نقد لیبرالیسم غرب و آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن از زبان منتقدان و فیلمسازان غربی، شاکله مجموعه مستند «صداهای مخالف» محسوب می‌شود که جمعه‌ها ساعت 21 از شبکه مستند به‌نمایش در می‌آید. این برنامه چنان که از نامش بر می‌آید، برای طرح حرف‌های ناگفته درباره آزاداندیشی به شیوه غربی ساخته شده و مهم‌ترین ویژگی‌ آن نقد و تحلیل این آزاداندیشی از زبان منتقدانی است که در غرب زندگی و کار می‌کنند.
کد خبر: ۷۲۳۵۲۹
صدای اعتراض هنرمندان غربی

برنامه صداهای مخالف تاکنون به موضوعات متعددی چون تاثیر مخرب بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در اقتصاد کشورهای جهان، بی‌خانمان‌ها در آمریکا، نقش آمریکا و انگلیس در شکل‌گیری کودتای 28 مرداد ایران، آینده وضع نفت در جهان و نژادپرستی در هالیوود پرداخته که شباهت زیادی به موضوعات برنامه راز در شبکه چهار دارد، اما ویژگی و به عبارت دقیق‌تر، برتری این برنامه در مقایسه با برنامه راز این است که صداهای مخالف فیلم‌هایی را به نمایش می‌گذارد که توسط هنرمندان غربی در نقد سیستم غرب برای روشنگری افکار عمومی جهان و نمایش حقایق پشت پرده جریانات سیاسی غرب ساخته شده و از آن مهم‌تر این که مستند صداهای مخالف به صورت تصویر و با استناد به فیلم‌ها و تصاویر واقعی درباره حقیقت‌های پنهان لیبرالیسم غربی سخن می‌گوید.

برنامه صداهای مخالف، مجموعه‌ای از فیلم‌های مستندی است که شاید هرگز در سینماهای غرب اکران نشو د یا در شبکه‌های دولتی به نمایش در نیاید؛ آثاری که به واسطه روشنگری حتی در کشورهای مدعی آزادی هم محکوم به ندیدن هستند. تهیه‌کنندگان برنامه صداهای مخالف این آثار را گرد‌آوری کرده‌اند و با دعوت از کارشناسان آنها را نقد و بررسی می‌کنند. کارشناسان برنامه صداهای مخالف از بهترین‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ هستند که از جمله آنها می‌توان به جمشید پژویان اقتصاددان ایرانی، رئیس سابق شورای رقابت و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

از آنجا​ که برنامه صداهای مخالف برای طرح موضوعات از فیلم‌های ساخته شده توسط فیلمسازان غربی بهره می‌گیرد، این شانس را در اختیار مخاطبش می‌گذارد که بیننده تصاویر دیدنی و مستند از موضوع مورد بحث باشد و آنچه معترضان به دولت غرب مدعی می‌شوند را به انضمام اسناد، مدارک، تصاویر واقعی و مستند و از زبان کارشناسان و صاحب‌نظران غربی ببیند و بشنود و با اعتماد بیشتری نقدها و اعتراض‌ها را تماشا و درک کند.

فیلم‌هایی که در مجموعه مستند صداهای مخالف به نمایش در می‌آید با جزئیات دقیق و کدهای اطلاعاتی متعدد و متنوع یک موضوع را بسط می‌دهد و نقدها را تثبیت می‌کند. به عنوان مثال در مستند بی‌خانمان‌های آمریکا، ضمن نمایش تصویر بی‌خانمان‌هایی که هرگز در فیلم‌ها، سریال‌ها و دیگر برنامه‌های آمریکایی دیده نمی‌شوند، اطلاعات جامعی در این باره به مخاطب ارائه می‌شود و این تصاویر سندی است بر بی‌خانمانی به عنوان یک درد مزمن اجتماعی در آمریکا و این که چرا کشوری با وجود ثروت بسیار و شرکت‌های تولیدی و تجاری بزرگ که اقتصاد جهان به آن وابسته است، جمعیت قابل توجهی از افراد فقیر و بی‌خانمان را در خود جای داده است!

بی‌شک این فقر، بیکاری و زندگی فلاکت‌بار جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهرهای بزرگ ایالات متحده آمریکا را یک مستندساز شرقی نمی‌تواند با این جزئیات به تصویر بکشد و ابعاد آن را این چنین بوضوح به نمایش بگذارد. همچنین فیلمی که به نام عرب‌های بد سینما از برنامه صداهای مخالف به نمایش درآمد، به نگاه نژادپرستانه فیلمسازان هالیوود به عرب‌ها اختصاص دارد و فیلمساز برای اثبات این نگاه، مجموعه قابل توجهی از فیلم‌های هالیوودی را بررسی می‌کند و بخش‌هایی از این آثار را که نمایانگر دیدگاه نژادپرستانه هالیوود به اعراب و مسلمانان است، کنار هم قرار می‌دهد تا جای تردیدی در این باره برای مخاطب باقی‌نماند. فیلمساز در این مستند نشان داده که ضمن نفی شعار نژادپرستی در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی، فیلم‌هایی در همین نظام سینمایی تولید می‌شود که اعراب و مسلمانان را افرادی کم‌هوش، بدوی، تروریست و خطرناک نشان می‌دهد.

برنامه صداهای مخالف از فیلم‌هایی که در خود غرب برای روشنگری درباره نظام غربی ساخته می‌شود و از تحقیقات گسترده‌ و ریزبینانه‌ای که برای ساخت این فیلم‌ها صورت گرفته، بهره می‌گیرد تا برنامه‌ای کاملا تصویری و مملو از اطلاعات روشنگرانه به مخاطبان خود ارائه کند.

صداهای مخالف آنچنان که از نامش بر می‌آید برنامه‌ای برای طرح حرف‌های ناگفته است و درحقیقت صدای اعتراض هنرمندان و صاحب‌نظران غربی را در کنار تحلیل‌ها و توضیحات کارشناسان وطنی به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

این برنامه از تولیدات روشنگرانه مستندسازانی که در حکومت معتقد به آزادی‌ اندیشه و فرصت برابر امکان نمایش آثارشان را ندارند بهره می‌گیرد و همین برگ برنده و شانس اصلی برنامه صداهای مخالف برای طرح موضوعاتی است که شاید بارها از زبان منتقدان داخلی و کارشناسان شنیده باشیم، اما شنیدن کی بود مانند دیدن.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها