توصیه‌هایی برای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی

اعضای جدید خانواده: وایبر و واتس‌اپ و تانگو!

خانواده در گرداب وایبر

فناوری‌های جدید، زندگی امروز ما را آسان کرده است و بی‌تردید انسان‌های قرن بیست‌ویکم حتما از آدم‌های قرون گذشته خوشبخت ‌تر بوده‌اند که به چنین فناوری‌هایی دست یافته اند. کافی است اراده کنیم و در چشم برهم‌زدنی با خانواده‌هایمان از هزاران فرسنگ‌ دورتر ‌ صحبت کنیم و تصویرشان را ببینیم و با آنها گپ بزنیم. کافی است در طرفه‌العینی با دوستانمان در وایبر و واتس‌آپ و ... سخن بگوییم و از حال و روزشان باخبر شویم. ازدواج یا تولد فرزندشان را تبریک بگوییم، از خرید خانه و خودرویشان خوشحال و احتمالا از شنیدن مشکلاتشان دلگیر شویم.
کد خبر: ۷۱۴۶۲۱
خانواده در گرداب وایبر

جام جم سرا: همه اینها خوب است و امکاناتی است که ابزارهای جدید برای زندگی شیرین‌تر به ما ارزانی می‌کند اما همین فناوری‌های خوب همچون چاقویی دو لبه است که گاه به جان زندگی و خانواده‌مان می‌افتد.

امروز دسترسی سهل و آسان به ابزارهایی چون وایبر روی تلفن‌های همراه، نهاد خانواده را نشانه گرفته است و چون گردابی سهمگین ناخواسته ما را در خود می‌کشد.

بسیاری از زنان و مردان از طریق همین نرم‌افزارهای نوین به جای سخن گفتن با اعضای خانواده، با دوستان و آشنایان وایبری خود حرف می‌زنند و طلاق عاطفی آسمان زندگی آنها را ابری‌ کرده است.

چه بسیار زنان و مردانی که از همین طریق با آشنایی آسان و فوری و حتی تصادفی با غریبه‌ها ، هستی خانواده را نابود کرده و تن به خیانت و بی‌وفایی داده‌اند.

امروزه آسیب‌های ناشی ازفناوری‌های جدید موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده است. باور ندارید، کافی است سری به راهرو دادگاه‌های خانواده بزنید تا با خیل بی‌شمار افرادی مواجه شوید که به همین دلیل دادخواست جدایی داده‌اند.

خیانت، بی‌وفایی و طلاق عاطفی تنها مشکلات ناشی از این فناوری‌ها و عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیست. این ابزارها اعتیادآور است، همچون شیشه و کراک که وقتی به آن مبتلا شدیم، نمی‌توانیم براحتی از شرش خلاص شویم.

وایبر وقت و زمان را برایمان می‌کشد و ما لحظه‌ای چــشم می‌گــشاییم که به دلیل حضور بی‌حد و مرز و اعتیادگونه در وایبر و ... حتی فراموش کرده‌ایم احوال پدر و مادر بیمارمان را بپرسیم. باور کنید این واقعیت تلخ این روزهای بسیاری از ماست.

خیانت همسران، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی در قبال خانواده، حضور غریبه‌ها در حریم خصوصی زندگی، چشم و همچشمی، انتشار اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس که نگرانی و ترس را در جانمان می‌ریزد، دوست‌یابی‌های خطرناک نوجوانان، ازدواج‌های بی‌پایه و اساس و ... از آسیب‌هایی است که به دلیل نبود فرهنگ استفاده صحیح و قانونمندانه از ابزارهای جدید فناوری بر ما و خانواده وارد می‌شود.

ما هر هفته در ضمیمه خانوادگی چاردیواری یکی از این آسیب‌ها را واکاوی می‌کنیم و نسبت به آن هشدار می‌دهیم، این هفته به وایبر به عنوان سارق جدید زمان نگاهی افکنده‌ایم.

ضمن این که تاکید می‌کنیم این نوشتارها به‌معنای نفی همه امکانات مثبتی نیست که ابزارهای نوین ارتباطی به ما عرضه می‌کنند، همه این ابزارها خوب است، مشروط به این که ما از آنها خوب بهره بگیریم. گزارش «وایبر، سارق جدید زمان» را در ضمیمه این هفته چاردیواری بخوانیدو دیگر موضوعات را هفته‌های بعد دنبال کنید.

زهرا عرب - معاون سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۸
نكته سنج
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
جام جم عزیز لطفا ژست بی طرفی به خودت نگیر...!
اگر به دنبال نفی هزاران نكته مثبت این نرم افزار و نرم افزارهای مشابه نبودی،هیچ وقت تیتر ((خانواده در گرداب وایبر)) رو انتخاب نمیكردی.
چرا تیتر نزدی : ((عواقب فرهنگ غلط استفاده از تكنولوژی))...؟!
یا مثلا : ((لطفا فرهنگ داشته باشیم))...؟!
میخواین فیلترش كنین،فیلترش كنین بره دیگه،ما مردم عادی هم كه چیزی نمیگیم؛یعنی چیزی نمیتونیم بگیم؛این همه نرم افزار و سایت مفید و غیر مفید با همین دلایل فیلتر شد كسی حرفی زد...؟!
*
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
وقتی كه همه خواب بودیم . یه دزدی داشت قفل یه مغازه را می برید یكی از او پرسید چكار می كنی گفت دارم ساز میزنم گفت : پس چرا صداش نمیاد گفت صبح صداش در میاد . این راه كه می رویم به ناكجا آباد هست (تركستان) . بنری در خیابانی در شهری نصب شده بود كه روی آن نوشته بودند آیا با بودن این دیش های ماهوره در پشت بامها دعای ما به آسمان میرسد . برای وایبر باید چه بنویسیم . چرا برای هر فناوری نوینی كم كه می آوریم فورا پای خدا را وسط می كشیم . چرا ضعف و ناتوانی خود را به خدا ربط می دهیم .
میثم مرادی
United States
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
در پاسخ به خانم یا آقای نكته سنج می خوام بگم هیچ كس منكر خوبی وسایل ارتباطی جدید نیست ، اما اگرواقعا چشممان رو باز كنیم و جور دیگری به محیط اطرافمان نگاه كنیم .، چیزهایی می بینیم كه باورش برایمان سخت است. من یك كارمند هستم و در محیط كار شاهدم كه برخی همكارام با استفاده از همین وایبر چه روابط مسمومی پیدا كرده اند؛ از زن شوهر دار گرفته تا مرد زن دار و آدم های مجرد. فرض كنید وایبر را فیلتر كنند ، ابزار های جدید دیگری در راه است. مهم اینه كه ما وفرهنگ استفاده از این ابزارها رو داشته باشیم ...
تورج دادوند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
همانطور كه قبلا هم بعرض نویسندگان محترم رسانیدم ما باید به زندگی خوش بین باشیم و توهم توطئه نداشته باشیم . من از شهرستان برای كار هر هفته به تهران میآیم. همكارانم بهم وایبر را آموختند و با استفاده از وایبر مطالب خنده دار و جوك برای یكدیگر میفرستیم .سرگرمی آخر شب من و دو نفر از هم اتاقی هایم شده. ولی پول شارژ ایرانسل برای وصل شدن به شبكه اینترنت گران تمام می شود كلا میتوانم امتیاز مثبت بدم به وایبر . من آخر هفته ها كه میروم به خرم آباد صدها جوك دسته اول با خودم میبرم برای بچه های روستامان علی آباد و خیلی از هم روستاییمان دوست دارن پول جمع كنند تلفن همراه تاچ با سیستم عامل آندروید بخرند تا بتوانند در شبكه وایبر من برای آنها از تهران جوك بفرستم . و عكس خودم و همكارانم را از سر كار. خلاصه اگر من رییس وایبر را میشناختم برایش یك سوغات خوب كاكاوندی میفرستادم با هزینه خودم تا تشكر كنم از او به خاطر خوشحالی و سرور دادن بچه های روستای ما. من با فرمایشات خانم فلاحی كه دربالا بذل محبت نمودند، مخالفم البته با كمال احترام آنهم از نوع احترام تهرانی و خوب
س
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
سوال اینجاست كه واببر و امثالهم چه مدت است كه ابداع شده است.؟آیا به آمار طلاق در گدشته نگاه كرده ایید؟ چه قدر برای آموزش جامعه هزینه كرده ایم؟ جایگاه آموزش وقتی هزینه های سرسام آور زندكی، باعث می شود پدر و مادر برای تامین مخارچ هر دو برای مدت طولانی خارج از منزل باشند و هزینه فرزندان بیكار خود را یدهند و یا كودك خود را كه نیاز به مادر دارد به دست مهدهای كودك كه هیچ تحقیقی در مورد آموزش دهنده های انجا نشده است و حتی شب به علت خستگی كار در روز هیچ وقتی برای فرزندان گداشته نمی شود آموزش چه معنایی پیدا میكند و جای كانون گرم خانواده كجاست؟ شما مادر محترم چقدر وقت برای فرزند خود گداشته علیرغم تامین مالی؟ آدم بیكار و تربیت درست نشده همیشه یك راه برای ارتباط و ابسار گسیختگی پیدا می كند.یادمان نرود همان چافویی كه می تواند ابزار مرگ باشد همان ابزار وسیله بسیار خوب در امور زندكیست نگاه و نگرش استفاده كننده به این ابزار مهم است.عیب را باید در خود جستجو كرد نه در ابزار.
مهرداد سلوكی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
آقای محترم یعنی شما منظورتون اینه كه زن شوهر دار و مرد زن دار رو باید كرد تو شیشه ؟ حالا یه ارتباط وایبری هم داشته باشند خلاف شرع كه نیست. دست همدیگر رو كه لمس نكردند جرم شرعی رخ بده. اسلام هم وایبر رو حرام نكرده! كرده؟ شما یعنی كاسه داغتر از آش شدید؟ من فكر می كنم اگر حدود همه چیز رعایت بشه و بی جهت به هم برچسب ضد اسلامهی و ضد شرعی نزنیم دین گریزی هم ناپدید میشه. ولی با وجود افكاری مشابه افكار شما كه البته من نقد می كنم و مورد احترام منه، ما حالا حالا ها داریم كه بهم گیر بدیم تو این دور باطل!
سعید معصومی از تربت جام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
خانم عرب چه توپی انداختی وسط زمین خلق اله.
همه رو از خور و خواب انداختی.
نصفی مخالفند . نصفی موافق.
كلی عقده ها پشت وایبر صف كشیده. حرفهای دل حالا می خواد بجوشه.
میلاد ثبتی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
اگر وایبر باعث افزایش نرخ ازدواج و فرزنداوری بشه مطمئن باشید فیلتر كه هیچ جایزه هم برا نصبش میذارن تو اینترنت.

من هم دلواپس كاهش نسل این سرزمینم.
من هم دلواپسم.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
جانا سخنی از دل ما می گویی
یك مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
من دست نویسنده این مطلب رو می بوسم . این آفت واقعا در جان خانواده ها افتاده . من خودم یه جوون در خونه دارم كه از طریق همین وایبر لعنتی مشكلاتی برامون بوجود آورده و حالا سر از دادگاه در آوردیم . لطفا باز هم بنویسید و هشدار بدید به مردم
دكتر رواقی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
مشكل وایبر نیست ، مشكل بی اخلاقی و بی تعهدی زیادی است كه بین بسیاری از ما ریشه دوونده . مردانی كه تنوع طلبن و با نوشتن چند تا كلمه ركیك و جنسی خودشون رو ارضا می كنن و زنهایی كه سردی زندگیشون رو در ارتباط با مردان غریبه جستجو می كنند . خانم عرب عزیز ، مشكل رو در جای دیگری ریشه یابی كنید و بنویسید كه چه شده ما به اینجا رسیده ایم . قبول دارم حرف شما رو ، تكنولوژی زمینه این بی اخلاقی رو بیشتر فراهم كرده اما مشكل خود ما هستیم .... از ماست كه بر ماست
فرهیخته
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
چاردیواری رو چطوری می تونم از روی سایت شما ببینم ؟
ناهید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
من مطلب اون هفته شما رو در مورد دردسر عكس های وایبری در چاردیواری خوندم . داستان همون خانمی كه برای خرید میز و صندلی رفته بود و فروشنده از طریق وایبر عكس كالا رو اول براش فرستاده بود و بقیه ماجرا... . توصیه می كنم همه خانم ها این مطلب رو بخونند . لینكش رو براتون می ذارم كنار همین خبر هم هست .موفق باشید
http://sara.jamejamonline.ir/NewsPreview/1628837641980538608
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
این مطلب واقعیت زندگی امروز ماست و چاره ای هم نیست و كاری از ما ساخته نیست . خانم من همه وقتش رو تو فیس بوك و وایبر و .... می گذرونه و وقتی اعتراض می كنم می گه اینها دوستای منند ، تو تا كی می خوای امل باشی !دنیا عوض شده
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
ممنون از مطالب هشدار دهنده تون
mahmood
Netherlands
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
دایم میگوییداغتیادآور.آیابهترازموادمخدرنیست؟دولت اگرمیتواندودلش میسوزدخودش بصورت روزانه یاهفتگی پیامهایی مفیدبرای وایبری هاارسال كند.یك زمانی میگفتندتلفن ومزاحمت تلفنی باعث مشكلاتی مثل طلاق وغیره وغیره شده حالامیگن وایبر.بالاخره دروجودهركسی خداوندپیامبری نهادینه كرده.انشاالله ظرف حداكثریكی دوسال آینده حضرتش ظهورخواهندنمودوهمه چیزحل خواهدشد.
زری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
من و همسرم پس از 17 سال زندگی مشترك و داشتن دو فرزند به همین دلیل از هم جدا شدیم . او از همین طریق با زنی آشنا شد و زندگی خودش و من رو از هم پاشید و من ماندم و دو فرزند نوجوان و یك دنیا سرخوردگی و اون هم رفت پی عشق و كارش......
مهدی جهانگیری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
مطلب جالبی بود.
این از واقعیات زندگی روزمره ی ماست كه باید از تكنولوژی های روز دنیا استفاده كنیم و كار كردن باهاشون رو بلد باشیم
اما ای كاش قبل از ورود این مسائل به جامعه ایرانی فرهنگ مصرفشون آموزش داده بشه .
همونطور كه خودتونم اشاره كردید اینها مثل (( شمشیر یا چاقوی دودم )) هستن هم میتونن آسیب برسونن و هم مفید باشن.
مهم اون شخص استفاده كنندست.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
كلمه گرداب رو خوب انتخاب كردید . واقعا مثل گرداب آدم رو می بلع
hadi
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
هرچیزی میشه استفاده خوب و بد ازش كرد دست خود آدم هاست
مگه با چاقو نمیشه آدم كشت با همون چاقو هم میشه جراحی كرد و آدم ها رو نجات داد پس بیان همه چاقو ها رو جمع كنن چون ممكنه كسی آدم بكشه؟!!
حرف منطقی بزنید لطفا
وایبر بد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
نامزدم میگه پول بده تا گوشی هوشمندش رو شارژ كنه تا بتونه از وایبر و واتس آپ استفاده كنه! میگم بَده ، فكر میكنه كه نمیخوام گوشیش رو شارژ كنم و از دستم ناراحت هم میشه. خدا رو شكر نرم افزار لاین رو به دلیل مزاحمت هایی كه داشت از گوشیش پاك كرد. اما از عاقبت واتس آپ و وایبر میترسم، خدا به خیر كنه. میترسی یه كم ابهت نشون بدی كه سریع صحبت از مهریه میكنن و دادگاه و طلاق و از این حرف ها . الان به بعضی از این زنهای بی منطق نمیشه گفت بالای چشت ابروست.....
ظ
United States
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
۰
۰
وای وای وایبر
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
۰
۰
مشكل تكنولوژی نیست
مشكل اخلاقیات است كه كمرنگ شده
به بعضی اداره ها یا ارگانها سر میزنی یا بایستی پارتی داشته باشی ویا رشوه میخوان تا كارت انجام بشه وگرنه امروز برو بعدا بیا (حتی در سرد خانه بیمارستان و...)
جوان جایی را برای تفریح نداشته باشه معلومه دیگه
بیشتر فشار روانی است كه به جوانان فشار میاره
تمام هم وغم والدین شده تامین مالی زندگی خانواده دیگه وقتی برای فرزندان نمی مونه
پس تكنولوژی بد نیست وگر نه شما بایستی حتی تلفن همراه رو منع كنید حتی چاقوی آشپزخانه ها رو چون با اون میشه آدم كشت
مواد غذایی و مسكن مردم تامین باشه ملت از این سر در گمی در میان (دست واسطه ها كوتاه بشه)
وایبر كه هیچی خود شیطان هم هیچ غلطی نمیكنه.............................
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۰
۰
نمیدونم این چه گیری دادین به این وایبر همه چی واسه ما ایرانی ها انقد پر سر صدا میشه عصر عصر فناوری ما یعنی باید عقب بیفتیم از جوامع دیگر؟؟ تا كی باید همه به ما به چشم جهان سومی بما نگاه كنند؟؟؟ اخه این چه عقایدیه این چه تیتریه در گرداب وایبر!!!!!بابا فرهنگ رو ببرین بالا جنبه درست استفاده كردن داشته باشین ، وایبرم فیلتر بشه راههای دیگه ای پیدا میكنند نگران نباشین ....میگم تیتر بعدی تون رو بزنین مثلا در گرداب موبایل!!!! میخواین كلا همه چی جمع كنین فیلتر كنین مثل قدیم ندیما با كبوتر نامه بر استفاده داشته باشیم !!!!
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۰
۰
نكته ای كه من می خوام بگم اینه كه تشكیل گروه دادن در وابر خیلی خطرناكه . وقتی تشكیل گروه می دیم یعنی اینكه اجازه دادیم غریبه ها وارد زندگیمون بشن و از حرفهایی كه به هم می زنیم سر در بیارن. من خودم همین مشكل رو پیدا كردم . دوستان و آشنایان از همین طریق متوجه اختلاف من و همسرم شدند و كار بیخ پیدا كرد
vahid
United States
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
همه این ابزارها خوب است، مشروط به این كه ما از آنها خوب بهره بگیریم.
فائزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
۰
۰
ممنون از نوشته های خانم عرب.واقعا سخناتون بی ربط نیست.منم با شوهرم این مشكل و داریم.اكثر افراد جامعه فرهنگ استفاذه ازش رو ندارن
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
۰
۰
چرا رسانه ها و بخصوص تلویزیون در این باره فرهنگ سازی نمی كنند. وایبر وسیله است ، ما باید آدم باشیم
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها