دانشمندان انگلیسی به راز چگونگی احیای جوارح بدن سمندرها پی بردند.
کد خبر: ۶۸۶۱۲۷
راز توانایی سمندرها در احیای اندام کشف شد

محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند نوعی گذرگاه زیستی موسوم به «ERK» در احیای سلول‌های سمندر به طور مداوم فعال است.

با استفاده از این مولفه، سمندرها می‌توانند دم‌، آرواره، چشم‌ها، اندام‌ها و نخاعشان را احیا کنند. در سلول‌های بزرگسال پستانداران، گذرگاه ERK کاملا فعال نیست اما زمانی که این گذرگاه فعال شود، سلول‌ها به پتانسیل بالاتری برای بازبرنامه‌ریزی و احیا دست خواهند یافت. پروتئین‌ها، از طریق این گذرگاه سیگنال‌هایی را از سطح سلول به هسته‌هایی شامل ماده ژنتیکی مخابره می‌کنند.

دستکاری گذرگاه مولکولی مزبور می‌تواند در ارائه درمان‌هایی برای افزایش پتانسیل احیای سلول‌های انسان دخیل باشد. گرچه دانشمندان تا رسیدن به فرآیندی مشابه در انسان‌ها بسیار فاصله دارند، این کشف می‌تواند به آن‌ها در آشکارسازی پتانسیل احیای سلول‌های دیگر حیوانات کمک کند.

به گفته دکتر «ماکس سون» از «موسسه زیست‌ مولکولی و ساختاری» دانشگاه کالج لندن، در حالی که انسان‌ها دارای قابلیت‌های احیای محدودی هستند، سمندرها می‌توانند ساختارهای پیچیده‌ای شامل بخش‌هایی از قلب، چشم‌ها، نخاع و دم‌شان را احیا کنند. آن‌ها تنها مهره‌داران بزرگسال قادر به انجام چنین کاری هستند.

تحقیقات آتی روی درک چگونگی کنترل‌شدن گذرگاه مهم ERK حین احیای اندام سمندر و مطالعه دیگر مولکول‌های دخیل در این فرآیند متمرکز خواهند شد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها