حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه تلاش شده در این نمایشگاه محصولاتی عرضه شود که طراحی و تولید ایران باشد، به جامجم گفت: «خوشبختانه طیف گستردهای از محصولات در حوزه لباس و نوشتافزار با همکاری تعداد زیادی از غرفهداران و تولیدکنندگان و با تنوع قابل توجه در این نمایشگاه عرضه شده است. در حوزه لباس طراحیهای جدید و آثاری که منطبق بر اصول و چارچوب مد و لباس اسلامی است، از سوی طراحان ارئه و توسط تولیدکنندگان در معرض دید قرار گرفته است.»
به گفته او، در نمایشگاه همچنین تصاویر و نمادهایی از شهدای دفاع مقدس، اسطورهها و قهرمانان ملی، شهدای هستهای و تصاویر گوناگونی از مناطق مختلف ایران در قالب نوشتافزار با تلاش موسسات غیردولتی ارائه شده است. قبادی نکته حائز اهمیت دیگر در این نمایشگاه را تشکیل مجمع تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی و اسلامی دانست و افزود: «این مجمع شامل 13 موسسه میشود که همه آنها در این نمایشگاه حضور دارند.»
یکی از نکاتی که در این نمایشگاه به چشم میخورد، غرفه شهر موشهاست که نوشتافزارهایی چون دفتر، خطکش و مداد منقش به تصاویر شخصیتهای فیلم شهر موشها2 را عرضه کرده و با استقبال زیادی هم مواجه شده است.
اما یکی از غرفهداران با بیان اینکه فروش محصولاتش در این نمایشگاه هزینه اجاره غرفه را هم جبران نمیکند، به جامجم گفت: «تبلیغات چندانی برای معرفی این نمایشگاه صورت نگرفته و برای همین استقبال در سطح مطلوبی نبوده است، بویژه اینکه غرفههای مد و لباس در انتهای شبستان قرار گرفته و بازدیدکنندگان پس از دیدن بخش نوشتافزار، حوصله چندانی برای بازدید از غرفههای پوشاک ندارند.» سعید اسماعیلی از تولیدی موج که در کار پوشاک مردانه فعالیت میکند، معتقد است برای حمایت از تولیدکنندگان در شرایط اقتصادی فعلی به جای گرفتن هزینههای بالا باید از او حمایت کرد. یکی از نکات قابل توجه برچسبی است که بالای سردر برخی غرفهها دیده میشود که این جمله بر آن حک شده است: «با افتخار ساخت ایران است» که نشانگر ایرانی بودن محصولات تولیدکنندگان است. یکی از غرفهها که این برچسب بر سردرش به چشم میخورد، انواع پیراهنهای ترک را نیز تبلیغ میکند.
جواد نسابی، مسئول غرفه تولیدی سن سون در توضیح این امر گفت: «پارچهها تولید کشور ترکیه است، اما دوخت لباسها کار خودمان است.»
اما ظاهرا برچسب برخی از غرفهها را برای تائید برداشتهاند. مجید سهرابی، طراح و تولیدکننده پوشاک و مسئول غرفه تولیدی آرین مانتو و لباسهای مجلسی زنانه با اشاره به اینکه غرفه آنها هم چنین برچسبی داشته، اما برای بررسی و تائید آن را برداشتهاند، در پاسخ به این پرسش «زمانی که پارچه لباس تولید ایران نیست، آیا درست است که محصول را ایرانی معرفی و به آن افتخار کنیم» اظهار کرد: «متاسفانه در کشور ما چنین پارچههایی تولید نمیشود و ما مجبوریم از پارچههای کرهای استفاده کنیم، ولی طراحی و دوخت لباسها کار خودمان است.»
لیلا حقی، مسئول غرفه ایران بانو که در کار پوشاک زنانه با طراحی ایرانی ـ اسلامی است، با اشاره به اینکه غرفه آنها در این نمایشگاه به ارائه مانتوهای ایرانی ـ اسلامی پرداخته، استقبال از نمایشگاههای دیگری که با این موضوع طی ماههای اخیر برگزار شده را نسبت به این نمایشگاه بهتر ارزیابی کرد. او عقیده دارد فروشندگان البسه زنانه بهتر است زن باشند تا بازدیدکنندگان راحتتر بتوانند به انتخاب لباس بپردازند.
همتی مدیر اجرایی نمایشگاه درباره این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه متشکل از پنج بخش است که شامل بخشهای لوازمالتحریر، کمکآموزشی، مد و لباس ایرانی ـ اسلامی که خود شامل آقایان، بانوان، بچگانه و اقلامی نظیر کیف و کفش است که جزو محصولات کاربردی مد و لباس محسوب میشوند.» به گفته او از میان 670 غرفه این نمایشگاه 300 غرفه به پوشاک اختصاص دارند و مابقی غرفهها به دیگر بخشها اختصاص داده شده است.
در این نمایشگاه، بنیاد مد و لباس غرفهای را به نمایش لباسهای برگزیده ایرانی ـ اسلامی اختصاص داده است. مدیر اجرایی نمایشگاه درباره این بخش میگوید: «این بخش شامل 130 پوشاک زنانه برگزیده از جشنواره های گذشته است. بازدیدکنندگان با گرفتن کد میتوانند محصول را از تولیدکننده تهیه کنند.»
البته این لباسها در نمایشگاه به فروش نمیرسد. او در پاسخ به این پرسش که چرا این لباسها بهطور مستقیم در این نمایشگاه به فروش نمیرسد، گفت: «این امر مربوط به طراحان است. خود طراحی این البسه از دو سال گذشته شروع شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. اما تولید انبوه آن به طراحان و تولیدکنندگان مربوط میشود.»
او در پاسخ به انتقادها و گلایه غرفهداران از استقبال و فروش کم، گفت: «این نمایشگاه در فضایی به مساحت 40 هزار مترمربع برگزار شده؛ با نگاهی به راهروها و میزان تراکنشهایی که از طریق کارتخوانها صورت گرفته میتوان قضاوت کرد که این نمایشگاه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.»
او کیفیت و قیمت مناسب را از ویژگیهای کالاهای ارائه شده در این نمایشگاه برشمرد و اظهار کرد: «در این نمایشگاه شاهد رقابت تولیدکنندگان هستیم و آنها که محصولشان از کیفیت بهتری برخوردار است فروش بیشتری داشتهاند.»
او در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه غرفههای پوشاک و لباس در انتهای شبستان قرار گرفته، گفت: «در روزهای اول درهای ورودی جنوبی باز بود؛ ولی در روزهای بعد بازدیدکنندگان میتوانستند از در شمالی مصلی وارد شوند و اکنون بیش از 40 درصد از بازدیدکندگان از در شمالی وارد میشوند و این مشکلات برطرف شده است.»
نخستین نمایشگاه محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی کیف و کفش، نوشتافزار و تجهیزات آموزشی از نوزدهم شهریور آغاز شده و تا بیست و هشتم شهریور هر روز از ساعت 10 تا 21 در شبستان مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقهمندان است.
کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد