8000 واژه بیگانه در کتاب‌های درسی

یک عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی از وجود 8000 واژه بیگانه در کتاب‌های درسی سخن می‌گوید؛ او که خود دستی هم در تألیف کتاب‌های درسی دارد، این سوال را مطرح می‌کند که در این شرایط کتاب‌ درسی چطور می‌تواند مروج زبان فارسی باشد.
کد خبر: ۷۰۹۱۸۹
8000 واژه بیگانه در کتاب‌های درسی

حسن ذوالفقاری که ادب فارسی و مولف کتاب‌های درسی است، در این رابطه به مهر گفت: به دلایل متعدد فرهنگی از جمله گرانی کتاب، توزیع بد و افت صنعت نشر و وجود رسانه‌های جایگزین مثل تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، کتاب درسی، مهم‌ترین کتابی است که در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این‌که هر دانش‌‍آموز به طور متوسط، 2000 صفحه کتاب می‌خواند گفت: این مساله، رسالت مولفان کتاب‌های درسی را سنگین‌تر می‌کند؛ چون باید مطالب کتاب به‌گونه‌ای باشد که در درجه نخست، تفکر منطقی را به کودکان آموزش دهد.

گردآورنده «فرهنگ جامع ضرب‌المثل‌های فارسی» با بیان این‌که یکی از وظایف مولفان کتاب‌های درسی، درست نویسی است، اظهار کرد: من و همکارانم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بررسی کتاب‌های درسی پرداخته و به 8000 واژه بیگانه برخوردیم. پس ما چگونه می‌توانیم مروج زبان فارسی باشیم؟ از سوی دیگر خود مولفان، اصول درست نویسی را نمی‌دانند و نه فقط نمی‌توانند درست نوشتن را به دانش‌آموزان یاد دهند که پدر و مادرهایی که، خواه ناخواه با کتاب‌های درسی در ارتباطند نیز با زبان و نوشتاری آشنا می‌شوند که اشتباه است.

به گفته ذوالفقاری، آموزش و پرورش، بهترین نهاد پالایش‌دهنده زبان فارسی است و فرهنگستان زبان هرگز نمی‌تواند با این سازمان برابری کند، اما نظام آموزشی، نوع کلاس‌داری، نگاه فرهنگی حاکم بر این وزارتخانه و بسیاری مسائل دیگر این مجال را به دانش‌آموزان نمی‌دهد تا زبان فارسی را به درستی فرا بگیرند.

گردآورنده «منظومه‌های عاشقانه زبان فارسی» با اشاره به ضرورت تمرکززدایی از آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید سیاستگذاری‌های کلی را انجام دهد و باقی کارها را به بخش خصوصی بسپارد تا رقابت ایجاد شود. یک مولف نمی‌تواند برای 13 میلیون دانش‌آموز تعیین تکلیف کند. اگر کتاب‌ درسی، خوب نوشته و تصویرگری شود می‌تواند لذت مطالعه را به بچه‌ها بچشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها