۳۰ درصد مردم درآمد دارند ولی شاغل نیستند

سبد کالا چگونه توزیع می‌شود؟

براساس آمارهای رسمی، تعداد بیکاران کشور در حال حاضر بین 2.5 تا 3 میلیون نفر هستند که با فرض عدم انجام حتی یکساعت کار در هفته بیکار شناخته شده اند. معاون اشتغال وزیر کار در این باره می گوید اگر آمار افراد با درآمد ناکافی، مایوس شدگان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری را نیز به این گروه بیافزاییم، تعداد بیکاران کشور هم اکنون 6 میلیون نفر است.
کد خبر: ۶۸۹۲۴۷
3 گروه جدید بیکار در ایران

یکی از موضوعاتی که همواره طی 8 سال گذشته در حوزه بازار کار کشور مطرح بوده است نرخ بیکاری و آمارهای مربوط به آن بود. دولت سابق اصرار داشت در امر اشتغال زایی به موفقیت های چشمگیری دست یافته و میلیون ها فرصت جدید شغلی به وجود آمده است؛ ادعایی که بعدها از طریق آمارهای بیکاری مرکز آمار ایران رد شد.

از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید نیز هشدارهای متعددی درباره بیکاری میلیونی کارجویان داده می شود و مقامات ارشد این دولت در این زمینه سخن گفته اند. دولت یازدهم معتقد است در این زمینه و موارد دیگر مانند تورم باید واقعیت ها به مردم گفته شود؛ از اینرو به دفعات درباره ضعف های بزرگ بازار کار کشور و وجود چند میلیون تقاضا برای کار درحال حاضر و آینده سخن گفته شده است.

یکی از مواردی که بر آن تاکید بیشتری می شود، وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است تا جایی که نرخ بیکاری این گروه در حال حاضر بالا و دستکم به اندازه 2 برابر نرخ عمومی بیکاری در کشور است. ضعف های آموزش عالی، ناهمخوانی آموزش های دانشگاهی با نیازهای واقعی بازار کار و مدرک گرایی از دلایلی است که بر نامناسب بودن وضعیت ورود به بازار کار کارجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها افزوده است.

براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور بین 2.5 تا 3 میلیون نفر است که البته این آمار تنها بر مبنای اشتغال یک ساعت در هفته محاسبه شده است. به عبارتی مرکز آمار با فرض اینکه افراد در هفته مورد بررسی آمارگیری به مدت یکساعت حتی به صورت رایگان نیز مشغول به فعالیت بوده اند را شاغل و مابقی افراد که مطلقا هیچگونه فعالیتی نداشته اند را بیکار دانسته است.

با این نوع محاسبه تعداد بیکاران کشور دستکم 2.5 میلیون نفر است که باید آنها را بیکار مطلق دانست. این گروه از بیکاران که در بین آنها بیش از یک میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی نیز وجود دارد تاکنون حتی برای یکساعت نیز امکان اشتغال نداشته اند.

دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به فعالیت خود، یکی از مهم ترین برنامه های کاری را تلاش برای اشتغال زایی قرار داده است. مقامات گوناگونی از این دولت مانند رئیس جمهور، جهانگیری، ربیعی، طیب نیا، ترکان، نیلی، جنتی، رحمانی فضلی و ... پیرامون بیکاری اظهارنظر کرده اند.

هر یکی از مقامات ارشد نام برده شده با ارائه آمارهای مختلفی از بیکاری در آینده نزدیک، هشدار داده اند در صورت عدم انجام اقدامات موثری برای مهار بیکاری، کشور با سیل بیکاران به میزان تا چند برابر تعداد فعلی آن مواجه خواهد شد.

حسن طائی معاون اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید انباشت بیکاران موجود بر مشکلات بازار کار کشور افزوده است.

وی تاکید کرد: طبق آمارهای رسمی تعداد بیکاران کشور در حال حاضر 3 میلیون نفر است که اگر افراد با درآمد ناکافی، مایوس شدگان از اشتغال و افراد در آستانه بیکاری را نیز به آمار بیکاران بیافزاییم، تعداد جویندگان شغل کشور به 6 میلیون نفر بالغ می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها