هفته، هفته دولت است؛ دولت هم به میمنت هفته‌ای که به نامش زده‌اند، خوان کرم گسترده و فردا که روز کارمند نام گرفته، بازدید از موزه‌ها را برای عام و خاص رایگان اعلام کرده است.
کد خبر: ۷۰۹۴۲۰
مجانی موزه‌گردی کنید

باید قدردان سازمان میراث فرهنگی بود که چنین طرحی درانداخته؛ اما چگونه می‌توان انتظار داشت موزه‌هایی که روز تعطیلش جز چند گردشگر خارجی، کسی خلوتشان را به هم نمی‌زند، در روز کاری، مشتاقان فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم، فارغ از مشکلات زندگی، فوج فوج برای بازدیدشان هجوم آورند؟ می‌گویند در ناامیدی بسی امید است.

بالاخره در روز «سلام سینما» هم که سینماها رایگان شد، دیدیم چه هجومی برای دیدن فیلم رخ داد ما هم با توجه به این تجربه، تصور می‌کنیم مردم فرهنگ‌دوست ما این فرصت را غنیمت می‌شمرند و دست خانواده را گرفته، دسته‌دسته برای بازدید از موزه‌ها راهی کوی و برزن شوند.

برای این‌که در خیابان‌ها مردم سرگردان نشوند، دیدن چند موزه را در شهر تهران به آنها پیشنهاد می‌کنیم. موزه ملی می‌تواند مقصد نخست باشد. درباره این موزه صرفا به ذکر نشانی‌اش اکتفا می‌کنیم زیرا می‌گویند «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان 30 ‌تیر.

اگر موزه ملی را دیده‌اید، در همان حوالی موزه کاخ گلستان قرار دارد، یادگاری به جای‌مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران.

اگر برخی بهانه‌شان ترافیک است و در شمال شهر به سر می‌برند، مجموعه سعدآباد، کاخ و موزه نیاوران، موزه رضا عباسی و موزه سینمای ایران را برای بازدید به آنها پیشنهاد می‌کنیم.

موزه سینمای ایران که در باغ فردوس قرار گرفته، از دیگر موزه‌های جذاب شهر است. در آنجا می‌توان تاریخ سینمای ایران را ورق زد.

موزه تاریخ (تماشاگه تاریخ) واقع در خیابان ولی‌عصر، بالاتر از بلوار میرداماد نیز به نمایش آثار تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و... است‌.

موزه فرش تهران، موزه صلح در پارک شهر، باغ ‌موزه قصر که نخستین زندان متمرکز تهران به‌شمار می‌آید، موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه جواهرات ملی، موزه پست و تلگراف (ارتباطات) و... از دیگر موزه‌های معروف شهر تهران است که بازدید از آنها می‌تواند فردا لحظات خوشی را برای شما رقم بزند.

کمیل انتظاری ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها