محبوبیت «هشدار برای کبری 11» در کشورهای مختلف

مجموعه پلیسی «هشدار برای کبری 11» که حال و هوایی درام و ماجراجویانه هم دارد، فقط در کشور سازنده‌اش آلمان به شهرت نرسید.
کد خبر: ۷۱۵۲۸۴
محبوبیت  «هشدار برای کبری 11» در کشورهای مختلف

حادثه‌پردازی‌های جذاب و چشم‌نواز این مجموعه در کنار قصه‌ها و فیلمنامه‌های قوی، محبوبیتی بین‌المللی برایش به همراه آورد. این موضوع باعث شد تهیه‌کنندگان مجموعه به فکر تولید فصل‌های تازه آن بیفتند و زمان تولید و پخش آن به نزدیک دو دهه برسد. در حقیقت، تماشاگران نوجوانی که در نیمه اول دهه 90 بیننده ماجراجویی‌های شخصیت‌های اصلی این درام اکشن بودند، اینک افرادی بزرگسال هستند و هنوز هم داستان‌‌های فصل‌های جدید آن را دنبال می‌کنند.

رسانه‌‌های گروهی آلمان می‌نویسند هشدار برای کبری‌11 هنوز هم مثل سال‌های اول نمایش برای تماشاگران تلویزیونی جذابیت و تازگی دارد. این مجموعه پلیسی اکنون به فصل نوزدهم رسیده و از شواهد امر چنین برمی‌آید که در آینده فصل‌های تازه آن هم تولید و پخش خواهد شد. از سال 1994 که اولین قسمت مجموعه از تلویزیون آلمان پخش شد، تا به حال 267 اپیزود آن تهیه و تولید شده است. به این ترتیب این اکشن پلیسی ماجراجویانه نه فقط یکی از ماندگارترین و پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی آلمان، که یکی از موفق‌ترین کارهای تلویزیونی کل جهان به حساب می‌آید.

/Media/Image/1392/11/28/635282399164063258.jpg

منتقدان تلویزیونی دلایل زیادی برای موفقیت کلان این مجموعه ارائه می‌کنند، اما مهم‌ترین نکته‌ای که عموم منتقدان در ارتباط با آن اتفاق‌نظر دارند،‌ این است که سازندگان آن با تلفیق درام و اکشن، محصولی ارائه کرده‌اند که در کنار حادثه‌سازی و ماجراجویی، از نظر عاطفی و احساسی هم تماشاگران خود را درگیر می‌کند. در حقیقت، بسیاری از مجموعه‌های موفق پلیسی فقط (یا بیشتر)‌ روی خلق حادثه و صحنه‌های هیجان‌انگیز تعقیب و گریز و تیراندازی تمرکز می‌کنند و از خلق صحنه‌‌های احساسی و عاطفی اجتناب می‌ورزند. بسیاری از تهیه‌کنندگان تلویزیونی فکر می‌کنند یک مجموعه پلیسی فقط باید اکشن باشد و درام در آن جایی ندارد، اما سازندگان هشدار برای کبری​ 11 از این قانون نانوشته پیروی نکردند و موفقیت بالای مجموعه‌شان را هم مدیون همین تکروی و روی برگرداندن از کلیشه‌های رایج هستند. البته این یک واقعیت است که آنها از کلیشه‌های رایج در گونه پلیسی تلویزیونی هم تبعیت کرده و از این کلیشه‌های نخ‌نما استفاده‌های خوب و بجایی کرده‌اند. نکته مهم و قابل ذکر دیگر در رابطه با مجموعه این است که صرفا حال و هوایی بومی و آلمانی ندارد و با گسترش حوزه قصه‌اش، به آن رنگ و بویی عمومی و بین‌المللی داده است. موفقیت بالای جهانی مجموعه را هم باید در همین ارتباط مورد بحث و بررسی قرار داد.

در کنار اهمیتی که بازیگران و شخصیت‌های قصه مجموعه دارند، ماشین‌ها هم نقش مهمی در ماجراجویی‌ها ایفا می‌کنند و به نوعی از شخصیت‌های اصلی قصه به حساب می‌آیند. برای مثال تعدادی از شخصیت‌های پلیس مجموعه (و ازجمله آتالای) ماشین‌های شیک و خوش‌رکابی در اختیار دارند که با آنها به‌صورت نامحسوس در داخل بزرگراه در حال رفت و آمد و انجام‌وظیفه هستند.

خط اصلی قصه هشدار برای کبری 11 شبیه خط داستانی بقیه مجموعه‌های پلیسی است که در کشورهای مختلف ساخته می‌شود، اما سازندگان مجموعه با بهره‌گیری از این قصه و حال و هوای کلاسیک، چیزهایی را به آن اضافه کرده‌اند که باعث وجه تمایز آن با مجموعه‌های مشابه شده است. گروه دونفره پلیس قصه مجموعه که در یک بزرگراه انجام‌وظیفه می‌کنند، بهانه‌ای برای نمایش و پیگیری داستان‌های مستقل و جذابی می‌شود که در هر اپیزود مجموعه، شخصیت‌ها و ماجراهای تازه‌ای را مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهد. این دو پلیس بزرگراه در قسمت‌های مختلف مجموعه با مسائل و ماجراهای گوناگونی روبه‌رو می‌شوند. این ماجراها هربار شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و مانع خستگی یا دلزدگی بیننده می‌شود. با وجود آن که دو شخصیت اصلی قصه مجموعه افراد ثابتی هستند، ولی در طول سال‌هایی که هشدار برای کبری 11 پخش شده ـ و با وقفه در فیلمبرداری فصل‌های تازه آن ـ بازیگران دو نقش اصلی آن تغییر کرده و جای خود را به افراد تازه‌ای داده‌اند. دلیل تعویض این دو بازیگر هم شامل چیزهای مختلفی می‌شود. از یک‌سو، برخی اوقات این بازیگران به میل خودشان از بازی و همکاری با مجموعه انصراف داده‌اند و از سوی دیگر، بعضی وقت‌ها تهیه‌کنندگان مجموعه احساس کرده‌اند بهتر است بازیگران تازه‌ای را جایگزین بازیگران قبلی کنند تا حال و هوای مجموعه عوض شده و رنگ و بوی تازه‌ای بگیرد. یکی از اتفاقات جالب توجه در این رابطه ـ که بسیار مورد توجه و بحث رسانه‌های گروهی آلمان و تماشاگران قرار گرفته ـ حضور اردوغان آتالای، بازیگر ترک‌تبار آلمانی در یکی از نقش‌های اصلی از سال 1996 به این سو است.

در کنار اهمیتی که بازیگران و شخصیت‌های قصه مجموعه دارند، ماشین‌ها هم نقش مهمی در ماجراجویی‌ها ایفا می‌کنند و به نوعی از شخصیت‌های اصلی قصه به حساب می‌آیند. برای مثال تعدادی از شخصیت‌های پلیس مجموعه (و ازجمله آتالای) ماشین‌های شیک و خوش‌رکابی در اختیار دارند که با آنها به‌صورت نامحسوس در داخل بزرگراه در حال رفت و آمد و انجام‌وظیفه هستند. این ماشین‌ها هم مثل شخصیت‌های اصلی قصه، گاهی اوقات صدمه می‌بینند یا دزدیده می‌شوند. یوهانس براندراپ و رینو استریکر در نقش فرانک استول و اینگو فیشر دو بازیگر اصلی مجموعه بودند که با شروع فصل اول آن، تماشاگران را شیفته کارها و ماجراجویی‌های خود کردند. فیشر در پایان فصل دوم همکاری‌اش را با مجموعه قطع کرد و جای خود را به اردوغان آتالای سپرد، اما بدلکاران مجموعه هم ـ که چهره‌هایشان دیده نمی‌شود ـ به اندازه بازیگران مجموعه اهمیت و شهرت دارند.

منتقدان آلمانی می‌گویند بخش بسیار مهمی از شهرت مجموعه، به‌دلیل بدلکاری‌های درخشان و بدیع آن است، در کنار این بدلکاری‌ها، در هر اپیزود مجموعه سکانس‌های هیجان‌انگیز برخورد وسایل نقلیه و نابودی آنها هم هست که بسیار حرفه‌ای و خوب کار شده است. هر قسمت مجموعه با تعریف آرام و تدریجی داستان خود به نقطه اوجی می‌رسد که تماشاچی منتظرش است و می‌خواهد شاهد صحنه تعقیب و گریزی باشد که به از بین رفتن ماشین‌ها می‌انجامد. سکانس‌های بدلکاری و برخورد ماشین‌های این مجموعه با فیلم‌های پرسروصدای اکشن سینمای هالیوود مقایسه می‌شود.

IMDB / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها