کریس رونالدو با تاکسی به خانه رفت!

لشکر شکست خورده به پرتغال رسید/تصاویر

بسیاری از ستاره‌های تیم‌های مختلف در جام‌جهانی از امروز خود را آماده ماه مبارک رمضان کرده‌اند، آنها که می‌توانند میان مذهب و تعهد فوتبالی‌شان تعادلی برقرار کنند.
کد خبر: ۶۸۹۵۸۵
عطر رمضان در برزیل پیچید

به گزارش جام جم ورزشی، ماه رمضان پس از سال 1986 باردیگر با جام‌جهانی همزمان شده است و بازیکنان مسلمان طی آن آیین و رسوم مذهبی خود را به‌اجرا درمی‌آورند. البته در حالی که از شب گذشته مرحله حذفی مسابقات آغاز شده، اما تعداد زیادی از کشورهای مسلمان در جام باقی نماندند و تعداد ستاره‌های مسلمان به‌مراتب کمتر شده‌اند. بوسنی، ساحل عاج، کامرون و ایران از جمله اصلی‌ترین کشورهای مسلمان حذف شده رقابت‌ها هستند و البته نیجریه که در کنار این کشورها یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان است، توانسته به دور بعد راه پیدا کند. با این حال چند بازیکن تیم فرانسه از جمله کریم بنزما که یکی از بهترین‌های دور اول مسابقات بوده، مسلمان است و می‌خواهد به وظایف دینی‌اش در طول جام‌جهانی هم پایبند باشد. مامدو ساخود مدافع لیورپول، باکاری سانیا مدافع منچسترسیتی و موسی سیسوکو بازیکن نیوکاسل دیگر بازیکنان مسلمان این تیم هستند. از میان بازیکنان ساحل عاج که تیمشان در مرحله گروهی کنار رفت، برادران توره، جروینیو و چیک تیوته مسلمان هستند و موسی دمبله و مروان فلینی از بلژیک هم مسلمان هستند.

در سوئیس که تیمش با آرژانتین روبه‌رو می‌شود، ژردان شقیری و در آلمان سامی خدیرا و مسوت اوزیل، پیرو دین اسلام هستند. البته این بازیکنان برای روزه گرفتن شرایط آسان‌تری در مقایسه با ساعت طلوع و غروب آفتاب در انگلستان دارند. در ریو دوژانیرو طول روز فقط 11 ساعت است، اما در انگلستان این مقدار به 17 ساعت نیز می‌رسد. این بازیکنان هر یک شرایط خاص خود را دارند و ممکن است با توجه به تغییرات آب و هوایی برزیل و گرما نتوانند در طول فشار تمرینات روزه بگیرند.11 ساعت بدون غذا و آب و با رطوبت و گرمای شدید، نیازمند داشتن برنامه‌ای برای رژیم غذایی مناسب در این مدت است تا کیفیت عملکرد بازیکنان در زمین مسابقه نیز کاهش نیابد. در بین 16 تیم مرحله نهایی سوئیس، فرانسه، آلمان و بلژیک بازیکنان مسلمان دارند که از امشب کار خود را آغاز می‌کنند. آنها که تصمیم دارند در طول بازی‌ها روزه‌های خود را هم بگیرند باید در تمرینات به گونه‌ای کار کنند که بدنشان در طول مسابقات، آمادگی کافی داشته باشد.

کولو توره: رمضان انسان را قوی‌تر می‌کند

مدافع تیم لیورپول اگرچه تیمش از مرحله گروهی نتوانست خودش را بالا بکشد، اما این تاثیری روی روزه گرفتن او ندارد و در بازگشت به کشورش رسوم مذهبی‌اش را اجرا می‌کند. او می‌گوید ماه رمضان نیازمند یک نظم بیش از اندازه است و دلیلی نمی‌بیند که در این ماه روزه‌‌هایش را نگیرد. توره مدعی است: «روزه حتی انسان را قوی‌تر هم می‌کند. شما بی‌شک به یک نظم نیاز دارید. برای من پنج روز اول دشوار است، اما پس از آن بدن خودش را با شرایط تطبیق می‌دهد و واقعا حس خوبی به آدم دست می‌دهد. در همه سال‌هایی که فوتبال بازی کرده‌ام، روزه‌هایم را هم گرفته‌ام. این خیلی مهم است که شما خوب غذا بخورید و البته غذای خوب بخورید چراکه به این ترتیب وزن از دست رفته خود را با غذای کمتری که می‌خورید،‌ به‌دست می‌آورید. بدن نیاز دارد به اندازه کافی هم نوشیدنی بخورید و باید بدانید چه کاری انجام ‌دهید چراکه بدن شما خیلی چیزها را از دست می‌دهد. در باشگاه به همراه دکتر تیم ما روی این مسائل کار می‌کردیم. آنها به من چیزهایی می‌دادند که کمک می‌کرد حس بهتری داشته باشم.»

فیفا و ماه رمضان

ژیری دووراک، پزشک رسمی فیفا می‌گوید: «همزمانی ماه رمضان و جام‌جهانی نباید روی شرایط فیزیکی بازیکنان تاثیر بگذارد و آنها را آزار دهد. ما روی عملکرد بازیکنان در ماه رمضان مطالعات گسترده‌ای داشته و به این نتیجه رسیده‌ایم که ماه رمضان عملکرد فیزیکی بازیکنان را کاهش نمی‌دهد. ما مطالعات زیادی انجام داده‌ایم و چیزی برای نگرانی ما وجود ندارد. البته به گفته یک رهبر مذهبی الجزایر بازیکنان مسلمان اگر شرایط سختی داشته باشند می‌توانند از انجام این کار معاف شوند و روزه‌های خود را در زمان دیگری بگیرند.»

زاف اقبال،‌ پزشک تیم لیورپول به بازیکنان توصیه می‌کند خارج از ساعات روزه در ماه رمضان غذاهایی مصرف کنند که در بدن به آرامی کربوهیدرات آزاد می‌کند، مانند سیب‌زمینی و ذرت. همچنین باید از مصرف غذاهایی که مقادیر زیادی شکر دارند، اجتناب کنند چراکه این نوع غذاها به سرعت کربوهیدرات خود را در بدن رها می‌کنند. وی می‌گوید: تمام تلاش ما این است که بازیکنان هنگامی که پایان روز می‌خواهند روزه خود را باز کنند، غذای زیادی نخورند و ما باید تلاش کنیم میان ساعت باقیمانده و مقدار غذای اندکی که آنها پس از باز کردن روزه‌شان باید بخورند، تناسب برقرار کنیم.»

مربیان و ماه رمضان

اگرچه تیم ملی ایران از دور رقابت‌ها کنار رفت، اما سرمربی این تیم به توانایی بازیکنانش ایمان داشت و می‌گفت بازیکنان ایران می‌دانند چگونه با این شرایط خودشان را تطبیق دهند و حتی اگر تیمش در ماه رمضان قرار باشد بازی کند با بالاترین قدرت ظاهر خواهد شد. به گفته کرش رمضان برای بازیکنان ایران چیز جدیدی نیست و او و تیم فنی‌اش نگرانی خاصی در این مورد و کاهش توان بازیکنان ندارند. وی گفته:‌ «بازیکنان مسلمان ایران در مواجه با تداخل وظایف دینی و ورزش تجربه زیادی دارند و در طول مسابقات مختلف با شرایط مشابهی روبه‌رو بوده‌اند.»

صبری لاموشی، سرمربی ساحل عاج که تیم او هم با جام وداع کرد نظری مشابه با کرش داشت و در مورد روزه گرفتن بازیکنانش نگرانی خاصی نداشت و می‌گفت: «بازیکنان زیادی در ترکیب تیم ما مسلمان هستند و آنها می‌توانند خودشان را با ماه رمضان و شرایط خاصش وفق دهند.»

در جام‌جهانی 1982 کویت تنها تیم مسلمان مسابقات بود اگرچه در جام‌جهانی 1986 تیم‌های عراق، مراکش و الجزایر چنین شرایطی داشتند و در جام‌جهانی اسپانیا، الجزایر و کویت از جمله تیم‌های مسلمان بودند. در جام‌جهانی 1982 کویت به رهبری کارلوس آلبرتو پریرا به میدان آمد و در حالی با یک امتیاز مسابقات را ترک کرد که در آخرین بازی‌اش مقابل انگلستان در حالی که بازیکنان این تیم روزه بودند، با نتیجه نزدیک یک بر صفر شکست خوردند.

کارلوس آلبرتو پریرا که در جام‌جهانی 1982سرمربی تیم ملی کویت بود، در خاطرات خود در مورد همزمانی رمضان با تمرینات تیم برای جام‌جهانی می‌گوید: «بازیکنان تیم می‌گفتند اجازه دارند غذا بخورند، اما خودشان نمی‌خواهند چنین کاری کنند. آنها حتی می‌توانستند روزه‌هایشان را به زمانی بعد از مسابقات موکول کنند، اما ترجیح می‌دادند روزه‌هایشان را بگیرند. این کار برای بازیکنی که می‌خواهد بازی کند شرایط خوبی نیست، اما شما باید این را به عنوان بخشی از عقاید و فرهنگ آنها می‌پذیرفتید. آنها در بازی مقابل انگلستان چیزی نخوردند چراکه سومین یا چهارمین روز ماه رمضان را پشت سر می‌گذاشتیم. این روی عملکرد آنها تاثیر کمی گذاشت. شرایط ایده‌آلی هم نبود، اما آنها به شخصه تصمیم خودشان را گرفته بودند و من هم چیزی نگفتم.»

دیده دشام که چند بازیکن از جمله ستاره تیمش کریم بنزما روزه می‌گیرند، درباره ماه رمضان و همزمانی‌اش با جام‌جهانی می‌گوید: واقعا موضوع حساسی است. ما به عقاید همه بازیکنان احترام می‌گذاریم. بازیکنان عادات خودشان را دارند و آنها را دنبال می‌کنند و من واقعا در مورد آنها نگران نیستم. هر کسی می‌تواند خودش را تطبیق دهد.»

ماه رمضان در برزیل

روئا گونزاگا باستوس مسجدی است که در فاصله‌ای کمتر از نیم مایل با ورزشگاه ماراکانا قرار دارد و اکنون این مسجد خودش را آماده شلوغ‌ترین زمانی می‌کند که در طول سال به خود می‌بیند. محمد عابدین، مسئول این مسجد است و وقتی روی صندلی می‌نشیند در نزدیکی‌اش جعبه‌هایی قرار دارند که در آن کتاب‌هایی است که او خودش به زبان عربی، انگلیس و پرتغالی در مورد اسلام نوشته است. عابدین که اصالتا مصری است و 21 سال قبل به ریو آمده، این مسجد آرام را آماده ماه رمضان و کسانی می‌کند که بتازگی به این شهر آمده‌اند و از میان هر پنج نفر آنها یکی مسلمان است. او می‌گوید: «به طور معمول هر جمعه 100 تا 150 نفر برای نماز به اینجا می‌آیند، اما اکنون جام‌جهانی است و مسلما بازیکنان الجزایر، گزارشگران تلویزیونی و تعدادی از بازیکنان به اینجا خواهند آمد. هر روز عصر ما به مردمی که به اینجا می‌آیند افطار می‌دهیم، جشنی بر‌پا می‌کنیم و درس‌هایی از قرآن می‌دهیم و پس از آن هم نماز می‌خوانیم. وقتی در ماه رمضان به اینجا می‌آیید، فکر می‌کنید در یک کشور مسلمان قدم گذاشته‌اید. برخی از بازیکنان ترجیح می‌دهند روزه‌های خود را بعدا بگیرند، اما برخی دیگر حتی زمان بازی‌کردن هم روزه می‌گیرند. این چیزی است که در قلب و مغز آنها وجود دارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها