تشکیل کارگروه برای برنامه تحول راهبردی نظام بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش سرمایه، نتیجه اقدام بانک‌ها برای خروج از بنگاه‌داری است و ما هم کارگروهی برای برنامه تحول راهبردی نظام بانکی تشکیل داده‌ایم.
کد خبر: ۷۱۹۶۸۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی طیب‌نیا درمجمع عمومی بانک سپه افزود: در یک سال گذشته بانک مرکزی بررسی‌هایی انجام داده است تا دلایل رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه داری را شناسایی و آن را حل و فصل کند.

رئیس مجمع عمومی بانک‌ها با بیان این‌که یکی از دلایل رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری، کاهش سودآوری آنها در عملیات اصلی بانکداری است، افزود: مجموعه‌ای از تصمیم‌ها که بتواند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کند برای بانک‌ها در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که در برنامه خروج از رکود راه‌های متعددی برای افزایش سرمایه بانک‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم این برنامه‌ها در مجلس به تصویب برسد تا سرمایه بانک‌ها را به حد نصاب استاندارد بین المللی نزدیک و مشکل کمبود منابع را حل و فصل کنیم.

طیب‌نیا با بیان این‌که باید به سراغ واگذاری بنگاه‌های بانک‌ها برویم، تصریح کرد: بنگاه‌هایی که بانک‌ها داوطلبانه خریده اند یا دولت به تکلیف، عوض بدهی به آنها واگذار کرده است یا در فرآیند تملیک وثایق بانک‌ها مالک آن شده‌اند باید به مردم واگذار شود.

وزیر اقتصاد با بیان این‌که در بحث واگذاری‌ها هم با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم، گفت: در مورد املاک و مستغلات و فروش املاک تملیکی با توجه به این‌که در شرایط رکود هستیم کار سختی پیش رو داریم.

طیب‌نیا با بیان این‌که در وزارت امور اقتصادی و دارایی کارگروهی برای برنامه تحول راهبردی نظام بانکی تشکیل شده است، اظهار کرد: کارگروهی در وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر بنگاه‌های دولتی برای تحول راهبردی در نظام بانکی تشکیل شده است تا برنامه منطقی عملیاتی برای بانک‌ها را طراحی کند.

وی با بیان این‌که تلاش جدی دولت در یک سال گذشته این بوده است که تکالیف بانک‌ها کمتر شود، افزود: با وجود محدودیت‌های دولت و تحریم‌ها تلاش کردیم کمتر به نظام بانکی فشار وارد شود.

وزیر اقتصاد درباره سرمایه پایه بانک‌ها برای بنگاه‌داری یادآور شد: 40 درصدی که به‌عنوان سرمایه پایه بانک برای بنگاه‌داری مطرح شده در واقع سقف بانک مرکزی است و بانک‌ها نباید فراتر از آن بنگاه داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها