شوش آماده ورود ارزیابان یونسکو شد

مدیر پایگاه تاریخی شوش از آمادگی این شهر باستانی برای ورود ارزیابان یونسکو خبر داد و گفت: فضاهای شهری شوش در سال‌های گذشته با ساخت و سازها و موانع مختلفی مواجه بود که هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از این موانع برطرف شده است.
کد خبر: ۷۲۰۹۴۲
شوش آماده ورود ارزیابان یونسکو شد

مجید ارسطوزاده در گفت‌وگو با میراث فرهنگی افزود: باتوجه به قدمت و وسعتی که شهر شوش از آن برخوردار است، اکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در این شهر باستانی صورت گرفته که طی یک سند چشم‌انداز و پلان مدیریتی مشخص که برای یونسکو ترسیم شده است، در زمان‌ معین انجام می‌گیرد.

به گفته وی هر آنچه که لازم است در یک سایت تاریخی اعمال شود تا نشان دهد که مجموعه تحت کنترل و مدیریت قرار دارد، اکنون در شوش صورت گرفته، به‌طوری‌که هم‌اکنون آماده ورود ارزیابان یونسکو است.

مدیر پایگاه تاریخی شوش یادآور شد: چندی پیش دو طبقه از ارتفاع ساختمان علیپور که طی سال‌های گذشته احداث شده بود، تخریب و یک‌سری المان‌های نامربوط در فضاهای شهری که زیباسازی و بهسازی منظر شهری را برهم زده بود نیز اصلاح و برچیده شد.

ارسطوزاده با بیان این‌که پایگاه شوش هم‌اکنون درحال پیگیری سند چشم‌انداز شوش است تا برنامه‌های فعلی و آینده شوش براساس این سند دنبال شود، گفت: معتقدیم، بسیاری از فعالیت‌های پایگاه‌ در جهت ثبت جهانی شوش نیست، بلکه مربوط به حفاظت و ساماندهی مجموعه می‌شود.

وی به نقش مردم در ساماندهی شهر شوش نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربه‌ای که در سایت‌های تاریخی دیگر از جمله شوشتر داریم، تعامل و مشارکت مردم نسبت به دیگر شهرها کم نیست و حضور خودجوش انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی سبب شده بسیاری از فعالیت‌هایی که لازم است در آستانه ثبت جهانی محقق شود، توسط این تشکل‌ها انجام بگیرد.

ارسطوزاده در عین حال تاکید کرد: اکنون میان سکونتگاه و محوطه‌تاریخی شوش تعامل سازنده‌ای صورت نمی‌گیرد، مگر آن‌که مسئولان به آسیب‌شناسی این شهر بپردازند و مشکلاتی که این آثار به‌دلیل نداشتن برنامه‌ مشخص با آن مواجه بوده، برطرف کنند. این تعامل سازنده باید به‌گونه‌ای باشد که رابطه این سایت تاریخی و شهر زنده شوش آسیب‌ نبیند و هر دو از تعامل با یکدیگر منتفع شوند.

مدیر پایگاه تاریخی شوش تصریح کرد: اگر محوطه تاریخی شوش به‌گونه‌ای ساماندهی شود که محل تنفس شهر شود و همچنین با تبدیل شدن به موزه‌ای پویا به‌ سطح دانش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیفزاید، کمک بزرگی به ادامه حضور مردم و پایداری محوطه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها