منابع طبیعی کشور خاکستر می‌شود، اما برخی مسئولان به‌جای پی بردن به اشتباه و تغییر مدیریت خود فقط به فکر بازی با آمار هستند تا عملکرد خود را مثبت نشان دهند.
کد خبر: ۷۱۱۵۳۸
بازی با آمار چاره کار جنگل نیست

برای نمونه روز گذشته خبرگزاری مهر از قول رئیس سازمان جنگل‌ها درباره آتش‌سوزی جنگل‌های کشور آماری را منتشر کرد که با اظهارنظر‌های پیشین مسئولان این سازمان همخوانی ندارد؛ رئیس سازمان جنگل‌ها گفته تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است، اما مساحت مناطقی از عرصه‌های طبیعی که امسال تاکنون دچار حریق شده‌اند 5976 هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که برابر 7047هکتار بوده، 18 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این درحالی است که مدتی قبل قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به جام‌جم گفته بود آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد بیشتر شده است.

از مقایسه این دو آمار می‌توان نتیجه گرفت در اظهار نظر مسئولان این سازمان در باره آمار آتش‌سوزی جنگل‌های کشور تناقض جدی وجود دارد. افزون بر این باید تاکید کرد دسترسی نداشتن به آمار صحیح یکی از مشکلاتی است که سبب شده منابع طبیعی کشور با مشکلاتی مانند مهار نشدن بموقع آتش‌سوزی و گسترش بی‌رویه آفات و بیماری‌ها رو‌به‌رو شود.

علاوه بر این رئیس جامعه جنگلبانی کشور نیز همیشه گله داشته و دارد که مسئولان سازمان جنگل‌ها آمار دقیقی نسبت به وضع جنگل‌های کشور ارائه نمی‌دهند. این درحالی است که کارشناسان با این اطلاعات می‌توانند راه‌حل مناسبی برای مهار مشکلات پیدا کنند.

البته نباید نادیده گرفت که سازمان جنگل‌ها همواره با کمبود اعتبار و تجهیزات مواجه بوده است، اما این سازمان برای رفع این مشکلات تاکنون قدم‌های جدی برنداشته و فقط به بیان مشکلات بسنده کرده است، برای نمونه این سازمان برای آموزش نیروهای خود تلاش نمی‌کند به همین علت عملکرد ضعیف برخی افراد در این سازمان سبب شده زحمات افرادی که برای حفظ جنگل‌ها از جان مایه می‌گذارند نیز نادیده گرفته شده و زیر سوال برود.

بنابراین می‌توان گفت اراده قوی‌ای برای رفع مشکلات جنگل‌های کشور در این سازمان وجود ندارد، چون اگر غیر از این بود مسئولان این سازمان دست‌کم در ارائه آمار، شفاف‌تر عمل می‌کردند.

مهدی آیینی ‌‌- ‌‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها