مدیر جهادکشاورزی شهرستان رامسر انتقاد کرد:

رواج نوبرانه چینی محصولات باغی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رامسر با انتقاد از رواج نوبرانه چینی محصولات باغی گفت: صادرات میوه های نوبرانه که طعم مناسبی ندارد، سبب آسیب جدی به بازار محصولات باغی کشور می شود.
کد خبر: ۷۳۴۳۵۵
رواج نوبرانه چینی محصولات باغی

هادی پادام امروز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: در این شیوه از گاز اتیلن و یا برخی محلول های شیمیایی خطرناک برای «رسیده» جلوه دادن استفاده می شود که میوه ها را «بی مزه» می کند.

وی افزود: در این شیوه وقتی محصولات به دیگر کشورها صادر می شوند، بازار محصولات باغی ایران را از بین می برند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رامسر گفت: نخستین برداشت نوبرانه کیوی از دهه 70 آغاز شد؛ زمانی که کشورهای حاشیه خلیج فارس تقاضای زیادی برای این محصول داشتند و کیوی از هیچ جای دنیا به این منطقه نمی آمد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان رامسر همچنین گفت: در این بین واسطه ها و دلالان از این موقعیت استفاده کرده و برای پوشش دادن تقاضای کشورهای خلیج فارس و به دست آوردن سود بیشتر صادرات کیوی نارس به این کشورها را آغاز کردند.

پادام زمان مناسب برای برداشت میوه کیوی را آبان ماه ذکر کرد و افزود: واسطه ها مرداد ماه اقدام به چیدن میوه های نارس کیوی می کنند که در این زمان اسید میوه بالاست و امکان دارد زیان هایی هم داشته باشد و گاهی اوقات در برخی از صنایع و ترشی سازی از آن استفاده می شود.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر استفاده از گاز اتیلن باعث زود رسیدن کیوی شده و آن را برای عرضه به بازار داخلی و صادرات آماده می کند که این اقدام باعث می شود میوه ای بی مزه به بازار عرضه شود که این امر در ارقام صادراتی آن، بازار محصولات باغی این میوه را در جهان تخریب می کند.

مدیر جهاد کشاورزی رامسر با اشاره به انجام همین عمل در خصوص مرکبات نیز گفت: البته در سال های اخیر در شرق مازندران مرکبات زودرس کاشته می شود که در شهریور و مهر ماه قابل برداشت است اما در این محصول نیز با استفاده از گاز اتیلن اقدام به سبززدایی می کنند.

وی تاکید کرد: این گاز باعث می شود که رنگ سبز مرکبات زرد شود و به عنوان میوه رسیده به بازار عرضه شود.

پادام افزود: در خصوص محصول خرمالو نیز همین عمل انجام می شود؛ گاز اتیلن باعث سبززدایی از آن می شود، اما میوه ای که به این شکل می رسد کیفیت میوه اصلی را ندارد و بازار خود را به ویژه در خارج از کشور از دست می دهد.

مدیر جهادکشاورزی رامسر گفت: در محصول خرمالو گاهی اوقات از «کاربیت» نیز استفاده می شد چون ایجاد گاز می کرد، باعث انفجارهایی در انبارهای میوه شده بود.همین بلا بر سر محصول گوجه فرنگی نیز می افتد و سبززدایی صورت می گیرد.

وی گفت: این در حالی است که در صنایع غذایی برای میوه ها میزان اندازه قند آزمایش می شود تا زمان دقیق برداشت آن مشخص شود. گاهی اوقات از برخی از محلول های شیمیایی نیز برای زود رسیدن میوه ها استفاده می کنند که برای سلامتی زیان دارد.

پادام با تاکید بر این که گمرکات کشور باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته و از صادرات این گونه محصولات جلوگیری کنند، گفت: قرنطینه هایی در ورودی و خروجی شهرها، بنادر و فرودگاه ها داریم که نباید اجازه دهند این گونه محصولات بویژه به دیگر کشورها صادر شود.

مدیرجهاد کشاورزی رامسر سودجویی بیشتر را عامل این اقدام دانست و افزود: به طور معمول محصولات نوبرانه گران تر در بازار فروخته می شود که سبب شده واسطه ها دست به این اقدام بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
۰
۰
آقای پادام ما هنوز هم نتونستیم محصول كیوی رو بفروشیم یه فكری به حال ما كشاورز بكن نه به فكر نوبرانه چینی ........

نیازمندی ها