نقش زنان در دفاع مقدس

معلمان ثانی جهان امروز

جایگاه رهبری در امت اسلامی به پدر تشبیه شده است. پدر، به فرزندان خود، دختر یا پسر اهمیت یکسانی می‌دهد و نقش آنان در خانواده را با دیده یکسان می‌نگرد.
کد خبر: ۷۲۱۴۲۰
معلمان ثانی جهان امروز

در مورد نگاه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی به زنان نیز همین موضوع صادق است و امام خمینی‌(ره) ضمن تکریم شخصیت زن در یک سخنرانی که یک ماه پیش از جنگ تحمیلی ایراد شده، می‌گویند: «ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبرد مقاصد اسلامی هست، آسیب نخواهد دید.

ملتی که [بانوانش] در میدان‌های جنگ با ابرقدرت‌ها و با مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مردها در این میدان‌ها حاضر شده‏اند پیروز خواهد شد. ملتی که شهید در راه اسلام، هم از بانوان دارد و هم از مردها و شهادت را هم بانوان طلب می‏کنند و هم مردها، آسیب نخواهد دید. یک ملتی که زن و مردش برای جانفشانی حاضرند و طلب شهادت می‏کنند، هیچ قدرتی با آن نمی‏تواند مقابله کند.» امام(ره) در سخنرانی دیگری دلیل این اولویت بخشی را اینچنین تبیین می‌کنند: «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است؛ برای این‌که بانوان علاوه بر این‌که خودشان یک قشر فعّال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعّال را در دامن خودشان تربیت می‏کنند.»

رهبر کبیر انقلاب در یک سخنرانی مخصوص زنان در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) نیز به نقش آنان در جنگ ‌پرداختند و ایستادگی زنان ایران در مقابل رژیم ستمکار قبل و ابرقدرت‌ها را مایه افتخار دانستند و گفتند: «در هیچ عصری چنین مقاومتی و چنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است.

مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در جنگ تحمیلی آن‌قدر اعجاب‏آمیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز بلکه شرمسار است.» و سپس با اشاره به فداکاری یک دختر جوان در ازدواج با یک جانباز ‌گفتند: «عظمت روحانی این صحنه و ارزش انسانی و نغمه‏های الهی آنان را نویسندگان، شاعران، گویندگان، نقاشان، هنرپیشگان، عارفان، فیلسوفان، فقیهان و هر کس را که شماها فرض کنید، نمی‏توانند بیان یا ترسیم کنند.» با این حال، وقتی بحث امر و فرمان می‌شود، زن و مرد برای امام یکی است، مخصوصا وقتی قرار است گفته شود که با یکدیگر وحدت داشته و مجتمع باشید.

رهبر معظم انقلاب هم در پیامی که سال 1391 به کنگره 7000 شهید زن سراسر کشور دادند، درباره حضور زنان در حماسه دفاع مقدس فرمودند: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه‌ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد.

شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند الگوی سوم، زن نه شرقی، نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود.

می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.»

به این ترتیب در لسان امام خمینی(ره) زن ایرانی مجاهدی است که حتی مجاهدت‌های مردان مدیون اوست و در منظر رهبر معظم انقلاب، زن ایرانی در جنگ هویت جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد که «نه‌تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده است» و به این سان «زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.»

منابع:

ـ صحیفه نور، جلد 13، 14، 15 و 16

ـ پیام رهبر انقلاب به کنگره «7000 زن شهید کشور»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها