۱- نسخه شمارهHs. or. 14194کتابخانه ملی برلین، مجموعه ای دعائی است که به ترتیب شامل پنج قسمت زیرمی باشد:
الف. برگزیده ای از چند سوره قرآن
ب. کتاب ” الحزب الاعظم و الورد الافخم”تالیف ملا علی بن سلطان قاری (م ۱۰۱۴ق) شامل مجموعه ای از ادعیه و اذکار است که تاریخ کتابت آن۱۲۱۱ق است.
ج. کتاب “دلائل الخیرات” تالیف محمد بن سلیمان جزولی (م ۸۷۰ق) شامل شماری صلوات بر پیامبر(ص) و دعا که ظاهرا مولف،بیشتر آنها را از جانب خود انشاء کردهاست. این صلوات ها و دعاها برای عامه مسلمانان بویژه حجاج تهیه شده تا درطول راه و مکان های زیارتی آنها را بخوانند.
د. مجموعه ادعیه و صلوات مختلف که در یک برگ آن تاریخ کتابت ۱۲ صفر ۱۲۲۳ق ذکر شده است. این بخش همچنین یک” اجازه” روایی دارد که به صاحب دلائل الخیرات و الحزب الاعظم می رسد( تصویر شماره سه و چهار).
ﻫ. اسماء اصحاب البدرین: علاوه بر مواردی که ذکر شد در حاشیه این مجموعه تعدادی دعا و صلوات نوشته شده است.در یکی از این صلوات ها با عنوان “صلوات بر فخر کائنات و چهار یار و اون ایکی امام” به ترتیب بر پیامبر(ص) و خلفا و ۱۲ امام درود فرستاده شده است (تصویر شماره یک).
تصویر شماره یک:
تصویر شماره دو:
تصویر شماره سه:
تصویر شماره چهار:
۲- نسخه شماره LJS 38 دانشگاه پنسیلوانیا، مجموعه از ادعیه به زبان عربی و ترکی است.تاریخ کتابت آن در ماه صفر سال ۸۸۹ق می باشد. این نسخه نیزمانند مورد قبلی، یک صلواتنامه برای دوازده امام دربرگ ۱۱۶دارد. همچنین در چند جای دیگر آن نیز به نام ائمه(ع) اشاره شده است.
۳- مجموعه ای شامل تعدادی از سوره های قرآن و شماری ادعیه و صلوات به زبان عربی و ترکی به همراه طرح ها و نقاشی های زیبا: از این مجموعه یک نسخه در کتابخانه ملی فرانسه ( شماره .Arabe 6055) و یک نسخه در کتابخانه مونیخ ( شمارهCod.turc. 553) موجود است. البته نسخه ای در کتابخانه کپنهاک ( شماره Cod. Arab. Add. 57) و یک نسخه نیز در کتابخانه غازی خسرو بیک در سارایوو وجود دارد که ادعیه اش با دو نسخه قبلی کمی متفاوت است ولی به نظر می رسد که همگی تحریرهای متفاوتی از یک مجموعه باشند. البته به نظر می رسد می توان با جستجو نسخ دیگری از آن را یافت. تاریخ کتابت نسخه مونیخ ۱۲۶۱ ق و نسخه کپنهاک ۱۲۰۱ ق است . گردآورنده این مجموعه خود را معتقد به “اهل سنت و جماعت” و امام مذهبش را “امام اعظم ابوحنیفه” معرفی می کند. (تصویر شماره یک) در طرحها و نقاشی های این مجموعه نام پیامبر (ص) و خلفای راشدین، ائمه شیعه و عشره مبشره در کنار هم آمده است.(تصویر ۱ تا ۵ متعلق به نسخه فرانسه؛ تصویر ۶ نسخه کپنهاگ؛ تصویر ۷ تا ۱۲ نسخه مونیخ)
۴- نسخه ای شماره.Hs. or. 14072 کتابخانه برلین که آن نیز مانند مورد قبلی شامل تعدادی از سوره های قرآن و تعدادی ادعیه و نقاشی است. البته ادعیه و طرح های آن با مورد قبلی بسیار متفاوتند.گرایش صوفیانه نیز در این نسخه مشهود است. گردآورنده این مجموعه به احتمال زیاد حنفی مذهب بوده است.
خیمه گاه امام حسین(ع)- علامت امام عباس – علامت حر شهید:
علامت امام موسی کاظم و امام محمد جواد(ع):
علامت مرقد امام علی النقی و امام حسن عسکری وامام مهدی (ع) در سرمن رای (سامرا):
وادی السلام نجف:
علامت مرقد حضرت امام اعظم (منظور ابوحنیفه است):
۵- یک بیت شعر که اشاره به دوازده امام(ع) دارد.این بیت را در دو مجموعه مختلف دیدم که البته اختلافاتی جزیی با یکدیگر دارند:
۱٫ در نسخه شماره ۸۴۷ دانشگاه لایبزیگ آلمان که این مجموعه شامل سه رساله است: رساله اول کتاب “العنوان فی ضبط الموالید و وفیات” از عبدالقادر بن محمد نعیمی دمشقی که از شاگردان ابن طولون دمشقی است. در برگ پیش از آغاز رساله بیت زیر نوشته شده است.
اخترت قوما لدنیایی و آخرتی هم الرجاء فخل اللوم یالایم (؟)
علی ابناه موسی جعفر حسن محمدان علیان الرضی القائم
۲٫نسخه شماره ۸۸۳ لایبزیگ (از مجموعه نسخه های خاندان رفاعی دمشقی) که مجموعه ای از رسائل و کتب به زبان عربی،ترکی و فارسی است. این بیت شعر در یاداداشت هایی که بعد از اتمام رساله دوازدهم این مجموعه (که رساله ای به زبان فارسی در “ذکر مشایخ النقشبندیه” است) آمده است، وجود دارد .
این دو مجموعه متعلق به منطقه دمشق می باشد که جریان تسنن دوازده امامی در آنجا وجود داشته است شاهد این مدعا کتاب «الائمه الاثنا عشریه ابن طولون»می باشد.
عددت قوما لدنیایی و آخرتی هم النجاه فخل اللوم یالایم (؟)
علی، ابناه موسی جعفر حسن محمدان علیان الرضی القائم
منبع: پایگاه عبرت پژوهی تاریخی