
برنامه نردبان که به نمایش و بررسی آثار مستندسازان غیرحرفهای و نیمهحرفهای اختصاص دارد و به نوعی یک کارگاه آموزش مستندسازی محسوب میشود، هر سال جشنوارهای از ساختههای مخاطبان خود برگزار میکند و به برترینهای دورشته عکس و فیلم مستند جوایزی اهدا میکند.
برای غیرحرفهایها
دومین جشنواره فیلم و عکس آماتور و نیمه حرفهای نردبان با حضور پیشکسوتان مستندساز، استادان حوزه مستند و هیات داوران این جشنواره شامل محمد عارف، حمید سهیلی، احمد ظریفرفتار، جمال اسکویی و کامبیز باقری در کنار مدیران شبکه مستند و با حضور رضا پورحسین برگزار شد. در این جشنواره از ده عکاس و 23 مستندساز برتر قدردانی شد.
به گفته الهام عادلی، تهیهکننده برنامه نردبان و طراح جشنواره، در دومین جشنواره فیلم و عکس نردبان 160 فیلم مستند و 1500 عکس از سراسر کشور به مرحله داوری راه پیدا کردند.
آثار رسیده در هیات داوری مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت آثار برگزیده معرفی شدند. در میان مستندسازان شرکتکننده در این جشنواره، بنیامین مهرپویان کودک شش سالهای که بازدید از موزه حیاتوحش دارآباد را در قالب مستند ارائه کرده بود نیز حضور داشت.
حمید ابراهیمی، مستندساز و دبیر دومین جشنواره فیلم و عکس مستند نردبان درباره آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: مهمترین ویژگی جشنواره نردبان، غیرحرفهای بودن آن است و از اینرو در هیات داوران باید به تعریف مشخصی از حرفهای و غیرحرفهای بودن دست پیدا میکردیم. بعد از بررسی همه جوانب و بحث و گفتوگو به این نتیجه رسیدیم، فیلمهایی که با امکانات زیاد و سنگین تولید میشوند، آثاری که تهیهکننده دولتی دارند یا برای مراکز سیمای استانها ساخته میشوند، از گروه شرکتکنندگان این جشنواره خارج کنیم و جشنواره را به کسانی اختصاص بدهیم که با امکانات و هزینه شخصی و برای خودشان فیلم ساختهاند. این مستندساز تاثیر برنامه نردبان در مستندهای جشنواره را در مقایسه با اولین دوره آن بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره بسیار قابل توجه است و میتوان گفت بسیاری از این مستندها قابل عرضه در جشنوارههای حرفهای هستند.
محمد عارف، مستندساز پیشکسوت و عضو هیات داوری در دومین جشنواره فیلم و عکس مستند نردبان، محتوا، تکنیک و مردم را سه مولفه مهم در مستندسازی دانست و از مستندسازان حاضر در مراسم خواست که در ساخت آثارشان به هر سه مولفه توجه داشته باشند. این مستندساز پیشکسوت ضعف در پژوهش، ایرادهای نگارشی و شتاب در روند تولید را از کاستیهایی دانست که باعث شد برخی آثار مورد توجه هیات داوران قرار نگیرد.
وی مستندسازان علاقهمند به حضور در این عرصه را به رعایت این موارد توصیه کرد.
غیرحرفهایهای کاربلد
در دومین جشنواره فیلم و عکس مستند فیلم 18 پله زندگی به کارگردانی آرمان قلیپور و موزه دارآباد ساخته بنیامین مهرپویان به نمایش درآمد.
رضا پورحسین، مدیر شبکه مستند، ضمن اشاره به موفقیتهای برنامه نردبان در شبکه مستند و جلبنظر مستندسازان و مستند دوستان، هدف برنامه نردبان و جشنواره فیلم و عکس مستند را کشف و هدایت استعدادهایی دانست که هرگز زمینه بروز و ظهور یا مدیریت و حمایت از آنها فراهم نبوده است. وی اظهار امیدواری کرد در آینده نهچندان دور شرکت کنندگان در جشنواره مستند به مستندسازان مطرح و توانمندی بدل شوند که جوایز جشنوارههای داخلی و خارجی را از آن خود کنند.
مدیر شبکه مستند گفت: دوست داریم مردم در کنار شبکه مستند باشند و نظراتشان را با ما در میان بگذارند، زیرا این شبکه بهعنوان یک مرکز مهم مستندسازی سعی در تعامل با مردم و علاقهمندان به مستندسازی دارد و تا آنجا که در توان شبکه باشد هم به لحاظ معنوی و هم مادی از علاقهمندان به مستندسازی و استعدادهای جوان حمایت خواهیم کرد.
پورحسین در پایان از مستندسازان جوان خواست که به تحقیق و پژوهش در زمینه مستندسازی توجه بیشتری داشته باشند و توضیح داد: منظور از تحقیق صرفا پژوهش کتابخانهای نیست. معتقدم ما در زمینه پژوهش میدانی بخصوص برای کشف موضوعات بکر کاستیهایی داریم.
وی تاکید کرد: مثلا از مستند اجتماعی صرفا تکدیگری، کودکان کار و موشهای خیابانی به ذهنمان میرسد و کمتر فکر میکنیم که ممکن است بشود مانند مستند «اگر عزت به قهوهخانه نیاید» سراغ موضوعی مانند نبودن یک قهوهچی و تاثیر آن در یک دهکده رفت و فیلم شایستهای ساخت.
در جشنواره فیلم و عکس مستند نردبان، خالقان بهترین عکسهای مستند، سازندگان بهترین فیلمهای تحسینشده و فیلمهای ممتاز تجلیل شد.
برگزیدگان فیلم و عکس
جایزه بهترین فیلم ممتاز به احسان شادمانی برای فیلم مستند «نه نو»، جایزه دومین فیلم ممتاز به فاطمه حیدری برای فیلم «سروا» و همچنین جایزه سومین فیلم ممتاز به دلاور دوستانیان برای ساخت مستند «پرواز و مورچهها» اهدا شد.
فیلمهای «هجده پله زندگی» ساخته آرمان قلی پور، «ماجرای ربوده شدن پدرم» ساخته علی زارعی، «در امتداد کوچه» ساخته فیروزه پرگاریان، «کارگاه بینشان» اثری از سیدمحمد رودباریزاده، «تا آفتاب» به کارگردانی حسین پوراسماعیل، «من نگهدار جمالی هستم» ساخته شهربانو ثابت و «قایق اژدها» ساخته طنین احمد به عنوان مستند ممتاز برگزیده مورد تجلیل قرار گرفتند و لوح تقدیر جشنواره را از آن خود کردند.
همچنین از مستندهای «دستان بینا» ساخته احسان تندگام، «همدرد» ساخته بهزاد وزیرینسب، «قلبم برای مجردها میسوزد» به کارگردانی علی زارعی، «ذکر آسمانی» ساخته حمید اسحاقیانپور و احمد بندلیزاده، مستند «الماس و شیشه» فیلمی از داریوش کرمیار، «آلوپسی» به کارگردانی احمدرضا کبریتیکرمانی، «موزه دارآباد» ساخته بنیامین مهرپویان، «غار کلمان کره» ساخته یزدان عربی، «ظهر عاشقی» از حمید اسحاقیانپور، «روستای ساری یار قام» ساخته بهنام مهرداد، «یکصدم ثانیه» به کارگردانی دلاور دوستانیان، «آشنای غریب» ساخته حمید اسحاقیانپور و احمد بندلیزاده و «حس زندگی» به کارگردانی داوود راکیپور نیز در این جشنواره تجلیل شد. در بخش عکس مستند نیز جایزه بهترین عکس به کتایون فرمان رسید. فاطمه سیدی نفر دوم شناخته شد و رضا رادپور نیز جایزه سوم بخش عکس مستند را از آن خود کرد. همچنین کیومرث سرشار، علیرضا لشگری، امیر جلیلی، عباس محمودی، فروغ نظری، ابوالفضل عسگری و ملیکا ملکی نیز در بخش عکس مستند مورد تجلیل قرار گرفتند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان