نمایش2 فیلم در سالگرد فتنه 88

دبیرخانه دائم جشنواره فیلم مردمی عمار از نمایش و نقد و بررسی دو فیلم با موضوع فتنه 88 خبر داد که امروز همزمان با سالگرد آغاز فتنه 88 اکران و نقد و بررسی خواهند شد.
کد خبر: ۶۸۳۰۲۹
نمایش2 فیلم در سالگرد فتنه 88

به گزارش جام‌جم، تازه‌ترین برنامه از سلسله نشست‌های فیلمسازان جوان سینمای انقلاب به نمایش دو فیلم مستند و داستانی با موضوع فتنه 88 اختصاص دارد و دو فیلم «من مدیر جلسه‌ام» و «لکه» ساعت 16 امروز در حسینیه هنر (واقع در تهران، خیابان 16 آذر) برای علاقه‌مندان به نمایش درخواهد آمد و از سوی محمدصادق باطنی پژوهشگر و مستندساز نقد و بررسی خواهد شد.

فیلم مستند «من مدیر جلسه‌ام» به کارگردانی سیدمقداد سیدصالحی از آثار شرکت‌کننده در جشنواره اخیر فیلم عمار بود که براساس کتابی به همین نام نوشته رحیم مخدومی ساخته شده است.

این مستند 22 دقیقه‌ای جزئیات و ناگفته‌هایی از جلسه خصوصی نمایندگان چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 با رهبر معظم انقلاب را روایت می‌کند.

فیلم نیمه‌بلند و داستانی «لکه» به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه هم دیگر اثری است که با موضوع فتنه 88 تولید شده و امروز پس از نمایش، نقد و بررسی می‌شود. این فیلم 43 دقیقه‌ای محصول مشترک خانه فیلم داستانی و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و داستان مدیری را به تصویر می‌کشد که پس از انتخابات سال 92 در مسیر رسیدن به مراسم معارفه خود با مشکلی روبه‌رو می‌شود.

فریبا کوثری، فرخ نعمتی و علی سلیمانی بازیگران این فیلم هستند. «لکه» که نگاه متفاوتی به موضوع فتنه 88 دارد، در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار موفق به دریافت فانوس زرین شد. ضمن این‌که در همین دوره از جشنواره و به‌خاطر بازی در همین اثر، علی سلیمانی هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.

نیاز به حمایت و دیده شدن

محمدصادق باطنی درخصوص برنامه ویژه این نشست به جام‌جم گفت: در نشست امروز گزارشی اجمالی از فیلم‌های تولیدشده داخلی و خارجی با موضوع فتنه 88 ارائه خواهد شد و آثار مستند و داستانی مختلف در این خصوص نقد، تحلیل و بررسی می‌شوند.

این مستند و پژوهشگر وجوه مشترک این آثار را از اولویت‌ها و اهمیت‌های این مقایسه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم آثار تولیدی با موضوع فتنه 88 را بررسی تاریخی کنیم، فیلم‌های تولید شده داخل و مدافع اهداف نظام جمهوری اسلامی نزدیک‌تر به سال 88 ساخته شده‌اند و فیلم‌های خارجی و مخالف نظام بیشتر در سال‌های اخیر تولید شدند.

برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار درخصوص بحث کیفیت آثار تولیدی نیز بیان کرد: فیلم‌های تولیدی داخل در همان اوایل این رویداد و سال‌های ابتدایی از کیفیت و روند خوبی برخوردار بودند، اما این حرکت بتدریج افت کرد و آثار بعدی دیگر از کیفیت و میزان اثرگذاری لازم برخوردار نبودند. در حالی‌که مخالفان جمهوری اسلامی در آن سال‌ها کمتر به این بحث پرداختند و فیلم‌های خوبی دراین باره تولید کردند، اما این روند در سال‌های اخیر روند معکوس به خود گرفت و کیفیت آثار داخلی و خارجی جابه‌جا شد. با این‌که به لحاظ کمیت آثار تولید داخل و مدافع نظام وضع بهتری دارند، اما در بحث کیفیت بخصوص در این چند سال آنها دارند قوی‌تر عمل می‌کنند.

باطنی درخصوص دلایل این شرایط توضیح داد: به جز دو سه اثر گزارشی ـ خبری و چند مستند در این زمینه که عمدتا هم تولید سازمان صداوسیما هستند، بیشتر مستندهای موثر در این زمینه جا و امکانی برای پخش و نمایش پیدا نکرده‌اند. در حالی‌که از آن سو مستندهای شاخص ضدنظام و طرفدار فتنه 88 که اتفاقا تعدادشان هم زیاد نیست، به دفعات امکان پخش و نمایش از شبکه‌های خارجی پیدا کرده‌اند و به‌وفور دیده شده‌اند.

او به نبود حمایت کافی و سرمایه‌گذاری درخصوص تولید این آثار اشاره کرد و گفت: متاسفانه به جای این‌که از فیلم‌هایی با محوریت اهداف نظام حمایت و پشتیبانی شود، فیلم‌هایی موردحمایت قرار می‌گیرند که اهداف مقابل با نظام را دنبال می‌کنند. تا الان شش فیلم تولید داخل هستند که نظام را درخصوص فتنه 88 مقصر می‌دانند و مخالفان نظام را به‌طور کلی تبرئه می‌کنند! در حالی‌که در آن سمت فقط دو فیلم شاخص «قلاده‌های طلا» و «پایان نامه» به نفع نظام و مواضع کشور درخصوص فتنه تولید شده است.

این پژوهشگر و مستندساز درباره تغییر این روند گفت: امیدوارم نهادهای فرهنگی و هنری مسئول با مرتفع کردن موانع تولید، زمینه را برای ساخت آثار با کیفیت و دغدغه‌مند درباره موضوع فتنه 88 فراهم کنند و مهم‌تر از آن با سرمایه‌گذاری، آگهی و تبلیغات مناسب شرایط را برای اکران و نمایش گسترده آنها به وجود بیاورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها