10 تیر، آغاز عملیات کربلای یک برای آزادی سازی مهران

امروز 10 تیر 1393 خورشیدی برابر با 3 رمضان 1435 هجری و 1 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۰۷۳۷
10 تیر، آغاز عملیات کربلای یک برای آزادی سازی مهران

هجری شمسی

10 تیر 1299

کابینه دوم میرزاحسن‌خان‌پیرنیا ـ مشیرالدوله ـ تشکیل شد. این کابینه تا 4 آبان 1299 دائر بود.

10 تیر 1320

وزیر مختار انگلیس در تهران در دیدار با علی منصور نخست‌وزیر از او خواست تا فوراً اقدام به اخراج چهار پنجم آلمانی‌های شاغل در ایران کند.

10 تیر 1332

طرح عملیات براندازی دولت دکتر محمد مصدق با نام عملیات « آژاکس » به تصویب نهایی وزارتخانه های امور خارجه آمریکا و انگلیس رسید .

10 تیر 1347

ایران معاهده عدم تکثیر تسلیحات هسته ای (ان پی تی) رادر اولین روز امضا کرد .

10 تیر 1348

امام موسی صدر به عنوان اولین رئیس‌ مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد.

10 تیر 1353

ایران و امریکا قرار داد اتمی امضا کردند. به موجب این پیمان، امریکا متعهد شد تا مدت 10 سال وسایل لازم برای غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار ایران قرار دهد.

10 تیر 1365

عملیات کربلای یک با هدف آزاد سازی شهر مهران، در محدوده‌ای به وسعت 3000 کیلومتر مربع آغاز شد.

10 تیر 1367

روابط دیپلماتیک مجدد میان ایران و فرانسه، با مبادله سفیر میان دو کشور برقرار شد این روابط در 26 تیر 1366 در جریان بحران موسوم به «جنگ سفارتخانه‌ها» قطع شده بود.

هجری قمری

3 رمضان 65

مروان بن حکم بانی سلسله‏ مروانی بنی ‏امیه درگذشت. وی در سال دوم هجری متولد شد. پدرش لعن شده‏ پیامبر اسلام بود که او را از مدینه اخراج کرد. در زمان عثمان به دربار راه یافت و به خلیفه بسیار نزدیک شد. او پس از مرگ معاویه دوم به خلافت رسید و دولت اموی در خاندان آل مروان جریان یافت. مدت خلافت وی در حدود 10 ماه به طول انجامید. مروان همسر یزید را به زنی گرفت و به دست او هم کشته شد، زیرا به یزید توهین کرده بود. مروان یکی از دشمنان سرسخت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می‏ رود که ظلم فراوانی به این خاندان روا داشت.

3 رمضان 413

شیخ مفید فقیه و متکلم مسلمان درگذشت. ابوعبداللَّه، محمد بن محمد بن نُعمان معروف به شیخ مفید، عالم نامی، از مراجع شیعه، فقیه، متکلم، متوفی و مدفون در بغداد، در یازده ذیقعده سال 336 ق در روستایی در ده فرسنگی شمال بغداد به دنیا آمد. شیخ مفید در مکتب ابن قولِوِیه و شیخ صدوق و ابوغالب رازی و ابن جنید کسب علم نمود. از جمله شاگردان وی، سیدرضی و سیدمرتضی، شیخ طوسی، ابوالفتح کَراجَکی و نجاشی بوده‏اند. او از پایه گذاران علم کلام و اصول فقه استدلالی و منطقی به شمار می‏رود. تلاش علمی این عالم ربانی تا آن اندازه وسیع و گسترده بود که دانشمندان اهل‏تسنن به او لقب مفید دادند. آثار وی عبارتند از: الارشاد، الاختِصاص، امامَت امیرالمؤمنین و کشفُ السَّرائر.

میلادی

1 جولای 1798

سپاهیان فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت به مصر حمله کرد. در فاصله سال‏های 1796 تا 1799م، ناپلئون بُناپارت به عنوان یکی از فرماندهان ارشد ارتش فرانسه با کسب پیروزی‏های پی‏درپی در جنگ با دشمنان رژیم جدید و توسعه قلمرو حکومت فرانسه، محبوبیت زیادی در میان مردم فرانسه به دست آورد. آخرین عملیات بزرگ نظامی او قبل از به دست گرفتن قدرت، لشکرکشی به مصر بود. ناپلئون در بهار سال 1798م، در راس 38 هزار سرباز فرانسوی با 330 کشتی و ناو به طرف مصر حرکت کرد. هدف اصلی او از این لشکرکشی، قطع ارتباط انگلیس با مستعمره ‏اش یعنی هندوستان بود. نیروهای فرانسه در روز اول ژوئیه سال 1798م در سواحل مصر پیاده شدند و فردای همان روز اسکندریه را به تصرف خود درآوردند. در پی آن، قاهره نیز در 23 ژوئیه به تصرف فرانسویان درآمد. در حالی که ناپلئون مشغول ایجاد یک ستاد فرماندهی در نزدیکی اهرام مصر بود، با نیروهای انگلیسی درگیر شد که بر اثر غافل‏گیری، قسمت اعظم ناوگان جنگی خود را از دست داد. ناپلئون در باقی‏مانده سال 1798 و نیمه اول سال 1799م، به توسعه متصرفات خود در مصر و سواحل شرقی مدیترانه ادامه داد و تا سوریه پیش رفت، ولی با از دست دادن قسمت زیادی از نیروی دریایی خود عملا در محاصره ناوگان جنگی انگلیس، قرار گرفت. از آن طرف، حکومت هیأت مدیره در پاریس هم که غرق در فساد و گرفتاری‏های داخلی خود بود، نمی‏توانست کمکی به ناپلئون برساند. ناپلئون سرانجام تصمیم گرفت به فرانسه باز گردد تا اینکه در اواخر ماه اوت سال 1799م، پس از شکستن خط محاصره ناوگان جنگی انگلیس راهی فرانسه شد و بدون کسب نتیجه مهمی، دست از این جنگ کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها