6 مهر، آغاز انتقاضه جدید مسجدالاقصی

امروز 6 مهر 1393 هجری شمسی؛ 3 ذیحجه 1435 هجری قمری؛28 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۲۱۰۰
6  مهر، آغاز انتقاضه جدید مسجدالاقصی

هجری شمسی
6 مهر 1305

«سیمرمن» ـ مأمور عقد قرارداد گمرکی با ایران ـ ظهر امروز در نزدیکی محل کار خود در خیابان لاله زار تهران با پرش از بام یک میهمانسرا خودکشی کرد.

6 مهر 1329

جمعی از نمایندگان مجلس، دولت رزم‌آرا را به دلیل بی‌اعتنایی به حقوق ملت ایران در مسأله نفت استیضاح کردند.

6 مهر 1330

دولت انگلستان به دلیل تلاشهای ایران برای ملی شدن صنعت نفت به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

6 مهر 1359

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه شماره 479 را ـ اولین قطعنامه این شورا در ارتباط با جنگ ایران و عراق ـ منتشر کرد. این قطعنامه از سوی ایران رد شد.

6 مهر 1379

انتفاضه جدید مسجدالاقصی آغاز شد. در پی ورود آریل شارون، رهبر حزب تندروی لیکود و عامل کشتار بی‏رحمانه فلسطینی‏ها در اردوگاه صبرا و شتیلا به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس، فلسطینی‏های خشمگین در اعتراض به این اقدام، تظاهرات کردند و قیام اسلامی خود را آغاز کردند. به همین مناسبت، این قیام، انتفاضه مسجدالاقصی نام گرفت. این قیام زمانی آغاز شد که مذاکرات سازش بین صهیونیست‏های نژادپرست و دولت به اصطلاح خودگردان فلسطین با شکست روبرو شده بود و مردم فلسطین دریافتند که از راه گفتگو و سازش با صهیونیست‏ها نمی ‏توانند بر حقوق انسانی و اسلامی خود دست یابند. رژیم صهیونیستی در مقابل خروش انسانی فلسطینیان، برای سرکوب انتفاضه، از انجام خشن‏ترین و وحشیانه‏ ترین شیوه ‏های ضدانسانی خودداری نکرده و از قساوت‏ بارترین روش‏های ترور و کشتار استفاده کرد.

هجری قمری

3 ذیحجه سال 520

خاقانی شروانی از قصیده سرایان و سخنوران ایران در شروان متولد شد. او زندگی پررنجی داشت و نسبت به وقایع عصر خود بسیار حساس بود. این احساسات را می توان در اندوه او از حمله ترکان غز به ایران در 549 هجری قمری دریافت که منجر به سرودن مثنوی بلندی در این باره شد. خاقانی شروانی در مقبره الشعراء تبریز مدفون است.

3ذیحجه 1334

روزنامه اخبار به مدیریت میرزا نصرالله خان شیرازی در کرمانشاه منتشر شد. در این روزنامه اخبار جنگ جهانی اول به ویژه حوادثی که در غرب ایران روی می داد، چاپ می شد و از این نظر روزنامه اخبار اهمیت بسیار دارد. به طوری که حتی برای چاپ اخابر جنگ شماره های فوق العاده نیز چاپ می شد. در هفدهم مهر سال 1343 هجری شمسی، دکتر محمد ابراهیم آیتی بیرجندی محقق و مترجم معاصر درگذشت. او در دهه 1320 در بیرجند به وعظ و تدریس اشتغال داشت. سپس راهی تهران شد و در رشته فلسفه از دانشگاه تهران دکترا گرفت و سال ها در همین مرکز علمی به تدریس پرداخت. از دکتر ابراهیم آیتی آثار متعددی به جا مانده که تالیف سرمایه سخن،تاریخ پیامبر اسلام (ص)، ترجمه افکار جاوید محمد (ص)، و آینه اسلام از آن جمله­ اند.

میلادی

28 سپتامبر 1895

لویی پاستور پزشک فرانسوی و محقق برجسته شیمی درگذشت. پاستور بنیانگذار مکتب میکروب شناسی و روش پاستوریزاسیون است و با شناسایی باکتری ها جان میلیون ها انسان را از مرگ نجات داد. پاستور سرم ضد هاری را کشف کرد و درباره چند نوع بیماری دیگر هم روش های قطعی درمان یافته بود. پاستور در 1888 میلادی انستیتو پاستور را برای تهیه سرم بیماری های هاری و سیاه زخم تاسیس کرد. این انستیتو در حال حاضر در سراسر جهان شعبه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها