رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفری که در روزهای پایانی هفته گذشته به منظور انعقاد تفاهم‌‌نامه‌ای زیست‌محیطی میان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استانداری مازندران داشت، وضع محیط زیست کشور و بویژه استان مازندران را ناگوار و بحرانی توصیف کرد و از تهیه و اجرای راهکارهایی برای برون‌رفت از این وضع خبر داد.
کد خبر: ۷۱۶۲۵۲
بحران محیط زیست در مازندران

به گفته معصومه ابتکار، مازندران اکنون یکی از پرچالش‌ترین استان‌‌های کشور است و مشکلاتی همچون پسماند، انباشت و شیرابه زباله، آلودگی دریا و آلودگی جنگل برای این استان بحران ایجاد کرده است، به طوری که اکنون در مرز بحران هستیم.

وی یکی از چالش‌های مهم این استان را دریای خزر دانست و افزود: حفاظت از این دریا نیازمند عزم ملی و منطقه‌ای است و در حالی که از منابع دریای خزر می‌توان بهره‌های بسیار برد، لیکن این منابع دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی شده است که دولت برای برون‌رفت از آنها، برنامه جدی دارد و اعتباراتی را نیز معین کرده است.

وی تصریح کرد: مازندران سرزمینی ارزشمند با ظرفیت‌های زیست محیطی است، با این حال بهره‌کشی بیش از ظرفیت، موجب تخریب منابع آن شده است که با تکیه بر آمایش سرزمینی و برنامه‌ریزی اصولی، باید برای رفع این مشکل چاره‌جویی کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام این‌که اخیرا پروتکلی در کنوانسیون تهران امضا شده که برای حفاظت از دریای خزر و بهره‌مندی از مواهب شیلاتی، گردشگری و تجاری در چارچوب ضوابط زیست محیطی، اقدامات مطلوبی را می‌توان انجام داد، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های استان، گردشگری است که تاکنون به آن نگاه غیرمدیریتی شده و یکی از آثار سوء غیرمدیریت شده گردشگری، فاضلاب است که با توجه به برنامه و نگاه استان به این مهم، امیدواریم گام‌های جدی در این مورد برداشته شود.

ابتکار با تاکید بر این‌که تغییر و بازنگری جدی در برنامه‌های حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم است، یادآور شد: در همین زمینه برنامه وسیعی با موضوع صنعت و کشاورزی همگام با محیط زیست در حال تدارک است.

تهیه برنامه مدیریت پسماند شهرها و روستاها

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که طرح ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی آماده شده و تامین اعتبارات و ضوابط فنی از برنامه‌های جدی این طرح است که در دستور کار قرار دارد، گفت: تمام روستاها و شهرهای استان باید برنامه مدیریت پسماند داشته باشد و این طرح‌ها نیز باید به تصویب شوراها برسد.

وی با بیان این‌که نگاه اقتصاد سبز از دیگر برنامه‌های این سازمان است و بر این اساس تمام ابعاد مباحث اقتصادی باید با مباحث محیط زیست دیده شود، افزود: بر همین اساس 10 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی برای طرح‌های مدیریت پسماند محیط زیست اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد: آوردن بهانه برای جمع‌آوری زباله به دلیل حجم زیاد مسافر در استان، بهانه‌ای است که شهرداری‌ها برای فرار از مدیریت پسماند می‌گیرند، زیرا شهرداری‌ها با دریافت عوارض قانونی از مهمانپذیرها و مراکز رفاهی و تفریحی می‌توانند برای خدمات پسماند استفاده کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این‌که رودخانه‌ها از آلودگی، ساخت و ساز غیرمجاز و برداشت بی‌رویه شن و ماسه لطمه دیده‌اند که برای ساماندهی آنها نیز برنامه اصولی داریم، یادآور شد: به جنگل‌ها نیز طی سال‌های اخیر لطمه‌های زیادی وارد شده است، به همین دلیل برای مدیریت جنگل و حفاظت مناطق چهارگانه برنامه جدی داریم.

به گفته ابتکار، از آنجا که ارزیابی محیط زیستی، راه حل پیوند توسعه با محیط زیست است، دولت لایحه ارزیابی زیست محیطی را به مجلس ارائه کرده است تا ضمن اجرای طرح‌های توسعه تولیدی و صنعتی، کمترین آسیب به مناطق و منابع کشور وارد شود.

تشکیل اتاق فکر حفاظت از محیط زیست استان‌ها

معاون رئیس‌جمهور از پیشنهاد طرحی مبنی بر تشکیل اتاق فکر حفاظت از محیط زیست در استان‌ها خبر داد و بر نقش و هم‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد، صنعت، دانشگاهیان و نخبگان در این باره تاکید کرد.

ابتکار خواستار همکاری نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در موضوعات محیط زیستی شد و افزود: ساختار و فرآیند برنامه ششم توسعه در حال شکل‌گیری است و این سازمان‌ها می‌توانند در تشکیل این ساختار کمک‌کننده باشند.

وی با بیان این‌که نقشه راه محیط زیست استان مازندران نیز تدوین شده است، خواستار همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد برای عملیاتی و اجرایی شدن آن شد و تصریح کرد: دولت گام‌های بسیار جدی برای مازندران برداشته است، به گونه‌ای که از بهمن سال گذشته، ساحل پاک مسیر سبز در استان‌های شمالی، پیاده‌سازی شده و تفاهم‌نامه‌ای مشترک با وزارت کشور برای مدیریت پسماند نیز به امضا رسیده است. همچنین اقدامات و مذاکراتی نیز برای فعالیت دو نیروگاه زباله‌سوز در نوشهر و ساری انجام شده است.

رونمایی از سامانه نظارت تصویری

علاوه بر این ، روز گذشته و همزمان با روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، سامانه نظارت تصویری بر مناطق حفاظت شده سمسکنده، دشت ناز و میانکاله نیز به‌صورت وایرلس و با حضور ابتکار در سالن کنفرانس سازمان محیط‌زیست مازندران رونمایی شد.معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که با رونمایی و شروع به کار این دوربین‌ها، از این پس کنترل از راه دور براحتی امکان پذیر است، گفت: این دوربین‌ها می‌تواند به محیط بانان برای کنترل تعرضات به محیط‌زیست و حفاظت بیشتر مناطق و حیوانات کمک کند و با توجه به تعداد کم محیط‌بانان و وسعت و پراکندگی مناطق حفاظت شده و محیط‌زیست استان، به کارگیری کنترل و نظارت از راه دور، هم مقرون به صرفه و یاریگر خوبی برای حفاظت از محیط‌بانان و حیات وحش مناطق است.

هوای کشور به شرایط سالم رسید

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان محیط‌زیست مازندران با خبرنگاران داشت، درباره رفع آلودگی هوای کشور یادآور شد: با ارتقای بنزین به یورو 4 در سراسر کشور و ارائه گازوئیل استاندارد که کاهش قابل توجه گوگرد را دارد، هوا از شرایط بسیار ناسالم به هوای سالم رسید.

ابتکار درباره پناهگاه حیات وحش میانکاله نیز یادآور شد: طرح جامع مدیریت میانکاله انجام شده و طرح تفصیلی آن هم ارائه و مشخص شده است که چه بخش‌هایی حفاظت شده و چه قسمت‌هایی برای مطالعات و تحقیقات و چه بخش‌هایی برای گردشگری استفاده شود.

وی همچنین به مناطق آلوده شنا و صید ماهی در مازندران اشاره کرد و افزود: مناطق آلوده ای که صیدماهی و شنا در آن در برخی از فصل‌های سال ممنوع است، هم‌اکنون شناسایی و اسامی آن نیز مشخص شده است.

پروین فرشچی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست نیز که در این نشست خبری حضور داشت، اسامی مناطق آلوده صید و شنا را شامل خزرآباد ساری، لیدر رامسر، شهرک ایزد شهر، اناررود نوشهر، چالوس، رویان، ایزدشهر، نور جدید تا جمشیدآباد نشتارود اعلام کرد.

ربیع فلاح استاندار مازندران نیز گفت: از آنجا که 22 درصد از خاک 24 هزار کیلومتری استان، متعلق به منابع محیط‌زیستی است، نمی‌توان به این مقوله بی‌تفاوت بود. از سوی دیگر حضور 20 میلیون گردشگر طی تعطیلات امسال در مازندران، یک فرصت قابل ملاحظه برای استان است، در حالی که بدون توجه جدی به مسائل زیست‌محیطی در ارتباط با حضور مسافران، با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم و نمی‌توان از این ظرفیت بدرستی بهره برد.

وی با اشاره به این‌که از ظرفیت دریا بخوبی بهره‌گیری نمی‌شود، یادآور شد: متاسفانه دریا متولی خاصی ندارد و از نظر آلودگی و سطح ذخایر آبزی نیز در وضع مناسبی نیست که باید در این زمینه نیز اقدام اصولی صورت گیرد.

فلاح رسیدگی به موضوع مدیریت پسماندها پساب‌ها و فاضلاب‌ها را تنها با اعتبارات استانی امکان‌پذیر ندانست و با اشاره به کمبود امکانات جدی در بخش اطفای حریق در جنگل‌ها، گفت: یکی از برنامه‌های جدی استان مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز است و هم‌اکنون بیش از ده هزار احکام قضایی در این زمینه صادر شده که باید اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها