احداث دومین مزرعه برق بادی در خراسان رضوی

ساخت دومین نیروگاه بزرگ برق بادی ایران با ظرفیت تولید نزدیک به 500 مگاوات برق بادی در چهار منطقه بادخیز استان خراسان رضوی آغاز شد.
کد خبر: ۷۱۶۲۴۶

به گزارش مهر، پس از بهره‌برداری از اولین نیروگاه برق بادی ایران در تاکستان قزوین با ظرفیت تولید 20 مگاوات برق پاک که چندی پیش صورت گرفت، از روز گذشته عملیات اجرایی احداث چهار نیروگاه بادی با ظرفیت تولید بیش از 457 مگاوات در دومین و بزرگ‌ترین مزرعه برق بادی ایران در استان خراسان رضوی آغاز شد.

اکنون 219 مگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور است که با به نتیجه رسیدن و تکمیل احداث واحدهای جدید براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان معاونت برق و انرژی وزارت نیرو با بخش خصوصی، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به حدود 700 مگاوات خواهد رسید.

برآوردهای انجام گرفته نشان می‌دهد در ایران ظرفیت تولید 30 هزار مگاوات برق بادی وجود دارد، اما تاکنون به استثنای چند نیروگاه برق بادی در منجیل گیلان و خواف خراسان، نیروگاه‌های برق بادی دیگری راه‌اندازی نشده است.طبق گزارش رسمی وزارت نیرو، تاکنون ظرفیتی معادل 4458 مگاوات موافقت‌نامه اولیه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده و برای 214 مگاوات ظرفیت نیروگاهی پروانه احداث صادر شده است.

علی‌اصغر اسماعیل‌‌نیا، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو اخیرا بهترین مناطق کشور از نظر ظرفیت بادی را منطقه خواف در جنوب خراسان‌ رضوی، منطقه بینالود در شمال خراسان‌ رضوی، منطقه منجیل در رودبار گیلان، منطقه تاکستان در قزوین، مناطق سراب و اهر در آذربایجان‌ شرقی، منطقه میل نادر در اطراف زابل در سیستان و بلوچستان و مناطقی از استان سمنان اعلام کرده است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز در گفت‌وگو با مهر با تشریح چهار برنامه افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدیدپذیر در ایران، از کشف بزرگ‌ترین تونل بادی جهان در منطقه خواف خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد: 40 توربین در اولین مزرعه برق بادی ایران راه‌اندازی می‌شود. ایران اخیرا به دانش فنی طراحی و ساخت توربین‌های بادی 5/2 مگاواتی دست یافته است که با ساخت داخلی این توربین‌ها، امکان راه‌اندازی مزرعه‌های برق بادی در استان‌های مختلف کشور وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها