.

اما در اولین سال از دولت تدبیر و امید، وزیر فرهنگ دولت یازدهم، دی ماه 92 اعلام کرد که نمایشگاه مطبوعات را برگزار نمی‌کند تا به جای یک نمایشگاه سطحی، کاری عمیق و غنی صورت گیرد.

حال با یک سال وقفه، موعد هر ساله برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرا رسیده است و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد این کار عمیق و غنی را که وعده وزیر بود، عرضه کند.

اما آنچه در این مدت از این کار عمیق و غنی برآورد می‌شود چیزی جز بی‌برنامگی نیست. زمان برپایی یک نمایشگاه، ابتدایی‌ترین موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.

علی جنتی وزیر ارشاد دی ماه 92 اعلام کرد که دولت نوپاست و در طول این چند ماه به بررسی ساختار وزارتخانه‌ها و استفاده از نیروهای متخصص پرداخته است و طبیعتاً برگزاری نمایشگاه‌ها به تأخیر می‌افتد از طرف دیگر بهمن ماه 92 معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به نقل از مدیر عامل مؤسسه نشرآوران اعلام کرد: پس از توافق اولیه با مصلی تهران در مهر ماه، 28 بهمن تا 4 اسفند به عنوان زمان برپایی نمایشگاه مطبوعات رسماً اطلاع‌رسانی شد اما به دلایلی ناچار به تغییر در زمان برپایی نمایشگاه شدیم.

محمدرضا احمدی افزود: در جلسات رایزنی با تشکل‌های صنفی مدیریت مطبوعات و کارگروه‌های تخصصی گزینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها عدم تغییر زمان اما تغییر محل از مصلی به مکان‌های محدودتر و لاجرم کاهش رسانه‌های متقاضی بود و یکی از آنها برگزاری کامل نمایشگاه با تأخیر زمانی بود که نهایتاً گزینه دوم مورد تأیید قرار گرفت. وی در آن زمان گفت برای برگزاری نمایشگاه با دو گزینه زمانی مواجهیم یکی اوایل خرداد و دیگری اواسط مرداد ماه همزمان با روز خبرنگار.

مدیر عامل مؤسسه مجری نمایشگاه مطبوعات بهمن ماه 92 گفته بود: نوآوری در کم و کیف نمایشگاه به طوری که تفاوت ارتقای سطح محتوایی آن نسبت به سالهای گذشته محسوس باشد حائز اهمیت است.

تمام این اظهارنظرهای مدیر عامل مؤسسه نشرآوران در حالی انجام شد که دیگر برگزار کننده نمایشگاه مطبوعات امسال، این مؤسسه نیست و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و انارکی، قائم‌مقام وی در برگزاری نمایشگاه و شورایی تحت عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی برای این دوره از نمایشگاه، برنامه‌ریز هستند که در نهایت معاونت مطبوعاتی پس از تمام این جابجایی در زمان‌های برگزاری باز هم به همان زمان دوره‌های پیشین یعنی «آبان ماه» برای برگزاری نمایشگاه رسید.

حذف جشنواره از نمایشگاه مطبوعات

هر ساله برپایی همزمان جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات شور و هیجان رقابت دلنشینی را در بین اهالی خبر به راه می‌انداخت که امسال جشنواره هم از نمایشگاه، تفکیک شد.

امسال اگر چه تلاش شد تا رسانه‌ها در انتخاب غرفه‌ها به ظاهر آزادی بیشتری داشته باشند اما چینش گزینشی تریبون‌های دولتی در ترکیب غرفه‌ها کاملاً محسوس بود.

نمایشگاه مطبوعات کشور امروز به طور رسمی بیستمین دوره خود را آغاز می‌کند در حالی که هفته گذشته غرفه‌ها به رسانه‌ها تحویل داده شد؛ هفته‌ای که عملاً زمان اوج عزاداری‌ها برای سیدسالار شهیدان بود و قاعدتاً کسی در شب‌های عاشورا و تاسوعای حسینی برای غرفه‌سازی اقدامی نمی‌کرد و رسانه‌ها از این جهت حجم فشار بالایی را از نظر کمبود وقت متحمل شدند و نارضایتی‌هایی را در بین اهالی رسانه به بار آورد به طوری که امروز که روز چینش غرفه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شده است هنوز عده‌ای در حال ساخت غرفه‌ها هستند.

امسال تدبیر متولی برپایی نمایشگاه، ظاهراً «سکوت» است چرا که کمترین تبلیغی از این نمایشگاه دیده می‌شود.

همه ساله چند روز پیش از مراسم افتتاحیه نمایشگاه، کارت‌هایی از سوی ارشاد برای غرفه‌داران صادر می‌شد تا برای تردد در نمایشگاه با کمترین مشکل روبه‌رو شوند اما تا به الان هیچ خبری از این کارت‌ها هم نیست به طوری که برخی از افراد در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌گویند کارت‌ها طراحی شده اما به افتتاحیه نخواهد رسید.

کاهش روزهای برپایی نمایشگاه مطبوعات

در سال 91 نوزدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات 7 تا 14 آبان و در سال 90 هجدهمین دوره آن 3 تا 10 آبان برگزار شد اما امسال قرار است 17 تا 23 آبان بیستمین دوره آن برپا شود که باز هم یک روز از زمان برپایی آن علیرغم 8 روز برگزاری نمایشگاه در سنوات پیشین، کاسته شده است.

افتتاحیه‌ای بدون اختتامیه

از سوی دیگر این دوره از نمایشگاه مطبوعات به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد قرار است افتتاح شود اما اختتامیه‌ای ندارد در حالی که در دوره‌های پیشین با به وجود آمدن رقابت سالم بین رسانه‌ها برترین‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه اعلام می‌شدند و مورد تقدیر قرار می‌گرفتند.

نمایشگاه مطبوعات فرصتی است برای رسانه‌ها که حداقل یکبار در سال قابلیت‌ها و کارکردهایشان را برای مخاطبانشان به معرض نمایشگاه بگذارند به همین دلیل مسئولان رسانه‌ها سعی می‌کنند با هر شرایطی در نمایشگاه حضور یابند حتی اگر هزینه حضور 183 رسانه دولتی در نمایشگاه دو برابر 373 رسانه خصوصی باشد اما اگر مسئولان رسانه‌ها به هر دلیلی از جمله وابستگی به یارانه‌های معاونت مطبوعاتی ارشاد نتوانند به متولی برپایی نمایشگاه مطبوعات که معاونت مطبوعاتی ارشاد است اعتراض کنند آیا واقعاً مسئولان، اگر کلاهشان را قاضی کنند، این نمایشگاه با این بی‌برنامگی‌ها و حذفیات، همان وعده کار عمیق و غنی است که مدنظر وزیر محترم ارشاد اسلامی بوده است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها