گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون «کشتار عزاداران حسینی در عربستان و نیجریه»،«واردات بنزین 681 میلیارد تومان هزینه اضافی به کشور تحمیل کرد»،«نگران نفت 85 دلاری نباشید!»،«70 درصد بازار ایران در تسخیر 5 کشور» ،«بورس در تقابل محرک با ضد محرک» و «عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۳۴۹۱۱
عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ

آرمان: عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ

(تغییر) مهم‌ترین شعار تبلیغاتی کمپین انتخاباتی باراک اوباما، سناتور پیشین ایالت ایلینوی و اولین رئیس‌جمهوری رنگین‌پوست ایالات متحده بود. ژانویه 2009 او با شعار تغییر به کاخ سفید رفت، رئیس‌جمهوری که تمامی پیشفرض‌های پیشین راجع به روسای جمهور آمریکا را لااقل بواسطه پرنسیب ظاهری دچار دگرگونی کرده و همگان منتظر بودند تا ببینند این رئیس‌جمهوری خاص در راستای شعار تغییر، چه رویکرد و عملکردی را به منصه‌ظهور خواهد رساند. بحران‌های مختلف داخلی و خارجی برجای مانده از دولت نومحافظه کاران و از طرف دیگر ساختار نهادینه شده و کلی حاکم بر عرصه سیاست خارجی در عمل امکان تغییرات عمده را از اوباما سلب کرد و او را در احاطه خود گرفت، حال چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا با همه تفاوت‌هایش در گرانیگاه خطیری ایستاده که می‌تواند بزرگ‌ترین تغییر در سیاست خارجی ایالات متحده و مهم‌ترین دستاورد دوران ریاست‌جمهوری خود را رقم بزند، فرصتی که اوباما مایل نیست به این راحتی‌ها آن را از دست بدهد. حل منازعه هسته‌ای 12ساله میان ایران و غرب به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های یک دهه گذشته عرصه نظام بین‌الملل دستاورد کمی نیست، مضاف بر آنکه حل و فصل این پرونده می‌تواند طلیعه تازه‌ای باشد برای گذار از چالش 36ساله میان ایران و ایالات متحده آن هم در شرایط حساس ژئوپلتیکی خاورمیانه،‌ هارتلند انرژی جهان که روزهای خوشی را سپری نمی‌کند. انتخابات میان‌دوره‌ای سنا در اولین دوشنبه ماه نوامبر و پیش‌بینی پیروزی جمهوریخواهان، فشارهای بی‌امان شرکای راهبردی آمریکا در منطقه و چندین و چند مولفه دیگر فشارها را بر اوباما افزوده و او می‌خواهد گل طلایی را در وقت اضافه بزند. اوباما و دیگر همکارانش در کاخ سفید می‌دانند که فرصت 24 نوامبر شاید تکرار نشدنی باشد و همین است که به‌رغم مخالفت‌های بی‌امان مهم‌ترین شریک راهبردی و چند دهه‌ای، اوباما روی پیشبرد دیپلماسی متمرکز شده و حتی سخن از دورزدن کنگره نیز به میان آمده و البته فشارهای رسانه‌ای هم هر روز افزایش می‌یابد آنچنان که نیویورک‌تایمز از احتمال تغییر وزرای خارجه و دفاع آمریکا که گرایش معتدل‌تری دارند، خبر می‌دهد.
تائید رسمی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای
پیش‌تر خبرگزاری ایتارتاس روسیه از جلسه 27 آبان (18نوامبر) میان ایران و 1+5 در وین خبر داده بود، پس از انتشار این خبر یکی از خبرگزاری‌های داخلی در گفت‌وگو با یکی منبع نزدیک به مذاکره‌کنندگان از عدم توافق پیرامون جلسه آتی ایران و 1+5 خبر داده بود، حال اتحادیه اروپا به‌طور رسمی خبر از برگزاری نشست ایران و گروه موسوم به 1+5 در تاریخ 27 آبان و در وین می‌دهد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای نیز ضمن تائید خبر اعلام‌شده در توئیتر خود نوشته است که اعضای 3+3 که اشاره به همان گروه 1+5 دارد، پیش از جلسه مشترک با ایران قرار است نشستی درون گروهی را برای تبادل نظر و رایزنی با یکدیگر برگزار کنند. از طرف دیگر وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای رسمی، خبر چند روز پیش پایگاه خبری المانیتور را تائید کرده و اعلام داشت؛ جان کری نهم و دهم نوامبر (18 و 19 آبان) برای انجام دیدار هماهنگی 1+5 و ایران راهی پایتخت عمان می‌شود. در این بیانیه همچنین عنوان شده است: جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای انجام یک دیدار سه‌جانبه با کاترین اشتون و محمدجواد ظریف در ادامه دیدارهای هماهنگی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای به عمان می‌رود. گفتنی است بر اساس خبر اعلامی از سوی وزارت خارجه آمریکا تیم اعزامی از سوی ایالات متحده کامل و با همه اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای است، افرادی چون ویلیام برنز، وندی شرمن، جیک سولیوان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از اعضای هیات همراه جان کری هستند. با این اوصاف زنگ ماراتن سه هفته‌ای به صدا درآمده و باید دید دیپلمات‌ها می‌توانند مهر اختمام بر پرونده 12ساله را که هر دو طرف از اراده جدی پیرامون آن می‌گویند، ممهور کنند.
آخرین اظهارنظرهای دو وزیر خارجه
محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان که به پکن سفر کرده است در دیدار با وزیر خارجه چین به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و گفت: در جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی برای توافق بسیار قوی بوده و لذا تهران در این گفت‌وگوها برای رسیدن به راه‌حل بسیار جدی است. اظهارات ظریف نشان می‌دهد که طرف ایرانی جایی برای مماشات بی‌مورد و انفعال غیرمطلوب باقی نگذاشته و به‌طور جد به‌دنبال توافق هسته‌ای در موعد مقرر است بدون آنکه به حاشیه‌پردازی‌های رسانه‌ای و مانورهای تبلیغاتی اعتنا داشته باشد و این وجه بارز تفاوت هیات ایرانی در دوره تازه فعالیت‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است. جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ گفته است که برای حل اختلاف‌های بزرگ در مذاکرات هسته‌ای به دیدار محمدجواد ظریف درعمان می‌رود. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته است: من درباره حصول توافق امیدوارم اما این مذاکرات بسیار سخت است و هنوز درباره برخی مسائل اختلافات اساسی وجود دارد. وی مذاکرات هسته‌ای را موضوعی بااهمیت بسیار زیاد جهانی خوانده و تاکید کرده است: من امیدوارم که بتوانیم برای یافتن یک راهکار با یکدیگر تلاش کنیم. جان کری پیام شفافی هم خطاب به مقامات ایرانی فرستاده و می‌گوید: این مساله برای ما یک تصمیم سیاسی نیست بلکه یک تصمیم اصولی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه (هسته‌ای) است. وزیر خارجه آمریکا اثبات صلح‌آمیزبودن پرونده هسته‌ای را در صورت تمایل طرف ایرانی کار سختی ندانسته و تاکید می‌کند مسائل دیگر منطقه‌ای نباید در این موضوع دخالت داده شود. او همانند چند اظهارنظر اخیر خود مدعی شد که عدم رسیدن به توافق متوجه طرف ایرانی است و ما از ایرانی‌ها می‌خواهیم که به همان اندازه‌ای که اعلام کرده‌اند مسئولیت‌پذیر باشند و به همان میزانی که گفته‌اند برای شفافیت و اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌شان همکاری کنند. نکته‌ای که طرف ایرانی به‌واسطه اطمینان از اهداف برنامه هسته‌ای خود هیچ ابایی از آن نداشته و بر اساس قوانین متعارف بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوقی همواره اعلام داشته که آماده اعتمادسازی است و با این اوصاف اگر آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی نکنند می‌توان بر همین چارچوب‌ها به توافق نزدیک شد.
درنهایت...
در ابعاد رسانه‌ای پرونده هسته‌ای، گاردین در گزارشی نوشته است که علت اصلی تیرگی روابط راهبردی میان آمریکا و اسرائیل اختلاف‌نظر بر سر پرونده هسته‌ای بوده و دولت اوباما اظهارنظرهای خصمانه بنیامین نتانیاهو درمورد پرونده هسته‌ای ایران را نمی‌پذیرد. ازطرف دیگر یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نیز ادعای پذیرش فعالیت 4هزار سانتریفیوژ از سوی طرف ایرانی را که در گزارش واشنگتن‌پست بدان اشاره شده بود، رد کرده است. علی‌اکبر ولایتی دیپلمات کارکشته و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از انجام مذاکرات سه‌جانبه در عمان اظهار خشنودی کرده و گفته است که عمان همواره برای کمک به ایران حسن‌نیت داشته است. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با یورنیوز از عدم خشنودی برخی کشورهای منطقه و اروپا از رسیدن به توافق هسته‌ای و زدودن تحریم‌ها و نزدیک شدن مواضع ایران و آمریکا در زمینه مذاکرات هسته‌ای گفته است. هر چه هست با اعلام رسمی آغاز مذاکرات در هفته آینده ماراتن فینال هسته‌ای آغاز شده و طرفین روی پایانی تاریخی متمرکز شده‌اند.

آرمان

-چرا رسایی به دادگاه انقلاب رفت؟
-نفس اهوازی ها باز هم تنگ شد
-نگران نفت 85 دلاری نباشید!
-عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ

کیهان

-اوباما دست از سلطه‌جویی بردارد توافق نهایی با ایران ممکن است
-واردات بنزین 681 میلیارد تومان هزینه اضافی به کشور تحمیل کرد
-مرگ بر آمریکا ترجمه پیام «هیهات مناالذلّه» است
-ماموران آل سعود عزاداران حسینی را به گلوله بستند

خراسان

-ظریف: بد عهدی آمریکا مانع توافق هسته‌ای است
-جریمه شرکت حفاری آمریکایی به دلیل نقض تحریم های ایران
-کشتار عزاداران حسینی در عربستان و نیجریه
-صبر، شاگرد مکتب «پیام بر کربلا»

جام جم

-پاسخ ایران به فضاسازی هسته ای غرب
-سرما مصرف گاز را 3 برابر کرد
-صدا وسیما کار را تمام کرد
-فریاد عاشورایی مقاومت

اعتماد

-زندانیان سیاسی اینترنت و روزنامه دار می شوند
-سفر هیأت ایرانی به امریکا فرهنگی نه سیاسی
-فوتبال به تلویزیون بازگشت
-صدای واحد ایران

ایران

-لیگ برتر دوباره ازتلویزیون پخش می شود
-با مقام های امریکایی گفت و گو نکرده ایم
-عمان؛میزبان مذاکرات ایران و 1+5
-معرفی برترین گوشی های هوشمند

آفتاب

-انتقاد از تخصیص نیافتن سبد امنیت غذایی به بازنشستگان
-برخورد شدید با قراردادهای سفید امضاء
-جسد معلم لرستانی پس از 2 هفته پیدا شد
-افخم:شایعات مورد تایید نیست

تعادل

-جمهوری خواهان نبض کنگره را به دست می گیرند
-70 درصد بازار ایران در تسخیر 5 کشور
-راه اندازی برج اصلی مرکز تجارت جهانی
-زمام بانک مرکزی همچنان در اختیار دولت

دنیای اقتصاد

-نگاه ها در مذاکرات به هم نزدیک شده است
-سقوط بهای نفت به نقطه پیش بینی
-بورس در تقابل محرک با ضد محرک
-استقلال معکوس بانک مرکزی ؟

سیاست روز

-طنین لبیک یا حسین(ع)۱۰ میلیون زائر در کربلا
-اعتیاد به اینترنت محصول شرایط نابسامان اجتماعی
-اتمام حجت عاشورایی

راه مردم

-اقدام پیشگیرانه اوباما در مقابل کنگره برای تضمین توافق با ایران
-ساخت 5 مدرسه در مناطق محروم با حمایت بانک گردشگری
-از تورم یارانه نقدی تا حرف و حدیت های سبد
-آمار ترسناک شیوع سرطان پوست در ایران

رسالت

-روند موجود در اجرای اصل 44 قابل قبول نیست
-مرگ بر آمریکا ترجمه پیام هیهات من الذله است
-بال کبوترها چیده می شود

شرق

-قرار بود در سال 10 فیلم سینمایی تولید کنیم
-جزییاتی از طرح قانون مجازات اسلامی
-ظریف با وحشی ها مذاکره می کند
-چالش سوددهی بنگاه های اقتصادی

عصر ایرانیان

-سید حسن نصر الله: تمام اسرائیل در تیررس حزب الله است
-اظهارات ساختار شکنانه غربی ها در آستانه مذاکرات
-کرانچار نزدیک به نیمکت فوتبال امید
-بایدها و نباید های رفتار صحیح با والدین سالمند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها