جمعی از مردم سیستان با تجمع در حاشیه این دریاچه خواستار توجه مجامع بین المللی شدند

حال هامون دوباره خوب نیست

جمع کثیری از مردم سیستان و ساکنان حاشیه تالاب بین‌المللی هامون بار دیگر و همزمان با قطع شدن ورود جریان سیلابی از سوی افغانستان به این تالاب، با تجمع در حاشیه این دریاچه، خواستار توجه مجامع بین‌المللی به منظور حمایت از این تالاب و توجه به حقآبه هامون شدند.
کد خبر: ۶۸۶۶۷۸

در این تجمع که روز جمعه گذشته در منطقه کوه خواجه با حضور صدها فعال زیست‌محیطی، تشکل‌های مردم نهاد و حلیمه عالی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، شرکت‌کنندگان با تاکید بر توجه دولت و بویژه جوامع بین‌المللی درخصوص دیپلماسی فعال در جهت کمک به بقای حیات در هامون، خواستار تدبیر ویژه شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم یادآور شد: متاسفانه میزان ورودی آب به تالاب هامون از سوی افغانستان اکنون به کمترین میزان خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خسرو افسری افزود: برای پرشدن تمام تالاب، به ۱۲‌میلیارد مترمکعب آب نیاز است که اکنون فقط یک میلیارد مترمکعب آب وارد این تالاب شده است و با توجه به وسعت تالاب می‌توان گفت 90 درصد تالاب اکنون خشک است.به گفته وی 400 ‌هزار هکتار از تالاب بین‌المللی هامون داخل مرزهای ایران است و برای زنده ‌شدن با عمق دو متر باید دست‌کم هشت‌ میلیارد مترمکعب دیگر وارد این تالاب شود.

افسری با بیان این که هامون از سه بخش مجزا، هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده که بخش عمده و اصلی هامون پوزک در خاک افغانستان قرار گرفته است، تصریح کرد: ۵۰‌ هزار هکتار از این مناطق، جزو تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته اعتبارت خوبی به منظور احیای تالاب و حفاظت از آن اختصاص یافت و براین اساس برای اجرای حفر کانال به منظور هدایت آب به اطراف کوه خواجه به عنوان طرح آزمایشی و احیای بخشی از تالاب در این منطقه هزینه شد.

وی با بیان این که هامون اکنون وضع خوبی ندارد، تاکید کرد: در صورتی که افغانستان تامین حقآبه ایران را در دستور کار خود قرار ندهد، همین میزان اندک آب وارد شده در تالاب هامون نیز با توجه به گرم شدن هوا و تبخیر آب و آغاز بادهای 120 روزه تا ماه‌های آینده خشک خواهد شد.

افسری با بیان این که براساس قول رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مساله تالاب بین‌المللی هامون از طریق ملی، فراملی، منطقه‌ای و محلی پیگیری خواهد شد، گفت: پس از سال‌ها خشکسالی در سیستان، آب نسبتا خوبی وارد کشور شد و حیات بار دیگر در سیستان به جریان افتاد، اما با قطع این جریان، هامون دوباره در حال خشک شدن است.

وی تاکید کرد: این تالاب باید به شکلی نگهداری شود که زمینه ماندگاری مردم در منطقه را فراهم کند.

نماینده مردم سیستان در مجلس نیز با تاکید بر این که حقآبه هامون به عنوان یک تالاب بین‌المللی و متعلق به همه مردم جهان، باید توسط افغانستان رعایت شود، گفت: در همین زمینه 29 بهمن سال گذشته رئیس‌جمهور قول دادند تا با عقد قرارداد راهبردی با افغانستان برای تامین حقابه ایران و احیای تالاب هامون تلاش کنند.

حلیمه عالی، مهم‌ترین راهکار برای احیا و حفظ بقای تالاب هامون را دیپلماسی فعال و همچنین مدیریت یکپارچه در این تالاب عنوان و تصریح کرد: سال گذشته به دلیل ناتوانی مهار سیلاب، بخشی از آب‌های روان به سمت ایران و هامون سرازیر شد و نباید این مقدار آب را به عنوان حقابه منظور کرد.به گفته وی گرچه جاری شدن این آب توانست امید را در دل ساکنان حاشیه هامون جاری سازد، اما بقای هامون به ورود آب به طور مستمر و در فواصل معین و مشخص طبق برنامه زمان‌بندی شده نیاز دارد و در غیر این صورت بار دیگر شاهد خشک شدن دریاچه خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها