در حالی‌که حملات ائتلاف علیه داعش نتوانسته مانع جنایات تروریست‌ها در عراق شود، شب گذشته نخست‌وزیر عراق راهی تهران شد تا در نخستین سفر دوجانبه، مهمان مهم‌ترین متحد منطقه‌ای کشورش باشد.
کد خبر: ۷۲۹۸۰۶

به‌گزارش جام‌جم، سفر حیدرالعبادی، تنها دو روز پس از آن انجام می‌شود که کابینه حیدرالعبادی با روشن شدن وضع کرسی‌های امنیتی دولت تکمیل شد. به نوشته پایگاه خبری سومریه‌نیوز، سفر عبادی به تهران به دلیل ایجاد هماهنگی میان مواضع دو کشور بویژه درباره فعالیت گروه‌های تروریستی و نقش ایران در مقابله با این تروریست‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین سایت فرارو نوشته است که نخست‌وزیر عراق با دعوتنامه رسمی برای حضور ایران در جنگ علیه داعش وارد تهران شده است.

هرچند عراق پیش از این بر نقش مثبت تهران در مبارزه با داعش تاکید کرده بود، اما سفر العبادی به تهران آن هم پس از اثبات بی‌فرجام بودن نشست پاریس و تشکیل ائتلاف آمریکایی ـ عربی علیه تروریست‌های تکفیری، نشان می‌دهد که اتحادی منطقه‌ای به رهبری ایران برای مبارزه با داعش در حال شکل‌گیری است و همین اجماع‌نظر بر قدرت منطقه‌ای تهران، نکته‌ای است که خوشایند رقبای منطقه‌ای کشورمان نیست.

ایران گرچه پیش از این بارها از طریق مشاوره نظامی یا کمک‌های غیرمستقیم، برای بازگرداندن آرامش به عراق تلاش کرده، اما به‌نظر می‌رسد آنچه عبادی در سفر به تهران دنبال می‌کند، ورای این کمک‌هاست و باید دید که پاسخ تهران به درخواست‌های احتمالی نخست‌وزیر عراق چه خواهد بود.

العبادی بخوبی می‌داند که نفوذ تهران در عراق، ضامن وحدت نیروهای سیاسی در این کشور است، وحدتی که حول محور مرجعیت شیعه در این کشور شکل گرفته است. در همین راستا نخست‌وزیر عراق پیش از سفر به تهران در دیدار با آیت‌الله سیستانی، از مراجع شیعه درخصوص اوضاع امنیتی و سیاسی این کشور بحث و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری المسله، العبادی پس از این دیدار در نشستی خبری گفت که نباید نیروهای زمینی خارجی برای مقابله با داعش در عراق حضور داشته باشند و دیدگاه آیت‌الله سیستانی نیز همین است.سفر العبادی به ایران آن هم در اوج نبرد با داعش، اثبات‌کننده نقش بی‌بدیل تهران در ثبات منطقه به‌عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه است و نقش این کشور را در تامین امنیت منطقه نشان می‌دهد؛ همان نقشی که ائتلاف آمریکایی ـ عربی علیه داعش قادر به ایفای آن نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها