پرورش قارچ در پوشک

محققان دانشگاه «آزکاپوتزالکو» واقع در مکزیک، روشی را برای به کارگیری پوشک های مصرف شده به منظور پرورش قارچ ابداع کردند.
کد خبر: ۷۱۳۲۶۱
پرورش قارچ در پوشک

محققان دانشگاه آزکاپوتزالکو راهکاری را اریه کردند که یک کاربرد مناسب برای پوشک های مصرف شده در اختیار قرار می دهد. برای این منظور، محققان تنها از پوشک هایی استفاده می کنند که کودک در آن ادرار کرده است.

این پوشک ها ابتدا درون دستگاه اتوکلاو قرار گرفته و استریل می شوند سپس پوشک را با مخلوطی از تفاله انگور، قهوه، تاج آناناس و سایر مواد پر می کنند و پس از آن هاگ قارچ را که روی گندم یا ذرت رشد کرده است، درون این مخلوط قرار می دهند و پوشک را درون یک کیسه پلاستیکی می گذارند.

این پوشک ها به مدت دو تا سه هفته در یک محیط تاریک با دما و رطوبت کنترل شده قرار می گیرند.

قارچ ها به مدت 2.5 تا سه ماه از سلولز به کار رفته در پوشک تغذیه می کنند و در این مدت حجم و وزن پوشک تا 80 درصد کاهش می یابد. برای مثال اگر در یک کیلوگرم پوشک قارچ کشت شود، در پایان سه ماه تنها 200 گرم پوشک و 300 گرم قارچ خواهیم داشت.

محققان با انجام آزمایشات متعدد از سلامت این قارچ ها و عدم وجود سموم و آلاینده های زیستی و همچنین ارگانیسم های آلوده در آن ها اطمینان حاصل کردند.

با وجود این که از نظر بسیاری، دور انداختن پوشک حاوی فضولات انسان موجب انتشار آلودگی در محیط می شود، رها شدن از شر پوشک های یک بار مصرف که با استفاده از مواد غیر قابل بازیافت مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید می شوند، چالش جدی تری برای محیط زیست محسوب می شود اما به نظر می رسد مواد پلاستیکی مورد استفاده در پوشک ها، به واسطه فراهم کردن فضای کافی، در رشد مناسب قارچ ها موثر هستند.

بر اساس تحقیقات اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، هر کودک تا به رشد کافی برسد به طور متوسط 8000 پوشک مصرف می کند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها